Neškodné potraviny, které vám mohou zničit zdraví. Pozor na ně! | Pro ženy | Blesk.cz

Neškodné potraviny, které vám mohou zničit zdraví. Pozor na ně!

  • 28. července 2019 | 06:00

    Každý moc dobře ví, že jakékoli jídlo či jakýkoli lék mohou být zdravé nebo účinné jen tehdy, když je budeme konzumovat přiměřeně a ve správném množství. Pokud se jimi předávkujeme, zdravotní důsledky mohou být skutečně hrozivé. Které „populární“ potraviny jíme každý den a mohou poškodit naše zdraví, pokud jich budeme jíst moc?

    Následující potraviny a produkty vypadají skutečně neškodně. Jsou zdravé, chutnají skvěle, přesto vás mohou v krajním případě i zabít, když to přeženete s dávkováním. Měli byste o nich vědět, protože jsou důkazem toho, že všeho moc škodí. I toho zdravého a dobrého.

  • Černý čaj

    Autor: shutterstock.com

     

    Přehnaná konzumace černého čaje může vést k poškození ledvin. V roce 2014 byl hospitalizován 54letý muž se selháním ledvin, které bylo způsobeno nadměrným pitím černého studeného čaje. Jak se ukázalo, pil kolem 16 šálků denně, což vedlo ke kolapsu ledvin. Ty byly totiž poškozeny oxalátem – chemickou látkou, která je přítomná v černém čaji.

     

  • Tuňák

     

    Ryby jsou zdravé, ale když budete jíst zejména tuňáka příliš, může to být nebezpečné. Některé druhy tuňáka obsahují více rtuti než jiné. Je to dáno tím, že světové vody jsou znečištěné průmyslovou činností a obsahují moc rtuti. Ta se pak ve vodě mění v methylrtuť, a ta se ukládá v tkáních ryb. Z lidského těla se vylučuje pomalu, někdy i několik týdnů. Škodlivá je zejména pro těhotné ženy a riziková je i pro malé děti. Pokud vážíte zhruba 68 kilogramů, neměli byste sníst více než 200 gramů tuňáka za devět dní.

  • Banán

    Autor: istock.com

     

    Banány obsahují spousty draslíku, a draslík je důležitý stopový prvek. Zajišťuje správné fungování nervosvalového převodu v srdci, kosterních svalech i zažívacím traktu. Když ho máme málo, je to špatně, ovšem nebezpečný je i jeho nadbytek. Hodně draslíku vede k hyperkalémii, což je potenciálně život ohrožující porucha, která může vést k srdeční arytmii či náhlé zástavě srdce. Toxické dávky draslíku jsou už nad 25 gramů. A jak to poznáte? Typické jsou brnění končetin, pocity slabosti a někteří lidé mají průjem či zvrací. Největší zdroje draslíku jsou vedle banánů také brambory a pomeranče.

     

  • Lékořice

    Autor: iStock

     

    Lékořice chutná sice skvěle, ale při předávkování jí může dojít ke zdravotním komplikacím. Lékořice totiž obsahuje chemickou látku glycyrrhizin, jejíž působení v těle vede ke snížení hladiny draslíku. A při poklesu hladiny draslíku se může zvýšit krevní tlak, což může vést k srdečnímu selhání. Podle US Food and Drug Administration může konzumace už pouhých 57 gramů denně po dobu dvou týdnů způsobit nepravidelný srdeční rytmus či arytmii. Oblíbený pendrek obsahuje kolem 8 gramů.

  • Muškátový oříšek

    Autor: iStock

     

    Pokud ho používáte jen někdy a pouze pro ochucení jiných jídel, nevadí to. Je to nádherně vonící koření, které je velmi populární. Ale je to také droga, která se dříve používala jako silné narkotikum. Za nadměrnou dávku se považuje 5 až 15 gramů (zhruba 2 lžíce). Předávkování se projevuje nevolnostmi, svěděním, poruchami vědomí a také halucinacemi. Toxicitu vyvolává sloučenina myristicin, která dokáže vyvolat negativní účinky už při podání dávky 1 až 2 mg/kg, což odpovídá asi 5 gramům muškátového oříšku. A balení tohoto koření se obvykle prodává po 18 gramech.

     

  • Mrkev

    Autor: Shutterstock.com

     

    Tahle zdravá zelenina že by mohla člověku ublížit? Mohla, je sice plná vitaminů, minerálů a vlákniny, ale kvůli vysokému obsahu vitaminu A hrozí předávkování. Takzvaná karotenémie je poměrně neškodná, ale hodně nepříjemná. Při nadměrné konzumaci mrkve může dojít k vypadávání vlasů, nutkání na zvracení, průjmu, olupování kůže, mlhavému vidění, kožním vyrážkám či únavě a bolestem hlavy. Aby však došlo k předávkování, museli byste denně konzumovat aspoň 1 litr mrkvové šťávy po dobu několika měsíců.

     

     

     

     

Autor: aši
Diskuse ke článku
.