Hormonální jóga: Zkušenosti jiných žen, základní cviky a praktické tipy | Pro ženy | Blesk.cz

Hormonální jóga zatočí s neplodností i bolestivou menstruací

5. prosince 2011 | 12:11

Zapomeňte na polykání hormonů v tabletkách. Fantastický soubor cvičení pro něžné pohlaví stvořila Dinah Rodrigues – dnes pětaosmdesátiletá dáma původem z Brazílie, jež cestuje po světě jako jediná oprávněná školitelka „hormonální jógy“.

Dinah se věnuje józe přes padesát let a systém hormonální jógové terapie tvořila dvacet let. Cvičení je tak dokonalé, že si zasloužilo požehnání nejen od Světové asociace jógy, ale i od starých indických jogínských mistrů.

Cviky na hormonální jógu zaberou 30 minut

Jde o systém 21 jogínských poloh (ásán), které na sebe navazují v logické posloupnosti. Na začátku je pět aktivačních (zahřívacích) cviků, následuje 16 dalších poloh včetně závěrečných relaxací. Mezi jednotlivými ásánami probíhá zvláštní dechové cvičení a cvičení na cirkulaci energie. Tato kombinace umocňuje celkové účinky jógy na organismus. Celá lekce trvá jen 30 minut.

Menopauza bez pilulek? Slavná jogínka ví, jak na to

Když byla Dinah pár let po padesátce na prohlídce u gynekologa, ten zjistil, že je nejen nadprůměrně vitální a zdravá, ale zároveň má vysoké hladiny ženských hormonů – po přechodu skoro nedošlo k jejich poklesu. Bylo mu to divné, protože Dinah nepoužívala žádnou syntetickou ani přírodní substituci. Nechtělo se mu věřit, že toho dosáhla „jen“ díky józe, takže se nakonec uskutečnil rozsáhlý výzkum. Výsledky? Po třech měsících cvičení hormonální jógy třikrát týdně se u žen zkoumané skupiny zvýšila hladina ženských hormonů až o 254 procent.

Problémy s menstruací vyřešilo pár měsíců cvičení

Svoji zkušenost přidává i certifikovaná učitelka hormonální jógové terapie Adéla Vaculíková. „Hormonální jóga mi zachránila zdraví. Před nějakým časem jsem po devíti letech vysadila antikoncepci, přirozená menstruace se ale nedostavila. Brala jsem prášky, abych menstruovala nebo abych nemenstruovala, kdy nemám. Navíc se ukázaly další komplikace, ale lékaři nemohli určit moji diagnózu. Byla jsem zoufalá, bezradná, oteklá… Hledala jsem informace o problému a narazila na hormonální jógu. Během prvního dne workshopu jsem přes léky bránící menstruaci začala krvácet a po pár měsících intenzivního cvičení mi lékaři oznámili, že jsem zdravá.“

Neplodnost, premenstruační syndrom i deprese

Tato jóga pracuje s celým hormonálním systémem. Má mimo jiné vliv na hormony nadledvin (adrenalin, kortikoidy), štítné žlázy, hypofýzy a na pohlavní hormony (estrogen a progesteron). Kromě toho, že hormonální jóga zmírňuje příznaky menopauzy a pomáhá při ztrátě ovulace a menstruace, cvičí se také při nepravidelném cyklu, bolestivé menstruaci, premenstruačním syndromu, neplodnosti a depresích.

Cvičit ji mohou všechny ženy po dovršení 35 let (kdy začíná klesat hladina ženských pohlavních hormonů) a všechny mladší 35 let, mají-li hormonální potíže. Zdravým ženám (bez hormonálních potíží) do 35 let se toto cvičení nedoporučuje. Horní věková hranice neexistuje, lekce není fyzicky náročná, polohy nejsou složité.

Hormonální jógovou terapii zvládnete doma

Hormonální jógu můžete cvičit sama doma, abyste to ale zvládla, musíte absolvovat celkem 12 lekcí s lektorkou hormonální jógové terapie. Můžete je obsáhnout ve víkendovém workshopu nebo při dvouměsíční docházce do centra, kde se tento cyklus chystá.

Kurzy a víkendy hormonální jógy se pořádají po celé České republice a informace o nich získáte např. na www.centrum-hormonalni-jogy.cz, www.hormonalni-joga.cz a www.lunarnijoga.cz.

Pro bližší představu, co si pod hormonální jógou představit, se podívejte do fotogalerie, kde najdete několik základních cviků.

 

Autor: oli