Jak si upravit vánoční jídelníček tak, abyste letos nepřibrali? Známe 7 triků! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak si upravit vánoční jídelníček tak, abyste letos nepřibrali? Známe 7 triků!

  • (iStock.com)
    16. prosince  2019 
     06:00

    Tradiční vánoční svátky znamenají především čas strávený společně s rodinou a blízkými, odpočinek, celkovou pohodu a rozjímání. Ve většině českých rodin však hrají významnou roli také dárečky a především dobré jídlo. Po čem se nejvíce tloustne a jak se s přemírou jídla o Vánocích vypořádat? Objevte pár jednoduchých triků, díky kterým se svátků nemusíte bát!

    Jak upravit cukroví, štědrovečerní večeři a na co nesmíte v jídelníčku zapomenout?

  • Pečte cukroví i z celozrnné mouky

    Ještě než přijdou Vánoce, probíhá příprava a pak samotné pečení cukroví. Klasické cukroví bývá často kalorickou bombou. Jsou ale možnosti, kterými je možné jeho nutriční hodnoty vylepšit. „Jednou z možností je nahradit polovinu běžné pšeničné mouky moukou celozrnnou – například špaldovou,“ radí výživová specialistka Bartolomějová.

    A proč je dobré nahradit pouze polovinu běžné pšeničné mouky moukou celozrnnou? Pokud tvoří polovinu mouka celozrnná, v upečeném cukroví to není takřka poznat, zato obsah vlákniny je mnohem vyšší, a tak vás cukroví dříve zasytí. Tatínkové a děti navíc nebudou mít žádné výhrady, jelikož na chuti nic nepoznají.

  • Uberte množství cukru nebo použijte ovoce

    „Spousta druhů cukroví obsahuje hodně cukru. V receptu je vždy možné ho trochu ubrat. Dále cukroví není nutné posypávat moučkovým cukrem, protože cukr je už v těstě,“ vysvětluje Bartolomějová.

    „Klasické cukroví doporučuji alespoň z části nahradit cukrovím, které je připraveno z ovesných či jiných vloček nebo sušeného ovoce. Sušené ovoce sice taky obsahuje cukr, ale navíc i vlákninu a další zdraví prospěšné látky. Ale nezapomeňte, že ani cukroví ze sušeného ovoce nelze jíst neomezeně,“ upozorňuje Bartolomějová.

  • Na návštěvách ochutnávejte s rozmyslem

    „I když jsou Vánoce časem pro bramborový salát a cukroví, důvodem, proč lidé nabírají, nejsou pouze tato lákadla. Je to také období návštěv a posezení s přáteli. Všude před vás postaví misky a talíře s dobrotami a je velmi těžké těmto nástrahám odolat a hlavně je odmítnout,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová a dodává, že další nástraha, která je vcelku často opomíjena, je vánoční nabídka svařeného vína nebo "frťánka".

    „V období vánočních svátků často poklesne i fyzická aktivita, což je v kombinaci s navýšením energetického příjmu příčinou stoupající ručičky na váze,“ upřesňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová. Podle Bartolomějové ale nebývá nárůst na váze nijak extrémní: „Naštěstí svátky netrvají příliš dlouho, a jakmile se opět zvedne pohybová aktivita, dojdou zásoby dobrot, skončí návštěvy a stravovací režim bude opět optimální, ručička se vrátí na původní hodnotu.“

    Zajímavost: Věděli jste, že ve 100 ml svařeného vína je přibližně 440 kJ? V případě svařáků s ovocem se kalorie ještě navyšují.

  • Připravte odlehčenou štědrovečerní večeři

    Co se týká štědrovečerní večeře, tak kvůli velkému množství tuku, který je obsažen v řízku či smaženém kaprovi a bramborovém salátu s majonézou, se člověk cítí těžce. Klasickou majonézu už ale seženete i v light podobě, která je chuťově k nerozeznání. Nutriční specialistka Bartolomějová doporučuje připravit bramborový salát s bílým jogurtem nebo zakysanou smetanou.

    „Když se odmítáte vzdát smažených řízků nebo ryb, pak je nechte na ubrousku, ten odsaje přebytečný tuk nebo je ponořte do horké vody, do které se tuk uvolní. Při smažení je důležité hlídat, aby se tuk nepřepaloval a aby se nepřipalovala ani strouhanka, která se do oleje uvolní. Jakmile smažíte další várku, nejlepší je olej vyměnit nebo z něj napadané drobečky důkladně odstranit. Na smažení jsou vhodné oleje, které jsou k tomu přímo určené,“ doplňuje své tipy Bartolomějová.

  • Zmenšete velikost porcí i talíř

    Vedle zdravějšího pečení a vaření je účinným pomocníkem v boji proti kilům používání menší velikosti nádobí. „Klasická sváteční jídla jsou nabitá kaloriemi. Chcete-li mít jídlo pod kontrolou, používejte menší talíře než obvykle. Jestliže nedokážete odolat cukroví, ráno si napočítejte počet kusů na talířek, na který nikdo nesmí ani sáhnout. Neztratíte tak přehled o tom, kolik kousků jste snědli, což se lehce stane, pokud je cukroví v misce na stole a vy chodíte neustále okolo,“ radí Bartolomějová.

  • Dbejte na pitný režim, ale pozor na alkohol

    O Vánocích nezapomínejte na kvalitní pitný režim, čímž ale není myšleno svařené víno, grog ani jiné alkoholické nápoje. „Alkohol i sladké nealko nápoje si dopřávejte jen výjimečně. Nechcete-li se po Vánocích potýkat s kily navíc, pijte hodně čisté neperlivé vody. Díky tomu nebudete mít potřebu pití zajídat. Když budete dostatečně pít, méně toho sníte,“ tvrdí Bartolomějová.

    Zahajte poctivý pitný režim hned ráno a začněte svůj den sklenicí vlažné vody s čerstvě vymačkanou šťávou z citronu. Ta pomáhá organismus odkyselovat, což zejména během svátků plných nezdravého jídla oceníte.

  • Pořiďte si zásoby koření, které pomáhá lepšímu trávení

    O vánočních svátcích, ale i během celého roku je důležité mít v dobré kondici trávicí trakt. K tomu, abyste se cítili dobře, vám pomůže i obyčejné koření. „K nejznámějšímu koření, které posiluje trávicí trakt, patří kmín. Jeho využití v kuchyni je široké. Přidává se k vařeným bramborům nebo do bramboračky či na pečené maso. Proti plynatosti účinně bojuje například bazalka, která je výborná v kombinaci s rajčaty a mozzarellou,“ radí Bartolomějová.

    Mezi další pomocníky pro podporu a zlepšení trávení patří kopr a majoránka. „Každá bylinka má své účinné látky, a aby fungovaly co nejlépe, je vhodné je navzájem kombinovat a střídat,“ uzavírá Bartolomějová.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji