Poznáte, že vám v těle chybí hořčík? A co vám hrozí, když ho máte málo? | Pro ženy | Blesk.cz

Poznáte, že vám v těle chybí hořčík? A co vám hrozí, když ho máte málo?

  • 21. července 2019 | 06:00

    Kdyby se dalo říct, co stojí v čele minerálů a vitaminů nejdůležitějších pro lidský organismus, pak by to byl zcela určitě hořčík. Je v podstatě hrdinou ve vašem těle, hraje významnou roli v nervových a svalových funkcích, má vliv na cukr v krvi, zdraví kostí a taky metabolismus, prostě bez hořčíku by nám bylo zle. A pokud vám ho v těle chybí skutečně hodně, může to způsobit doslova katastrofu.

    Podle lékařky a výživové specialistky Amy Shapiro, zakladatelky centra Real Nutrition v New Yorku, by zejména ženy měly užívat denně 310 až 320 miligramů hořčíku (těhotné ještě více). Naštěstí hořčík najdeme ve spoustě potravin – v tmavé listové zelenině, ořeších, semenech, fazolích, avokádu, banánech, jogurtu, a dokonce i hořká čokoláda obsahuje hořčík! Většina lidí přesto nemá dostatek tohoto minerálu. K nízkým hodnotám vedou i nezdravý životní styl, přemíra alkoholu, nevyvážená strava, zažívací problémy nebo nedostatek vitaminu D. Nedostatek nemusí nutně znamenat okamžité zdravotní problémy, ale časem k nim vede. Následující příznaky nedostatku hořčíku byste neměli ignorovat!

  • Brnění prstů a necitlivost

    Hořčík je důležitý pro správné fungování nervových impulzů v těle. Pokud ho tedy nemáte dost, může to vést až k necitlivosti nebo nepříjemnému brnění. Zejména to pocítíte v končetinách, prstech na rukou i nohou. Budete mít pak pocit, jako by vaše končetina „usnula“.

  • Myslíte, že máte chřipku

    Ztratili jste chuť k jídlu, je vám špatně od žaludku, zvracíte, jste unavení a slabí, takže se domníváte, že vás přepadla chřipka? Ovšem tohle bývají první příznaky nedostatku hořčíku. Samozřejmě že to může být i chřipka, ale pokud ony chřipkové symptomy nezmizí do pěti dnů, měli byste se poradit s lékařem a nechat si zjistit hodnoty hořčíku.

  • Míváte občas záchvaty, ale nejsou to panické ataky

    Záchvaty bývají dalším příznakem nedostatku hořčíku. Je to proto, že pokud máte v těle málo hořčíku, v mozku nastává abnormální elektrická aktivita, která může vyvolat záchvat.

  • Máte časté křeče ve svalech

    Tyhle svalové kontrakce můžou způsobit, že dostanete do končetin (hlavně nohou) křeče, případně cítíte, že nohy či paže jsou ztuhlé, nebo s nimi obtížně hýbete. Odborníci se domnívají, že je to způsobené větším průtokem vápníku do nervových buněk, a to v případě, když jsou hladiny hořčíku nízké. To nadměrně zvyšuje nebo hyperstimuluje svalové nervy. K tomu často dochází zejména v těhotenství.

  • Pozorujete na sobě změny nálad

    Cítíte se v poslední době, jako byste to nebyli vy? Nízké hladiny hořčíku mohou vést ke změnám nálady a osobnosti a zvyšují i riziko deprese. Některé příznaky mohou zahrnovat i duševní otupělost, nedostatek emocí či zvýšené pocity úzkosti.

  • Vaše srdce bije rychleji

    Nedostatek hořčíku může způsobit pokles hladiny draslíku, což může ovlivnit srdeční svalové buňky a způsobit změny srdečního rytmu. Pokud máte pocit, že je váš srdeční rytmus pomalejší nebo rychlejší než obvykle, ujistěte se u lékaře, co je příčinou.

  • Máte zácpu

    Máte často zácpu? I to může znamenat, že máte ve stravě málo hořčíku, který má mírně laxativní účinek. Normální vyprazdňování je samozřejmě individuální, ale v průměru 3x týdně byste na velkou jít měli určitě. Méně než třikrát už znamená, že trpíte zácpou.

  • Co vám hrozí, když ho nemáte dost?

    Hořčík se podílí téměř na všech procesech při chodu organismu. Funguje jako antistresový, antitoxický, protialergický i protizánětlivý činitel, který nás chrání před ionizujícím zářením, reguluje nám teplotu, působí na správnou funkci nervového systému, aktivuje enzymy, působí při srážení krve, na látkovou přeměnu i činnost buněk, podílí se i na tvorbě estrogenů a činnosti močového měchýře i střev. Pokud nepřijímáte dostatek hořčíku ze stravy, je nutné ho užívat v doplňcích, ideálně v kombinaci s vitaminem B6, který zlepšuje využití hořčíku v těle.

     

Autor: aši
Diskuse ke článku
.