Čtvrtek 24. září 2020
Svátek slaví Jaromír, zítra Zlata
Oblačno, déšť 22°C

Potřebujete zlepšit paměť a více se soustředit? Zařaďte do jídelníčku tyto potraviny

4. září 2020 | 06:00

Aby naše tělo správně fungovalo, potřebuje ty správné látky. Stejně je na tom i náš mozek. Pokud mu dopřejete ty správné potraviny, bude vám skvěle fungovat paměť i soustředění. Která jídla byste měli zařadit do svého jídelníčku?

Rybí maso

Rybí maso, obzvláště maso tučných ryb, jako jsou tuňák, pstruh, makrela nebo losos, je plné omega-3 mastných kyselin. Ty jsou důležité při tvorbě mozkových a nervových buněk.

Zlepšují paměť i koncentraci, mohou zpomalit snižování činnosti mozku související se stárnutím, snižují riziko onemocnění Alzheimerovou chorobou. Nedostatek omega-3 mastných kyselin je spojen s poruchami učení a depresí.

Ryby jsou také bohaté na vitamín D. Nedávné studie potvrdily, že nedostatek vitamínu D u starších osob může zdvojnásobit riziko rozvoje různých forem demence včetně Alzheimerovy choroby. Jeho nedostatek bývá dále spojován s rozvojem některých psychiatrických onemocnění, jako jsou bipolární porucha nebo schizofrenie.

Ořechy

Možná byste to neřekli, ale mozek je z 60 % tvořen tukem, a je tedy nejtučnější orgán v našem těle. Základem je proto dodat mu ty správné stavební kameny: tuky. V některých z vás se možná rozsvítí červená kontrolka – tuky jsou přeci škodlivé! Jenže je to právě opačně – kvalitní tuky jsou jednou z nejdůležitějších složek potravy. Kromě mozku jsou důležité pro srdce a cévy, imunitní systém i pohlavní orgány.

Kromě zmíněných omega-3 mastných kyselin najdete kvalitní tuky například v ořeších. Především vlašské ořechy pomáhají udržovat zdravý a funkční nervový systém a mozkovou činnost.

Ořechy jsou také bohaté na zinek, který je důležitý pro přenos informací v mozku. Dokáže podpořit fungování takzvané krátkodobé paměti, významně ovlivňuje také prostorovou orientaci. Nízké hladiny zinku mohou způsobit problémy s koncentrací.

Káva

Pokud milujete kávu, máme pro vás skvělou zprávu. Je bohatá na antioxidanty, které zpomalují stárnutí mozkových buněk. Kofein je zároveň dobrým stimulantem mozku. Pití kávy v dlouhodobém horizontu je spojováno se sníženým rizikem neurologických onemocnění, jako jsou Parkinsonova a Alzheimerova choroba.

Avokádo

Avokádo obsahuje vysoké množství vitaminů B, C a K, draslíku a kyseliny listové. Díky tomu může zabránit vzniku krevních sraženin v mozku, zlepšuje okysličení mozku a napomáhá nám se lépe koncentrovat. Je plné antioxidantů, pomáhá lidskému organismu lépe vstřebat potřebné živiny, pomáhá při hubnutí, chrání naše oči a existují také studie, které dokazují, že působí jako prevence rakoviny prostaty.

Další potraviny najdete na webu Mojezdravi.cz

Autor: Pavla Skurovcová