Hubnutí pomocí jógy? Zapomeňte! Na co je tohle cvičení dobré?

9. února  2018 
 06:00

Jógu považují někteří lidé za dobrou cestu k hubnutí, ale na to je tempo cvičení příliš malé. Můžete si však díky ní zlepšit pružnost těla, zpevnit ho a hlavně snížit negativní vliv stresu. Což nakonec může rovněž k hubnutí přispět, protože spousta lidí stres zajídá jídlem. Co vám proti stresu pomůže? Nejúčinnější jsou tyto jednoduché pozice!

Ten pocit všichni známe! Seznam toho, co je dnes třeba udělat, nemá konce a my se pomalu začínáme cítit bezradní. Stres prožívali lidé od pradávna, a proto má naše tělo vypracovaný systém pro zdolávání stresu, který spočívá mimo jiné v aktivaci stresových hormonů, jako jsou adrenalin a kortizol.

Jakmile člověk zaznamená blížící se nebezpečí, zvýší se krevní tlak, zrychlí se srdeční tep a do našich končetin se rychle napumpuje krev, abychom mohli s potenciálním nebezpečím buďto bojovat, nebo před ním utéct.

Má to ale jeden háček! Dnes jsme jen málokdy ohroženi stádem útočících mamutů. Pro dnešní dobu jsou typické spíše zdánlivě méně nebezpečné problémy psychického rázu, jako například problémy v zaměstnání, starosti ve vztahu, obavy o finance, bezpečí, naplnění nebo štěstí. Tyto problémy nelze řešit bojem nebo úprkem, ale náš obranný mechanismus je přesto připraven na souboj.

Proč jste stále nemocní?

..

Protože náš obranný mechanismus je neustále ve střehu, může se stát, že se obrátí proti nám a začne způsobovat nemoci. „Stres na nás nepůsobí pouze emocionálně,“ říká odborník na stres a ředitel programu Take the Stress Out of Your Life Jay Winner. „Stres se může zásadním způsobem podepsat na našem zdravotním stavu nebo stávající nemoc ještě zhoršit.“

Možná jste už slyšeli, že stres může způsobovat žaludeční vředy, nespavost nebo migrény. Současné studie ale prokazují, že stres může mít prsty i v některých z nejvážnějších nemocí dnešní doby, jako jsou například cukrovka, deprese, osteoporóza, infarkt a mozková mrtvice. Může způsobovat také různá autoimunitní onemocnění, jako jsou roztroušená skleróza nebo revmatoidní artritida. Stres se také podílí na vzniku zhoubných nádorů.

Stres a přibírání

...

Jednou z nejzávažnějších civilizačních onemocnění dnešní doby je nadváha a obezita. Některé studie prokazují, že právě stres může mít největší dopad na naše stravovací návyky, a tím pádem i na naši kondici. Největší dopad má vlna obezity na děti a dospívající.

„V současné době jsme zasaženi globální pandemií běžné obezity. Výskyt dětské nadváhy v ČR překonal nejpesimističtější předpoklady z osmdesátých let minulého století. Za čtvrtstoletí epidemie obezity došlo k dvojnásobnému nárůstu nadváhy v rámci celého populačního spektra a v dětské populaci k zpětinásobení počtu obézních dětí,“ varuje dětský obezitolog Zlatko Marinov.

Studie publikovaná v časopisu Health Psychology tvrdí, že děti ve stresu konzumují dvojnásobné množství jídla než jejich méně stresovaní spolužáci, vícekrát svačí a volí si častěji nezdravá jídla. Stejný dopad má stres na dospělé jedince. Přejídání je považováno za následek účinku kortizolu.

Jógou k uvolnění stresu

360p
S jógou proti stresu • VIDEO: 

Před stresem možná není tak snadné uniknout. Je ale možné proti stresu bojovat pomocí cvičení jógy. V různých průzkumech se opakovaně ukázalo, že jóga snižuje hladinu stresových hormonů v těle. Jóga nejen uvolní tělo, ale správným dýcháním okysličí mozek a ostatní tkáně těla, díky čemuž se uvolníte a příjemně si odpočinete.

Tyto základní pozice vás zbaví únavy, bolesti zad a vysvobodí vás od stresu!

Pozice dítěte

...

Tento cvik vám pomůže především proti bolestem zad. Sedněte si v kleku na paty, předkloňte se dopředu tak, že čelo opřete o podložku. Ruce natáhněte dlaněmi vzhůru dozadu podél nohou. V této pozici setrvejte, dokud vám bude příjemná. Zhluboka dýchejte.

Pozice mrtvoly

...

Pozice mrtvoly je velice jednoduchá. Pomáhá především proti únavě a také uleví lidem s křečovými žilami. Položte se na záda s nohama směrem ke zdi. Chodidla opřete o zeď kousek nad zemí. Nohy nechte u sebe a zhluboka dýchejte. Pokud máte problémy s vysokým krevním tlakem, raději tuto polohu vynechejte.

Pozice kobry

...
 

Pozice kobry patří mezi jednu z nejznámějších poloh v józe. Lehněte si na břicho, opřete se o natažené paže, prohněte páteř vzad a zakloňte hlavu. Následně se položte zpátky na břicho, ruce nechte pokrčené s prsty směřujícími dopředu. Nadechněte se a při výdechu se opřete o předloktí. Dívejte se před sebe a vypněte žebra, dokud neucítíte uvolnění v páteři.

Pozice motýlka

...

Posaďte se vzpřímeně na zem. Opřete chodidla o sebe tak, aby byla co nejblíže u těla. Nohy sevřete oběma rukama a pomalu se předkloňte vpřed, co nejhlouběji dokážete. Plynule dýchejte. Poté se vraťte zpět do posedu. Tato pozice se používá k přípravě pro pozici lotosového květu. Díky ní se zlepší pohyb kyčelních i kolenních kloubů a chodidel.

Pozice hory

Posaďte se se skříženýma nohama na podložku. Narovnejte páteř a s nádechem vzpažte, přitiskněte paže na uši a dlaně spojte nad hlavou. Vytáhněte se vzhůru, jak nejvíce můžete, a zhluboka dýchejte. S výdechem spusťte paže dolů.

Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji