8 ověřených způsobů, jak nedostat chřipku a nenachladit se! | Pro ženy | Blesk.cz

8 ověřených způsobů, jak nedostat chřipku a nenachladit se!

  • 28. října 2019 | 06:00

    Většina lidí občas dostane rýmu nebo kašel, v horších případech i chřipku. Ačkoli viry, které tyhle nemoci způsobují, poletují kolem nás během celého roku, pravdou je, že právě teď na podzim jsou agresivnější a my jsme zase méně odolní. Existuje ale několik ověřených způsobů, jak snížit pravděpodobnost nakažení. Znáte je?

    Každoroční podzimní boje s virovými infekcemi jsou pro spoustu lidí nepříjemné už i proto, že by chyběli v práci, což znamená méně peněz. No a samozřejmě nachlazení a chřipka nejsou nic, na co by se člověk těšil. Provázejí je totiž nepříjemné symptomy. Jakých osm způsobů existuje, díky kterým budete zdravější a minimalizujete riziko nákazy?

  • Očkování

    Autor: iStock

     

    Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) je očkování proti chřipce nejlepším způsobem ochrany před sezonními chřipkovými infekcemi. Vakcíny proti chřipce obsahují chřipkové antigeny, které nabudí imunitní systém, aby začal produkovat protilátky. Tyto protilátky vás mohou ochránit před onemocněním chřipkou. Existují čtyři typy chřipkového viru, které můžou během roku zmutovat. Tyto mutace samozřejmě mohou snížit účinnost vakcíny, ale pokud je vakcína dobře sladěná s cirkulujícím chřipkovým virem, může zabránit 40 až 60 procentům nákazy. Je jasné, že očkování nezaručí stoprocentní imunitu, ale sníží závažnost symptomů, riziko hospitalizace a smrti. Zvláště pak u starších osob nebo lidí s chronickým onemocněním.

     

  • Dezinfekce povrchů

    Autor: iStock

     

    Zní to jako banalita, ale věděli jste, že viry přežívají celkem úspěšně na různých typech povrchů? Najdete je na kovu, plastu, textiliích, papíru i na skle. Jak dlouho může virus na těchto površích zůstat infekční, závisí na mnoha faktorech, jako jsou okolní teplota a vlhkost. Studie z roku 2016 naznačuje, že například chřipkové viry přežívají mimo tělo delší dobu, dokonce i měsíce! Můžete tedy snížit riziko nákazy tím, že budete povrchy, kterých se dotýkáte, dezinfikovat alkoholem nebo jinými přípravky určenými k dezinfekci. Nezapomínejte na otírání pracovních desek, stolů a klávesnic u počítače!

  • Udržování „čistého vzduchu"

    Autor: istock.com

     

    Časté nachlazení nebo chřipka jsou typy respiračních infekcí. Viry, které způsobují tyhle nemoci, se replikují ve sliznicích, které lemují dýchací cesty, a mohou cestovat vzduchem v malých kapičkách hlenu. Znamená to tedy, že nachlazení lidé nebo lidé s chřipkou mohou virus šířit, kdykoli zakašlou nebo kýchnou. Například chřipkové viry můžou cestovat vzduchem až 3,7 metru poté, co někdo zakašle nebo kýchne. Nemocní lidé by tedy měli primárně zůstat doma, aby virus nešířili, nebo si zakrývat ústa rouškou.

     

  • Dodržování správné hygieny

    Autor: iStock

     

    Viry vstupují do těla prostřednictvím dýchacích cest, očima, nosem nebo ústy. Infikovat se můžete taky dotykem kontaminovaného povrchu a pak dotykem svého obličeje. Proto je tak důležité důkladné mytí rukou čistou vodou a mýdlem, je to jediný účinný způsob ochrany před virovými infekcemi. Správné mytí rukou může vést ke snížení rizika respiračních onemocnění, jako jsou nachlazení či chřipka, o 16 až 21 procent. Pokud nemáte po ruce mýdlo, existují dezinfekční prostředky na bázi alkoholu, které si vetřete do rukou, aby se vstřebaly.

  • Užívání zinku

    Autor: iStock

     

    Zinek je důležitý mikronutrient, který se přirozeně vyskytuje v mase, rybách, ořeších a dalších potravinách. Podle mnoha průzkumů může nedostatek zinku vést k oslabené imunitě a zánětlivým stavům. Lidé s oslabenou imunitou jsou samozřejmě méně úspěšní, pokud jde o boj s infekcemi. Různé zdroje naznačují, že užívání doplňků se zinkem zkrátí dobu běžného nachlazení asi o 33 procent. Podle odborníků prý stačí konzumovat denně 80 až 207 miligramů.

     

  • Více vlákniny

    Autor: iStock

     

    Dietní vláknina má spoustu zdravotních benefitů, včetně regulace trávení, prevence zácpy a snížení rizika vzniku řady negativních zdravotních stavů. Studie, kterou prováděli odborníci v roce 2018 na myších, ukázala, že vláknina taky posiluje imunitní systém. Vědci porovnali imunitní odpovědi u myší, které konzumovaly nízkotučné potraviny, s těmi, které jedly potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Výsledky jasně ukázaly, že mastné kyseliny s krátkým řetězcem přítomné ve vláknině zvyšují imunitu vůči chřipkovým virům.

  • Žádné kouření a cigaretový kouř

    Autor: Shutterstock.com

     

    Kouření je známým rizikovým faktorem pro vznik mnoha chorob, jako jsou rakovina, astma či respirační infekce. Dýchání cigaretového kouře však vadí taky a může vést k zvýšenému riziku nákazy. U lidí, kteří kouří nebo pravidelně vdechují cigaretový kouř, je větší pravděpodobnost výskytu chřipky nebo nachlazení. Podle průzkumu z roku 2018 může cigaretový kouř ovlivnit imunitní systém a snížit schopnost člověka bojovat s infekcemi.

     

  • Cvičení

    Autor: iStock

     

    Pravidelná fyzická aktivita může zlepšit celkové zdraví a pohodu člověka a snížit intenzitu řady nemocí, včetně těch srdečních, stresu a úzkosti, vysokého krevního tlaku, cukrovky II. typu či některých druhů rakoviny. Výzkumy také naznačují, že fyzická aktivita může zlepšit a posílit imunitní systém a snížit riziko vzniku respiračních infekcí. Další studie zkoumala výhody meditace a cvičení pro prevenci akutních infekcí dýchacích cest a zjistila, že ve 14 až 33 procentech případů se snížil počet akutních respiračních infekcí mezi těmi, kteří cvičili. Ti, kteří přece jen onemocněli, měli ale méně závažné příznaky a byli kratší dobu nemocní.

Autor: aši
Diskuse ke článku
.