Středa 23. září 2020
Svátek slaví Berta, zítra Jaromír
Oblačno, déšť 22°C

Co dělat, když je vám pořád zima? Takhle se skutečně zahřejete!

  • 5. prosince 2019 | 06:00

    Ruce i nohy vás zebou, půl dne se protřesete zimou a bez teplých ponožek si svůj život neumíte představit? Pak patříte mezi čtyřicet pět procent Čechů, které trápí zimomřivost. Jak proti ní bojovat a co dělat, abyste nerozmrzli až v půlce léta? Tyhle jednoduché vychytávky zaberou!

  • Najezte se

    Zní to banálně, ale pokud máte podváhu nebo jste-li právě na dietě, buď se smíříte s tím, že se půl roku protřesete chladem nebo začnete jíst a trochu přiberete. V zimních měsících vsaďte na krémové polévky nebo vývary. Ty vás krásně zahřejí! Pokud máte rádi ostřejší jídla, nebojte se přidat chilli. Zima nebude mít šanci!

  • Posilujte

    Nechceme po vás, abyste trávili celou zimu v posilovně. Je ale obecně známo, že pohyb zahřívá. Sport má navíc další bonus. Díky pravidelnému pohybu dochází k nárůstu svalové hmoty a čím víc svalů budete mít, tím víc vyprodukují tepla. A navíc budete vypadat skvěle! 

  • Dejte si špenát

    Za pocit chladu může i chudokrevnost. Jak jste na tom s krvinkami vy? Nemáte nedostatek červených? Pokud ano, doplňte železo, které jim pomáhá rozvážet kyslík do těla. Zobat můžete potravinové doplňky, ale pomůže i zvýšený příjem listové zeleniny, luštěnin nebo červeného masa. Mimochodem, železo se do těla nejlépe vstřebá, když se kombinuje s vitaminem C, takže nezapomínejte ani na něj. 

  • Prospěte se

    Nedostatek spánku ovlivňuje činnost hypotalamu, který reguluje pocit hladu, sytosti, ale i tepla nebo chladu. Pokud tedy spíte méně než sedm až osm hodin denně a chodíte do postele po půlnoci, máte hezky zaděláno na zimomřivost. Proto se raději zachumlejte do peřin a pořádně si odpočiňte. 

  • Kývejte se

    Pokud mrznete na zastávce, snažte se rozhýbat. Skákejte, kmitejte rukama nebo jimi plácejte do stehen. Nejhorší je pocit chladu na prstech nohou a na rukách. Ty zahřejete stahováním a roztahováním (platí pro ruce i nohy) nebo pomocí prstové gymnastiky, při které prostě hýbete prsty, jak vás napadne. Funguje i podupávání. 

  • Nechte pracovat zázvor

    Krevní oběh, a tím i teplotu těla vám zvýší zázvor v čaji nebo v koupeli. Do vany nasypte lžíci nastrouhaného zázvoru a naložte se do ní na 15 minut. Super je i zázvorový zábal. Do vroucí vody nakrájejte 10 kg čerstvého zázvoru, nechte 10 minut louhovat, namočte do výluhu utěrku a přikládejte ji na promrzlá místa. Pozor ale, aby kůže nezčervenala. 

  • Snězte štrúdl

    Autor: istock.com

    Skořice totiž roztahuje cévy a prokrvuje tělo. Podobně fungují i chilli papričky, které obsahují zahřívací kapsaicin. Ten vyvolává téměř pocit pálení. Podobně pomáhají i potravinové doplňky s obsahem jinanu dvoulaločného, hořčíku, draslíku nebo česneku. 

  • Uvolněte oblečení

    Upnuté kalhoty, těsné punčochy, nebo dokonce ponožky by měly být přes zimu zakázané. Možná vám sluší, ale brzdí krevní oběh a umocňují pocit zimy. Peklo je i oblečení z umělých vláken. Noste vlnu a klidně si pořiďte i pár kousků termo prádla. Pod oblečením nebude vidět a vám bude konečně teplo.

Autor: red
Diskuse ke článku
.