Hubněte podle fází menstruačního cyklu: Kdy cvičit a kdy si dát pauzu?

  • 5. října  2018 
     06:00

    Menstruační cyklus může ovlivňovat nejen vaše nálady, ale také samotné hubnutí. Kolísání hormonů zaznamenáte prostřednictvím množství energie, kondice i vůle jídelníček dodržet. Zjistěte, v které fázi menstruačního cyklu je nejlepší zahájit dietu a namotivovat se k lepším výkonům!

    Hubnutí si můžete rozplánovat na základě menstruačního cyklu. V každé ze čtyř fází se tělo chová odlišně, a tak je třeba mu porozumět a vyvarovat se případných problémů.

  • Menstruační (reflektivní) fáze

    První fáze začíná samotnou menstruací. Počítá se od prvního dne krvácení a trvá šest dní. Každé tělo je svým způsobem jedinečné, a tak každá žena snáší menstruaci jinak. Přesto se doporučuje klidový režim. Mnoho žen trpí bolestí podbřišku, hlavy a výrazným poklesem energie. Únava je důsledkem poklesu hladiny estrogenu.

    Pokud jste se rozhodla začít s dietou zrovna v období menstruace, raději dietu ještě pár dní odložte. Tělo si žádá odpočinek. Jste-li už na aktivitu zvyklá, pak si vyberte raději pomalejší cvičení, jako jsou jóga nebo pilates.

    Ačkoli chutě vás budou přepadat spíše před menstruací, i tak vám mohou hormonální výkyvy pěkně zavařit. Láká vás představa schovat se pod peřinu s tabulkou čokolády? Pak se do diety ještě pár dní nepouštějte.

  • Folikulární (předovulační) fáze

    Sedmým dnem menstruačního cyklu začíná fáze folikulární. Ta trvá, stejně jako předchozí fáze, šest dní. Tělo se při menstruaci očistilo a vaše energie a fyzická síla díky nárůstu testosteronu stoupají. Chutě už vás opustily a motivace máte doslova na rozdávání. Chcete-li tedy v hubnutí uspět, pak je tahle fáze pro začátek diety přímo ideální! 

    Při dodržování dlouhodobé diety si do dynamické fáze naplánujte nejrůznější výzvy a aktivity. Jídelníček si o něco zpřísněte a uvidíte, že dosáhnout vytyčených cílů bude v této fázi mnohem snadnější.

  • Expresivní (ovulační) fáze

    Ovulace může trvat od čtrnáctého do dvacátého dne menstruačního cyklu. Tato fáze je popisována jako období sebelásky a ženství. Právě v těchto dnech se totiž tělo připravuje na potenciální mateřství. 

    Nálada i sexuální apetit spolu s hladinou hormonů stoupají a energie máte na rozdávání. Přesto byste měla vykonávat spíše pasivnější aktivity a věnovat se plánování a komunikaci s lidmi, při čemž oceníte zvýšenou empatii, důvěru a štědrost. 

    Zajděte si mimo jiné i do sauny, na masáž nebo vyzkoušejte meditaci. 

  • Kreativní (luteální) fáze

    Menstruační cyklus uzavírá fáze kreativní, a to od jednadvacátého do osmadvacátého dne cyklu. Jelikož se nemilosrdně blíží období krvácení, musíte se připravit na značné výkyvy hormonů.

    V prvních dnech budete mít energie dostatek, avšak s blížící se menstruací vás bude přepadat únava. Právě tohle období je kvůli poklesu energie a změně nálad považováno za nejnáročnější. Nic se vám nelíbí, obzvlášť váš odraz v zrcadle. Tělo se zavodňuje, a tak se může stát, že váha nejen stagnuje ve svém ubývání, ale dokonce i stoupá.

    Rozhodně hubnutí v této fázi nevzdávejte! Obrňte se pevnými nervy a odcvičte si poslední tréninky, jelikož pak bude následovat pár dní klidového režimu. Za případné prohřešky v jídle se netrestejte a pamatujte, že měsíc je dlouhý a opět na vás čeká vlna motivace a odhodlání. 

  • Porozumění menstruaci

    Porozumění menstruačnímu cyklu vám může hubnutí značně usnadnit. Výkyvy nálad, chutě ani náhlý slabý výkon v posilovně vás už nepřekvapí. Nyní už víte, v které fázi tělu dopřát více odpočinku, a kdy ho naopak popohnat k dosažení lepších výsledků. 

    Snažte se tělu naslouchat a v případě bolestí a malátnosti raději ustupte. Dnů, kdy můžete v dietě a cvičení bez problémů pokračovat, bude ještě spousta. Spálené kalorie nestojí za případné zdravotní komplikace.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji