Úterý 19. října 2021
Svátek slaví Michaela, zítra Vendelín
Oblačno 14°C

Zákulisí seriálu Ulice: Kostymérka prozradila mnoho zajímavostí, které zná jen ona

Tahle dáma je šedou eminencí pořadu Ulice a herci jsou ze schůzek s ní mnohdy nervózní
VIDEO: Adam Balažovič/BPŽ
8. října 2021 | 06:00

Kostymérka seriálu Ulice Iva Kulhánková odpověděla na několik zvídavých otázek, které se týkají zákulisních praktik. Za šestnáct let, kdy je seriál v éteru, se jím prohnalo neskutečné množství kostýmů. Víte, kolik lidí se stará o oblečení herců, zajímá vás, jestli sami aktéři mohou zasahovat do výběru a proč kostymérky nechtějí, aby v seriálu hráli herci ve vlastním oblečení?

Jak rozsáhlý je fundus? Máte představu, kolik kostýmů jím už za dobu natáčení Ulice prošlo?

Za těch šestnáct let nám prošlo rukama určitě více než 40 000 kostýmů a 20 000 párů bot. Některé kostýmy tu byly jen pár obrazů, jiné tu s námi jsou opravdu celou tu dobu. Třeba Peškovy oblíbené kapsáče jsou tu od prvních natáčecích dnů...

Kolik lidí se o oblečení stará?

Celkem je nás šest. Nejprve já a Pavla Kleis musíme sehnat a připravit návrh kostýmů, které následně představujeme dramaturgii a produkci. To mohou být kostýmy pro nové postavy nebo kostýmy pro nějakou nestandardní událost stávajících postav. Poté je důležité zajistit, aby měl každý herec ve správném obraze správný kostým a byl adekvátně upravený. Na Ulici natáčejí dva štáby paralelně a každý z nich má dvě kostymérky. Máme tedy ještě čtyři další kolegyně, které společně zajišťují tento běžný provoz na place. Ráno herečkám a hercům připravují do šatny štendr se všemi kostýmy pro daný den. Účastní se natáčení a reagují na aktuální potřeby režiséra. Dále je součástí jejich práce zaznamenávat, co se s ohledem na kostým v dané scéně událo. To je takový velmi zjednodušený popis denní práce kostymérek na natáčení.

Podívejte se na rozhovor s kreativní producentkou seriálu Ulice:

Tahle dáma je šedou eminencí pořadu Ulice a herci jsou ze schůzek s ní mnohdy nervózní • VIDEO: Adam Balažovič/BPŽ

Podílí se na výběru sami herci, tedy jde o oblečení, které by si sami koupili v „civilu“? Mají třeba někdy na place své vlastní oblečení?

Budu zcela upřímná, nemám moc ráda, když mají herci vlastní oblečení. V případě postavy, která se objeví v pár obrazech, to možné je. Ale když jde o dlouhodobější linku, vždy trvám na tom, aby bylo herecké oblečení v každém případě v kostymérně. Jde zejména o návaznosti. Kdykoliv se může stát, že se v průběhu dne změní natáčecí plán, a my tak musíme mít k dispozici navazující kostým. Nicméně co se týká výběru a nákupu kostýmů, někdy probíhají ve spolupráci s herci. Jde vždy zejména o charakteristiku dané postavy. To je třeba dodržet, i kdyby trakaře padaly. Je fajn, když se podaří vybrat kostým, který je danému herci nebo herečce pohodlný. A do vkusu se někdy trefíme více a jindy méně. To při výběru kostýmů nemůžeme zohledňovat.

Kolik variant oblečení má každý herec a jak často se obměňují?

Každá postava s dlouhodobější linkou musí mít v podstatě to samé, co má každý z nás – oblečení do práce, oblečení na volný čas, pyžamo, různé typy obuvi atp. Kostým musí být vždy adekvátní dané příležitosti a také ročnímu období, které se ve scéně odehrává. Obměňujeme poškozené oblečení, tak jako v běžném životě. Když se charakteristika postavy významným způsobem změní, měníme i oblečení.

Co se děje s kostýmy postav, které ze seriálu odejdou?

Ty dáváme do společného barrandovského fundusu, kde si je opět mohou vybrat a zapůjčit kolegyně a kolegové z kostymérny, kteří se starají o kostýmy v dalších pořadech TV Nova.

Kostýmy v Ulici jsou civilní. Je přesto nutné dodržovat při jejich výběru nějaká pravidla, která třeba divák ani nevnímá?

V první řadě dodržujeme charakteristiku dané postavy, to už jsem říkala. V druhé řadě se musíme vyvarovat vzorů a materiálů, které způsobují při natáčení technické potíže. Jde zejména o malé čtverečky a čárky, které na kameře tzv. interferují. Dále se musíme vyvarovat šustivých materiálů, které by zase komplikovaly život zvukařům. Žádný kostým samozřejmě nesmí mít reklamu. Většinou se také snažíme minimalizovat křiklavé barvy, které kamera obecně ještě zvýrazňuje.