Jde vám o zdraví? Tohle jsou důvody, proč byste měli po svátcích začít hubnout

  • 5. prosince  2018 
     06:00

    Přebytečný tuk vás nemusí trápit jen při pohledu do zrcadla, ale může se projevit i na vašem zdravotním stavu, může zmenšit množství energie i způsobit špatnou fyzičku. Změnou stravy a zařazením pohybu máte možnost ovlivnit mnohem více než jen konfekční velikost. Jezte zdravě a vyváženě, abyste se zbavili únavy, a cvičte pro své zdraví i psychickou pohodu. 

    Neustále dietu odkládáte a váha stále stoupá? Tato výstražná znamení vás přesvědčí, že hubnutí vám pomůže ve více ohledech, než si myslíte.

  • Usínáte pomalu i vestoje

    Cítíte se neustále unavení a příčinou není spánkový deficit? Pokud se stravujete ve spěchu a ve vašem jídelníčku převládají výhradně pečivo a zdroje rychlých cukrů, pak nejenže přibíráte, ale také vám kolísá hladina cukru v krvi, což se projevuje únavou. Při nezdravé životosprávě nepřijímáte dostatek správných živin, vitaminu D ani železa.

    Za únavou může také stát nedostatečný pitný režim, protože správný pitný režim je základem zdravého životního stylu. Při dehydrataci jste nejen unavení, ale i neteční a malátní. Konzumací velkého množství kávy se více odvodňujete, proto nezapomínejte pít čistou neperlivou vodu, a to alespoň dva litry denně.

    Nedostatek energie mohou v krajním případě způsobovat i vnitřní záněty, které se tvoří při nezdravé životosprávě a nadbytku tukové hmoty v těle.

  • Máte neustále hlad

    Nezdravá strava ani hladovění nejsou cestou ke štíhlému zdravému tělu. Naopak vyvážený jídelníček vám dodá spoustu energie a zároveň rozběhne metabolické procesy. Přemýšlejte nad stravou jako nad palivem, které chcete svému tělu podat v té nejkvalitnější podobě. 

    Zařaďte do svého nynějšího jídelníčku více ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Okamžitě pocítíte rozdíl. Zmizí únava i neustálý hlad. Zdravé jídlo je za cenu mála kalorií dostatečně objemné a obsahuje spoustu vlákniny, která vás zasytí na dostatečně dlouhou dobu.

  • Trápí vás těsné kalhoty

    Vaše oblíbené džíny už vám nejsou? Kila navíc nejčastěji pocítíte při oblékání. Obzvláště ženy si zakládají na svém vzhledu, a tak je nadměrná konfekční velikost dokáže pořádně potrápit.

    Ačkoli do hubnutí byste se měli pouštět zejména kvůli svému zdraví, tu pravou motivaci, kterou pocítíte na vlastní kůži, naleznete ve svém šatníku. Vyberte si pár kousků oblečení, které jsou vám už těsné, a zhubněte právě do nich! Nic vám neudělá větší radost.

  • Zadýcháváte se i do schodů

    Chcete se celkově cítit lépe? Pak je nezbytné do každodenního života zařadit i pohyb. Nemusíte běhat maratony ani každý den posilovat. Postačí zcela přirozená chůze, díky které nastartujete metabolismus, a tím i spalování.

    Pohybem podpoříte také vylučování, oběh krve a okysličování mozku. Po ranním krátkém běhu nebo svižné procházce tak budete v práci mnohem produktivnější. Lépe budete zvládat i chůzi do schodů, dobíhání na autobus nebo nošení těžkých nákupů.

    Každý den se snažte ujít alespoň pět tisíc kroků, které už vám zvládne spočítat každý chytrý telefon. Vedle chůze si naplánujte během týdne alespoň dvě sportovní aktivity, abyste zapracovali na svých problémových partiích. 

  • O hubnutí rok co rok jen mluvíte

    Patříte mezi ty, kteří o hubnutí stále dokola jen mluví? Pondělí, nový měsíc, Nový rok... Ta největší chyba je, že stále čekáte na tu správnou chvíli, ale ta bohužel nepřichází, a vaše váha tak rok od roku stoupá. Přestaňte se vymlouvat a začněte s hubnutím hned! Zapomeňte na extrémně striktní diety a zařazujte změny do svého životního stylu postupně.

    Nechlubte se s dietou ani svému okolí. Neustálé nové začátky už nikdo nebude brát vážně. Zkuste to tentokrát zatajit a jen pozorovat, kdy si změny všimnou rodina, přátelé nebo kolegové. Komplimenty se dříve nebo později dostaví a namotivují vás k tomu, v hubnutí pokračovat.

  • Chrápete a zvyšujete si riziko onemocnění

    Tuková vrstva se při kalorickém nadbytku a nedostatku pohybu tvoří po celém těle, včetně oblasti krku. Ve spojitosti s nadváhou nebo obezitou se tak u vás může objevit i chrápání, které bude v noci trápit především vašeho partnera či partnerku. Zhubněte a usnadněte spaní sobě i protějšku.

    Vedle chrápání vás mohou potrápit i závažnější zdravotní komplikace. Vysoký krevní tlak, zvýšený cholesterol, bolesti kloubů a spousta dalších příznaků jsou pro nadbytek tuku v těle typické. Nečekejte na dobu, kdy budete muset tyto problémy řešit léky. Zdravý životní styl je účinnou prevencí proti vzniku civilizačních chorob i běžného nachlazení.

  • Tuk se vám ukládá v oblasti bříška

    Mnohem rizikovější skupinou pro výskyt infarktu a dalších srdečních chorob jsou osoby s ukládáním tukové hmoty v oblasti pasu. Viscerální tuk se nachází okolo životně důležitých orgánů a zvyšuje mimo jiné i riziko vzniku zánětů a narušuje hormonální funkce.

    Zkonzultujte svůj zdravotní stav se svým lékařem. Množství tělesného tuku totiž není závislé na množství viscerálního tuku. Orientačním ukazatelem míry rizika je hodnota obvodu pasu, která by u žen neměla přesahovat devětaosmdesát centimetrů. 

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji