Pátek 25. září 2020
Svátek slaví Zlata, zítra Andrea
Zataženo, déšť 16°C
Premium

3 cviky do kanceláře: Většina bolestí zad souvisí se stresem. Trenér radí, jak se jich zbavit

Vybrat předplatné
Tři cviky do kanceláře proti bolesti zad
VIDEO: Blesk pro ženy/Adam Balažovič
14. listopadu 2019 | 06:00

Pod jeho vedením cvičily herečky Jana Plodková, Ester Geislerová, Eva Holubová nebo modelka Monika Marešová. O Radku Lacim se často mluví jako o trenérovi celebrit. On sám ale tuhle nálepku nemá příliš rád. Označuje sám sebe jako trenéra, který manuální terapií a osobním přístupem zbavuje lidi bolestí a snaží se zlepšit jejich zdravotní stav. V rozhovoru prozradil, jak vyzrát na bolesti zad, jakých chyb se vyvarovat při sezení i chůzi, a upozornil na sporty, které by mohly škodit. Nakonec doporučil tři cviky do kanceláře.

„Podobně jako se snažím vyhnout nálepce celebrity, nechci být ani za chudáčka z dětského domova. Nerad stavím svůj životopis právě na tom, že jsem tam vyrostl. V médiích často můj příběh nafukují, že chudáček z ulice najednou trénuje slavné lidi,“ vysvětlil Radek Laci a dodává, že měl prostě jen odlišnější start do života. „Snažím se vědomě rozvíjet se v tom, co mě baví a naplňuje. A lidé si mě vždycky nějak najdou. Nepomáhám jen celebritám, ale všem lidem.“

S jakými potížemi nebo přáními se na vás nejčastěji lidé obracejí?

Nejvíce se věnuji manuální terapii. Klienti se na mě obrátí nejčastěji, když je něco bolí. Uvolňuji hlavně svaly na zádech. Zaměřuji se na kombinaci uvolňování zad a aktivaci středu těla. Nejvíce lidí bolí bedra nebo trapézy, často také kyčle, některým lidem bolest vystřeluje do nohou, což nejčastěji souvisí s plotýnkami. V neposlední řadě se setkávám s nabídkami ohledně seminářů pro různé firmy, a to na téma zdravého sezení nebo stání.

Mohou být tyto bolesti stresového původu, nebo jde nejčastěji o špatné držení těla a časté sezení?

Většina bolestí zad souvisí se stresem. Hlavní roli hraje hormon stresu kortizol. Když ho máte přemíru a nevíte, jak stres a vztek ze sebe dostávat, tak se tělo nemůže uvolnit. Snažím se lidem vysvětlit, že je záda nebolí pouze ze sezení. Člověk je zatížený stresem, a když u toho ještě sedí, tělo se mu neprokrvuje. Snažím se lidem pomoci od zatuhlosti a bolestí.

Kdybychom hledali ten prapůvodní problém, tak člověk od pravěku není uzpůsobený k sezení ani chození po rovném povrchu.

Můžeme si od stresu pomoci sami? Pořád se o něm mluví, ale nikde moc nenajdete návod, jak s ním pracovat a zbavit se ho.

Paradoxně vám pomohou úplně základní jógové cviky nebo pozice na čtyřech. Klidně bych doporučil úplně obyčejné protahování. Myslím, že kdyby se každý den člověk protahoval 10 minut, tak mu to strašně pomůže, odstraní to z hlavy stres a bolesti budou také menší. Hlavou pořád jedou myšlenky a tím, že se budete soustředit na přítomný okamžik při cvičení, mozek na chvíli vypne.

Nesouvisí stres i se zahlcením informacemi? V dnešní době prakticky neumíme vypnout ani ve volném čase, protože se na nás valí informace z telefonů a počítačů. Při čem nejlépe relaxujeme?

O tom často píši na svých sociálních sítích. Vysvětluji tam, jak s těmito informacemi pracovat a jak svou hlavu vypínat. Může to být cokoliv, co člověka baví. Takže nějaký sport, procházky nebo nějaká manuální činnost. Důležité je, abyste to dělala s radostí. Nejhorší jsou takové ty pseudorady, že musíme 

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium
Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně

Chci předplatné Premium
Autor: Hana Langrová