Dejte zelenou rostlinné stravě! Budete se cítit lépe i teď na podzim | Jak zhubnout | Blesk.cz

Dejte zelenou rostlinné stravě! Budete se cítit lépe i teď na podzim

  • 8. října  2019 
     06:00

    Odlišné stravovací návyky vzbuzují u laické veřejnosti i řady odborníků pochybnosti. Zejména když sportujete a potřebujete mít dostatek energie, je důležité, aby stravování splňovalo svůj účel. Jaká je realita, když chcete jíst převážně rostlinnou stravu?

    Konzumace nezpracovaných, syrových potravin má spoustu výhod. Jaké to jsou?

  • Nejlepším zdrojem energie jsou tepelně neupravené potraviny

    I když se mezi širokou veřejností traduje, že syrová strava založená na rostlinných zdrojích je pro lidské tělo neúplná a člověk z ní nemá dostatek energie, opak je pravdou.

    „Živé, tepelně neupravené potraviny v sobě mají maximální množství živin, vitaminů a minerálních látek. Z logiky věci vyplývá, že konzumace těchto potravin vám dodá podstatně více energie než průmyslově upravené či jinak znehodnocené potraviny,“ tvrdí zakladatelka společnosti Lifefood – zabývající se výrobou raw produktů – Tereza Havrlandová. Zařazením živých potravin budete mít z jídla více energie, což uvidíte ve zlepšování své fyzické kondice.

  • Jídelníček založený na rostlinné stravě vás lépe zasytí

    Podle hlavní nutriční specialistky Ing. Moniky Bartolomějové ze sítě výživových poraden Svět zdraví sice není jídelníček založený na čistě raw potravinách vhodný pro každého, přesto vidí v konzumaci syrových potravin i plusy.

    „Živá strava založená na zvýšeném příjmu syrové zeleniny a s optimálním množstvím ovoce dostatečně hydratuje, čímž pomáhá snadněji splnit množství potřebných tekutin. Pozitivní je i zvýšený příjem vlákniny a řady prospěšných látek obsažených v rostlinné stravě. Na druhou stranu je ale potřeba říci, že ne každému vyhovuje konzumace pouze syrové stravy. Zvážit by to měli lidé se zdravotními problémy. Například u Crohnovy choroby musíte zeleninu i ovoce konzumovat opatrně a spíše po tepelné úpravě. Ale záleží na individuální snášenlivosti. Potíže s trávením syrové stravy mohou mít i senioři,“ říká Monika Bartolomějová.

    „Vláknina ve stravě má nezanedbatelnou roli. Vedle celé řady zdravotních benefitů je neocenitelným pomocníkem při hubnutí, protože dokáže vyvolat větší pocit sytosti,“ doplňuje hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

  • Máme se bát tuků v oříšcích? Ne, ale musíme jíst ty správné

    Ořechy jsou plné zdraví prospěšných olejů a minerálních látek. Ovšem abychom z nich vytěžili maximum živin, musíme vědět, jaké ořechy jíst a jak si je správně připravit ke konzumaci. Stejně jako u jiných druhů potravin, i u ořechů platí, že by měly být co nejméně zpracované, ideálně vůbec.

    Oříšky ve své čisté formě poskytují tělu potřebné živiny a jsou plné zdravých tuků, ale nesmí se to s nimi přehánět. „Stravu nelze postavit jen na oříšcích, respektive tucích, protože pak dochází k tomu, že lidé zaznamenají spíše zhoršení svého zdravotního stavu či kondice a často pak zdravou stravu vzdají. Tuky by neměly ve stravě tvořit více než patnáct procent kalorického příjmu,“ vysvětluje Tereza Havrlandová.

    Správným výběrem ořechů to však nekončí. „Pro maximální využitelnost minerálních látek z oříšků, ale i semínek je potřeba je namočit na několik hodin nebo přes noc do vody. Tím se výrazně zlepší využitelnost živin a také ulehčíte svému trávení,“ prozrazuje svůj tip výživová specialistka Monika Bartolomějová.

    Zajímavost: Věděli jste, že většina ořechů v běžných obchodech je upravována při vysokých teplotách, dokonce až 200 stupňů? Dejte si pozor, zejména na produkty označené jako přírodní (přírodní nerovná se bio ani opravdu raw).

  • Sacharidy ve stravě neškodí, jsou-li ve správném poměru

    I když někteří odborníci na výživu vycházejí stále z toho, že hubnutí musí být založené na nízkém příjmu sacharidů, ve skutečnosti můžete mít optimální hmotnost bez toho, že byste cokoliv omezovali.

    „Sacharidy ve stravě nejsou problém, zvlášť pokud sportujete. Jsou důležitým zdrojem energie a stejně tak pomáhají při regeneraci. Problém vidím především v celkově špatné skladbě jídelníčku, který bývá z větší části, či dokonce celý založený na průmyslově zpracovaných potravinách, nedostatečném množství zeleniny a ovoce,“ říká Kateřina Hollerová a dodává: „Každé tělo je jiné a prospívá mu něco jiného."

  • Budujte svaly na kvalitních bílkovinách

    Když to nejsou tuky nebo sacharidy, řeší se příjem bílkovin. Nelze popřít, že jsou bílkoviny pro lidské tělo důležité. Ovšem není pravda, že jich musíme konzumovat přehnané množství nebo že se musíme omezovat pouze na živočišné bílkoviny.

    „I když posilujete, vystačíte si na den s cca 0,8–1,2 gramu bílkovin na kilo tělesné váhy,“ upřesňuje trenérka Kateřina Hollerová. Co se týká zdroje bílkovin, můžou to být maso, mléčné produkty nebo vejce – vše z biologického zemědělství. Z rostlinných zdrojů jsou nejlepší luštěniny, fermentovaná sója a tempeh. „V případě živé stravy jsou výborným zdrojem bílkovin spirulina, listová zelenina, brokolice, naklíčené luštěniny, konopná semínka, namočené mandle či burákové máslo. Vedle toho existují proteinové prášky vyrobené ze semínek, které jsou plně v souladu s raw stravou a mají vysoký obsah bílkovin,“ uzavírá Tereza Havrlandová.

    Zajímavost: Věděli jste, že na českém trhu jsou k dispozici i takové pochoutky, jako raw veganská klobáska? Na rozdíl od jiných „hotovek“ na trhu se jedná o zdroj živin v jejich původní podobě bez obsahu chemických náhražek, dochucovadel a plnidel.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji