Odhalte, jestli netrpíte závislostí na jídle! Těchto 6 symptomů napoví | Jak zhubnout | Blesk.cz

Odhalte, jestli netrpíte závislostí na jídle! Těchto 6 symptomů napoví

  • (iStock)
    18. listopadu  2019 
     06:00

    Závislost na jídle se obvykle vyznačuje opakovaným přejídáním, touhou po jídle a ztrátou kontroly nad jídlem. Tento závážný problém už se řadí do poruch příjmu potravy a může mít značný vliv na fyzické i duševní zdraví. Jak ale rozeznat, zda se nejedná pouze o občasné přejedení, se kterým máme zkušenosti všichni?

    Odhalte šest symptomů, které vám napoví, zda už se jedná o závislost. Mnohem snadněji se vám pak bude daný problém řešit. 

  • Neustálé chutě i přes pocit plnosti

    Autor: iStock.com

    Chutě nejsou nic neobvyklého, a zejména ženy si po obědě rády dopřejí ke kávě i dortík, přestože se dosyta najedly. Pokud ale vaše touha po dalším jídle přerůstá v neovladatelné chutě, které se vám nedaří uspokojit, pak je třeba opravdu zbystřit a tento symptom dále nepřehlížet.

    Tahle nepřiměřená touha už se netýká potřeby energie nebo živin. Chutě ovládá mozek, který volá po něčem, co následně uvolní dopamin, chemickou látku v mozku, která hraje roli v pocitu uspokojení.

    Náš tip: V aktuálním čísle magazínu Blesk pro ženy najdete návod na to, jak zhubnout rychle a zdravě! Jde to, a my víme jak! Vyzkoušely jsme Program Metabolic Balance a přesvědčily se, jak funguje. Nové číslo Blesku pro ženy koupíte na novinových stáncích, nebo si ho můžete objednat v tištěné nebo elektronické podobe v našem iKiosku ZDE.

  • Sníte toho více, než jste zamýšleli

    Autor: iStock.com

    Pro některé lidi je nepředstavitelné dát si pouhý pásek čokolády nebo jeden kousek koláče. Jedno sousto se totiž rázem mění ve dvacet soust a je těžké v daný moment přestat. Tento přístup typu „všechno, nebo nic“ je běžný u mnoha závislostí. Moderování toho správného množství jednoduše vůbec nefunguje.

    Říct tak někomu, kdo trpí závislostí na jídle, aby jedl nezdravé potraviny s mírou, je skoro, jako když někomu s alkoholismem řeknete, ať si dá jen jedno pivo. "Naštěstí ale můžete spoustu nezdravých potravin nahradit zdravými, a tak se časem naučíte mlsat tak, že svému tělu nebudete škodit," tvrdí výživová poradkyně Veronika Duží.

  • Cítíte se provinile, ale stejně se vzápětí přejíte znovu

    Autor: istock.com

    Neustále se opakující pokusy převzít nad jídlem kontrolu mohou vést ke zklamání a pocitu viny. Víte, že děláte něco špatně, ale nemáte vůli vůči tomu bojovat. Dokonce si i uvědomujete, že podvádíte sami sebe, ale záchvaty nad vámi zcela přebraly kontrolu. Negativní pocity vás naopak donutí k tomu, abyste se v krátkém časovém úseku přejedli znovu.

    "Osoba se závislostí na jídle opakuje stále dokola stejný vzorec – přejídání střídá pocit viny a tak stále dokola. Jakmile se záchvaty opakují déle než pár dní, je třeba problém okamžitě řešit, a to nejlépe s psychologem," radí Veronika Duží, která je přesvědčena, že v takovém případě nepomůže ani jídelníček na míru.

  • Vymlouváte se a tvoříte si vlastní pravidla

    Autor: iStock.com

    Když jde o závislost, mozek může zareagovat opravdu zvláštně. Pokud se rozhodnete vyhýbat se tzv. "spouštěcím potravinám", můžete dojít k tomu, že si vytvoříte vlastní pravidla. Ta je však následně velice těžké dodržet.

    Když se někdo potýká se závislostí na jídle, tak hledá způsob, jak se té touhy zbavit. Tato linie myšlení se může podobat myšlení člověka, který se pokouší přestat kouřit. Tato osoba by si mohla myslet, že pokud si sama nekoupí balíček cigaret, nepatří mezi kuřáky. Cigaretu od kamaráda ale nikdy neodmítne. 

  • Schováváte si jídlo před ostatními a přejídání plánujete

    Autor: istock.com

    Pocity spojené s přejídáním většinou zahrnují i stud. Nejenže se okolí stydíte přiznat, co vše jste snědli, ale taky si jídlo schováváte. Konzumace nezdravého jídla je tak pro vás něco jako tajemství, které máte ukryto v šuplíku. "Plánování přejídání je spojeno s nákupy vysokokalorických potravin ve velkém množství. Během pár minut je tak taková osoba schopna přijmout i tři tisíce kalorií," popisuje Veronika Duží, která má se záchvatovitým přejídáním u klientů bohaté zkušenosti.

    Jíte vždy sami, když doma nikdo není? V autě? Nebo pozdě v noci, kdy už všichni spí? Záchvaty se při dlouhodobém trvání většinou opakují ve stejných časech, v návaznosti na denní režim.

  • Ani přes fyzické následky nedokážete s přejídáním přestat

    Autor: iStock.com

    Konzumace nezdravých potravin se časem projeví i na vašem zdraví. Problémy se zažíváním, se zuby, pletí a rostoucí váha jsou jen hrstkou problémů, se kterými se může člověk už po pár měsících přejídání potýkat. 

    Celoživotní konzumace nezdravých potravin pak může vést k obezitě, cukrovce 2. typu, srdečním onemocněním, Alzheimerově chorobě, demenci, a dokonce i k některým druhům rakoviny.

    I přes veškeré fyzické následky ale není závislý člověk schopen s přejídáním přestat. Pro překonání poruchy příjmu potravy se obvykle doporučuje léčebný plán navržený kvalifikovanými odborníky.

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji