Chce se vám pořád spát a jste smutná? Ženám často chybí železo | Pro ženy | Blesk.cz

Chce se vám pořád spát a jste smutná? Ženám často chybí železo

  • ...
    6. března 2017 | 06:00

    Nemusíte si hrát na Pepka Námořníka a ládovat se špenátem, abyste měli dostatek železa. Ale hlídat si jeho hladinu byste rozhodně měli. Pokud ho totiž máte nedostatek, může to vést ke zdravotním potížím. Železo totiž potřebujeme pro dobrou funkci hemoglobinu, který pomáhá červeným krvinkám transportovat kyslík do celého těla. Jak poznáte, že vám chybí? 

  • Jste unavená

    Jedním z příznaků může být i únava.
    Spíte osm hodin denně, děláte vše, co se doporučuje, aby byl spánek co nejkvalitnější, a stejně už v deset hodin dopoledne zíváte a nejste schopna se pořádně soustředit na práci? Ačkoliv to ženy berou jako samozřejmou součást života, není tomu tak. "Často si připouštíme, že únava je u nás normální, ale tak to rozhodně není," říká Nancy Berliner z americké asociace pro hematologii. Únava je totiž spojována s nedostatkem železa. Koneckonců lidem s anémií se často říká, že "mají unavenou krev". 

  • Máte bolestivou menstruaci

    Tampon je nutné si zavádět skutečně hluboko.
    Nepříjemná a silná menstruace také nemusí být sama o sobě něčím, na co si můžete zvyknout. Pokud při vašich dnech hodně krvácíte, pravděpodobně to bude v důsledku nedostatku železa. A jak poznáte, co už je přespříliš? Pokud si měníte normální tampon častěji než jednou za dvě hodiny, měla byste se poradit se svým gynekologem.
    Jestliže máte najednou křeče, ačkoliv dříve byla vaše menstruace bezproblémová, může to značit nějaký zdravotní problém. • VIDEO: Hana Dvořáčková
  • Jste bledá

    Neobvykle světlá kůže může být způsobena nedostatkem železa.
    Vzhled Sněhurky může sice někomu slušet, ale není to úplně zdravé. Hemoglobin dodává krvi jasnou červenou barvu, která pak dodává narůžovělý odstín vaší pokožce. Jestliže máte nízkou hladinu hemoglobinu, může to "vysát" barvu z vaší tváře. Někdo je samozřejmě bledší od přírody, pak je ale nedostatek železa poznat na tom, že mu zesvětlí i vnitřek rtů a dásně.

  • Rychle se zadýcháváte

    Dalším příznakem je i dušnost.
    Zvládáte vyjít schody, aniž byste cestou popadala dech? Pak je to v pořádku. Jestli vám ale stačí jen malý pohyb k tomu, abyste se zadýchala, měla by být dušnost pro vás varovným signálem. Buď máte fyzičku horší než důchodce, nebo vám chybí železo. Tím, že červené krvinky nejsou schopny roznášet kyslík do celého těla, snaží se váš organismus dostat ho jednoduše ze vzduchu. A při pohybu vaše svaly kyslík spotřebovávají.

  • Trpíte syndromem neklidných nohou

    Jedním z příznaků rakoviny mohou být i otoky nohou.
    Možná jste jen nervózní, ale pokud trpíte syndromem neklidných nohou, zamyslete se nad tím, jestli vám náhodou nemůže chybět železo. Podle studií se totiž až patnáct procent všech lidí se syndromem neklidných nohou potýká s nedostatkem železa. Čím méně ho máte, tím horší příznaky pak mohou být. 

  • Bolí vás často hlava

    Bolest hlavy z nedostatku tekutin se objevuje nejčastěji na spáncích.
    Když nemá tělo dostatek kyslíku, což může být absencí železa způsobeno, přepne se na rizikový režim a primárně ho dodává do orgánů a částí, které jsou životně důležité, tedy i do mozku. Jenže kyslíku tam může dodat více, než je potřeba, což vede k rozpínání tepen v mozku a následné bolesti hlavy.

  • Cítíte úzkost

    ...
    Jako kdyby váš život nebyl pořádně stresující i bez toho, že máte nedostatek železa, že? Ale nedostatek kyslíku může způsobit také zhoršení nálad a stavů, protože ovlivňuje nervový systém. Lidé tak často trpí úzkostmi, aniž by k nim měli nějaké konkrétnější důvody, jsou nervózní a celkově v nepohodě. To tělu příliš nesvědčí.

  • Padají vám vlasy

    Najděte důvod, proč vám padají vlasy!
    To, že si večer vyčešete několik vlasů, je normální. Jsou to umrtvené folikuly, které pak vypadávají. Ale jestli máte pocit, že vám v hrsti zůstávají téměř až chuchvalce vlasů, měla byste zpozornět. Tím, že tělo v tomto režimu posílá kyslík do životně důležitých orgánů, nedostává se ho dost na ty ostatní, jako jsou právě třeba vlasové folikuly, které se tak narušují.

  • Kde železo získat?

    ...
    Nedostatek železa zjistíte z krevního testu. Proto pokud máte podezření, navštivte svého lékaře a obavy mu svěřte. Existují také domácí testy, které si můžete koupit v lékárně. Dospělá žena by denně měla přijmout 18 mg železa. V případě, že je těhotná, by se dávky měly zvýšit až na 27 mg. Pokud už ale máte za sebou menopauzu a nemenstruujete, množství se naopak může snížit. I když ho můžete získat z doplňků stravy, zkuste to nejprve přirozenou cestou. Železo je obsaženo v luštěninách, masu, ořeších, cizrně, zelenině a ovoci. Existuje takový malý tahák: čím červenější nebo fialovější potravina je, tím více železa obsahuje.

    Zajímá vás, jaké další potraviny, bylinky nebo homeopatika pomohou s nedostatkem železa? Čtěte na mojezdravi.cz.

Diskuse ke článku
.