Sacharidy a hubnutí. Než je vypustíte z jídelníčku, tohle byste měli vědět! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Sacharidy a hubnutí. Než je vypustíte z jídelníčku, tohle byste měli vědět!

  • (Shutterstock.com)
    24. února  2019 
     06:00

    Pokud chcete zhubnout, možná přemýšlíte o tom, že ze svého jídelníčku vypustíte už navždy sacharidy. Ovšem sacharidy nejsou jen cukr a hromada sladkostí na talíři, ale taky jedna ze základních živin, které naše tělo potřebuje k tomu, aby správně fungovalo. 

    Co všechno byste tedy měli o sacharidech vědět a jak s nimi zacházet v případě, že opravdu potřebujete shodit nějaké to kilo? 

  • Co jsou sacharidy a proč je potřebujeme?

    Autor: iStock

    Sacharidy patří spolu s bílkovinami a tuky mezi nejdůležitější živiny, které tělo potřebuje. Společně poskytují tělu „pohonné hmoty" a také přispívají velkou mírou k naší regeneraci. Existují tři druhy sacharidů – monosacharidy (jednoduché cukry, kam patří glukóza a fruktóza), disacharidy (sacharóza, maltóza a laktóza) a polysacharidy. Pro náš organismus jsou nejzdravější polysacharidy, neboli komplexní sacharidy, které zasytí na dlouhou dobu, protože se v těle pomalu rozkládají díky vysokému obsahu vlákniny a pomáhají udržet hladinu cukru v krvi stabilní – neboť je trávení pomalejší.

  • Palivo plné živin

    Autor: iStock.com

    Pokud tělo potřebuje okamžitý zdroj energie, potřebuje k tomu glukózu, neboli jednoduché cukry. Zvláště mozek po jejím dostatku volá. Nejkvalitnější zdroje sacharidů (zelenina, celozrnné potraviny, ovoce) jsou plné vitaminů, vlákniny a antioxidantů, které jsou důležité pro zdraví a pohodu. Celozrnné pečivo obsahuje mimo jiné hořčík, vitaminy B či zinek. Ovoce zase flavonoidy a karotenoidy, které pomáhají předcházet onemocnění. Pokud tedy vynecháte zdroje sacharidů zcela, ztratíte dostatečný příjem živin.

  • Jednoduché sacharidy

    Autor: iStock

    Ty k životu skutečně moc nepotřebujeme. Jak říká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová, nadměrná konzumace cukru vede k nadváze a způsobuje inzulinovou rezistenci. Ta může mít za následek metabolický syndrom, cukrovku a vznik srdečněcévních onemocnění. Zásadní je samozřejmě množství cukru. „Lidský metabolismus si dokáže s cukrem poradit, ale jeho kapacity jsou omezené. Při nadměrném množství je škodlivý,“ říká. Věděli jste, že ovocný cukr (fruktóza) škodí při zvýšené konzumaci víc než ostatní cukry? A za bez výhrad zdravé nelze považovat ani hnědý cukr, med či melasu?

  • Komplexní sacharidy

    Autor: Shutterstock

     

    Chcete-li hubnout, musíte konzumovat pouze tento druh sacharidů a vybírat si takové jejich zdroje, které mají nižší glykemický index. Trávení probíhá pomaleji, protože tělo musí komplexní sacharidy rozdělit na jednoduché a pak na glukózu, což nějakou dobu trvá. Proto se hladina krevního cukru udržuje v těle stabilní, a je tedy méně pravděpodobné, že se začnou cukry přeměňovat na tuky.

  • Vhodné a nevhodné sacharidy

    Autor: iStock

    Vhodným zdrojem sacharidů, a to i při hubnutí, jsou luštěniny (hrách, fazole, čočka, cizrna), quinoa, jáhly, pohanka, ovesné vločky, celozrnné pečivo, ale také čerstvé ovoce a zelenina. Vyhněte se džusům, místo brambor, které mají vysoký obsah sacharidů, dejte přednost výše uvedeným luštěninám. Nevhodné jsou sladké a tučné moučníky, zákusky, sladké limonády, bílý cukr – to všechno je zdrojem velkého množství cukru a energie, navíc bez hodnotných látek.

  • Jaké je správné množství?

    Autor: iStock

    Výživově hodnotných sacharidů se nebojte. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví říká: „Máme dlouhodobě vyzkoušeno, že při správně nastaveném jídelníčku, kde je dostatečné množství tuků a bílkovin, stačí přijímat okolo 100 gramů sacharidů na den, přičemž klíčový je druh sacharidů.“ Jako zdroj sacharidů doporučuje zařazovat vedle zeleniny luštěniny, škrobnatou zeleninu, žitný chléb či ovoce.

  • Když je sacharidů moc

    Autor: iStock

    Pokud to s konzumací sacharidů přeháníte (zejména těch jednoduchých), může se vám zvýšit hladina cukru v krvi. To způsobí, že vaše tělo vytvoří více inzulinu, což je signál pro vaše buňky, aby ukládaly glukózu do tukových zásob. Hrozí nadváha, obezita či cukrovka.

  • Když je sacharidů málo

    Autor: iStock

    Pokud ve stravě nemáte dostatek sacharidů, může se to projevit zácpou, která je následek nedostatku vlákniny a živin. Vaše tělo je také nuceno používat bílkoviny a tuky, aby je přeměňovalo na energii. Bílkoviny jsou stavebním prvkem, a pokud je používáme jako „palivo“, nebudeme jich mít dost na to, aby náš metabolismus zdravě fungoval. Navíc trávení většího množství bílkovin může být zátěží pro ledviny.

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji