Hubnete? Tyto "zdravé" potraviny vám nepomohou

  • 12. října  2018 
     06:10

    Poskládat si jídelníček ze zdravých potravin není až tak složité. Ale i ti, kteří dietu nedrží poprvé, se mohou snadno dopustit zcela základních chyb. Taková snídaně v podobě müsli s jogurtem působí velice zdravě. Už výběrem mléčného výrobku a samotného müsli si ale můžete zadělat na poměrně kalorické a výživově chudé jídlo.

    Naučte se vybírat si potraviny, které se svým složením řadí do zdravého životního stylu a jsou vhodné i při redukci. Při sledování etiket se zaměřte zejména na hodnoty tuku a cukru.

  • Jak poznat celozrnné pečivo?

    Pečivo je důležité nevybírat pouze pohledem, ale je třeba i číst složení. Zcela snadno totiž zaměníte celozrnné pečivo za vícezrnné nebo cereální, které je nejčastěji barveno karamelem nebo melasou.

    Celozrnná mouka se vyrábí z celého zrna i s obalem, a tak obsahuje spoustu prospěšných látek a dostatek vlákniny. Vícezrnné pečivo už může být vyrobeno z bílé pšenice a jsou do něj pouze přimíchána nejrůznější semínka a další druhy obilovin. Na oko tak může působit i zdravěji než pečivo celozrnné.

    Stejně tak tohle pravidlo platí u kaiserky cereální, která obzvláště v tmavé variantě působí jako zcela zdravé pečivo. Opak je ale pravdou. Kupujte raději pečivo balené, kde na prvním místě ve složení naleznete celozrnnou nebo žitnou mouku. Ta musí být v pečivu zastoupena z více než osmdesáti procent.

  • Cereální sušenky do diety nepatří

    Máte rádi sladké snídaně? Pak buďte obezřetní v tom, abyste nekonzumovali příliš mnoho cukru. Při výběru instantních ovesných kaší a müsli kontrolujte složení a ujistěte se, že hned na druhém či třetím místě nestojí cukr nebo např. glukózový sirup. 

    Cereálním sušenkám a jiným sladkostem, které se tváří zdravě, se raději úplně vyhněte. Upečte si raději domácí sušenky nebo koláč podle receptu, který bude obsahovat jen zdraví prospěšné suroviny a přírodní zdroj cukru.

  • I med a sirupy jsou stále cukry

    Zatímco čaje a kávu byste neměli sladit vůbec, přece jen se najdou jídla, která se bez přidání sladidla neobejdou. Řeč je především o zdravých pečených i nepečených snídaních, svačinách nebo dezertech.

    Vždy je rozumnější vybírat přírodní sladidla v podobě třtinového cukru, medu nebo sirupu. Těch existuje nespočet druhů, jako jsou agávový, datlový, čekankový, rýžový, kukuřičný a mnohé další. 

    Stále však mějte na paměti, že po výživové stránce se jedná o jednoduché cukry, kterých je třeba se v dietě vyvarovat. Přidávejte raději do jídel zralé ovoce, které je sladké už samo o sobě. 

  • Jogurtové nápoje plné cukru

    Jogurtové nápoje jsou u žen oblíbenou volbou na snídani nebo svačinu. Jsou praktické, jelikož je můžete vypít i cestou do práce. A jelikož se jedná o mléčný výrobek, obsahují i dost bílkovin. 

    Na první pohled ideální snídaně se ale může jednoduše přeměnit ve zcela nevhodné jídlo, a to z pohledu zdraví i redukce. Většina ochucených jogurtových nápojů totiž obsahuje velké množství cukru a ovocnou složku byste v nich hledali jen těžko.

    Věnujte přípravě své snídaně pět minut navíc a raději si z bílého kefíru nebo zakysaného nápoje, který je plný probiotik, umixujte vlastní mléčný nápoj. Stačí přidat hrst lesního ovoce nebo půl banánu.

  • Hlídejte si procenta tuku u sýrů

    Jelikož má tuk dvojnásobnou kalorickou hodnotu než ostatní živiny, je třeba si na něj dávat o to větší pozor. Snažte se ho zařazovat do jídelníčku spíše v rostlinné formě. Doplňujte jídla kvalitními oleji, oříšky, semínky nebo avokádem. 

    U výběru živočišných produktů však buďte obezřetní. Jogurty vybírejte tří- až pětiprocentní, ale sýry vždy nízkotučné. Zatímco u nízkotučných jogurtů je tuk nahrazován škroby, složení sýru se nemění.

    Spoléhejte se ale na nutriční složení, ne na nápis "nízkotučný". Vysokoprocentní sýry mohou mít totiž v nízkotučné variantě stále vysoký obsah tuku. Vybírejte sýry, které obsahují na sto gramů výrobku maximálně třicet gramů tuku.

  • Uzeniny smíte, ale ne všechny

    Tuku se vyvarujte také ve výběru uzenin. Nechutná vám libová kuřecí nebo krůtí šunka? Klidně si kupte vepřovou, ale přečtěte si na zadní straně obalu množství tuku. To by nemělo přesáhnout hodnotu pěti až šesti gramů tuku na sto gramů výrobku.

    Vedle obsahu tuku je také třeba dbát na procentuální zastoupení masa. Spousta uzenin je z velké části tvořena sádlem, kůží a dalšími živočišnými produkty, které výrobek z pohledu kvality znehodnocují. 

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji