Typy lidí, kterým nejvíce hrozí infarkt. Patříte do ohrožené skupiny? | Pro ženy | Blesk.cz

Typy lidí, kterým nejvíce hrozí infarkt. Patříte do ohrožené skupiny?

23. července 2020 | 06:00

K srdečnímu selhání může dojít takřka kdykoliv a kdekoliv. Některé skupiny jsou však více ohroženy. Těmto skupinám hrozí infarkt více než jiným. Najdete se?

infarktu myokardu, neboli srdeční mrtvici, dochází, když není srdeční sval dostatečně prokrven. To může vzniknout, pokud se ucpe či kriticky zúží tepna zásobující srdce. Poté dochází k jeho odumření. Infarkt vám hrozí víc, pokud:

Kouříte

Kouření poškozuje cévy srdce, mozku a cévy v dalších částech těla. Uvádí se, že kuřáci umírají až třikrát častěji na infarkt a dvakrát častěji na mrtvici. Dobrou zprávou je, že když se vám podaří přestat kouřit, riziko infarktu značně klesne. Pokud to nezvládnete s pomocí vlastní vůle, obraťte se na odborníka, který vám závislost na nikotinu pomůže překonat.

Nezdravě jíte

To, kolik jakého jídla denně sníte, může zvýšit riziko vzniku srdečních chorob, vysokého tlaku i vysokého cholesterolucukrovky i obezity. Zdravá strava je proto jedním z nejlepších způsobů, jak se vyhnout infarktu a dalším vážným zdravotním problémům. Prospěje vám strava s nízkým obsahem nezdravých tukůsoli a přidaného cukru, která bude obohacena o vlákninu, vitaminyantioxidanty a zdravé tuky.

Nehýbete se

V takovém případě vám časem hrozí nejen infarkt a další srdeční potíže, ale také cukrovka 2. typu či osteoporóza. Aktivnější život navíc znamená větší množství energie, silnější kosti i svaly a celkově lepší fyzickou kondici, díky které se můžete bránit případným nemocem, které by se u vás v budoucnu mohly objevit. Ideální bude, když začnete rychlou chůzí, stačí 30 až 60 minut denně, a brzy se budete cítit mnohem lépe.

Jste obézní

Pokud jste to se svým nezdravým životním stylem dohnali tak daleko, že vás varuje i ručička na váze, měli byste opravdu zpozornět. Obezita totiž zvyšuje krevní tlak i cholesterol, způsobuje cukrovku i kornatění tepen. To všechno zároveň výrazně zvyšuje riziko infarktu. Pokud si nejste jistí, jestli vaše váha spadá do rizikové kategorie, zaměřte se na obvod pasu. Ženy by měly mít obvod menší než 80 cm, muži méně než 94 cm. Samozřejmě všichni víme, že hubnout někdy není snadné, proto se nepouštějte do žádných nezdravých drastických diet. Nejlepší způsob, jak shodit kila navíc, je pomalá změna stravovacích návyků a postupné přidávání fyzické aktivity. Začněte tedy menšími změnami, dejte sami sobě realistické cíle a držte se jich. Jedině tak bude výsledek vašeho úsilí dlouhodobý.

Holdujete alkoholu

Nadměrné pití může zvyšovat riziko vzniku srdečních chorob. Z dlouhodobého hlediska zrychluje tep, zvyšuje tlak, oslabuje srdeční sval a zvyšuje hladinu některých tuků v krvi. Pokud rádi popíjíte alkohol, měli byste se omezit maximálně na 20 až 40 gramů u zdravých mužů (čtyři deci vína), ženám se doporučuje o deci méně. Kardiolog Milan Šamánek uvádí, že nejnebezpečnější je tzv. rychlé pití, což je konzumace pěti drinků během dvou hodin.

Další kategorie najdete na webu Mojezdravi.cz

Autor: Marie Bezděková