Láska může s vaší váhou pěkně zamávat! Jak se ubránit výkyvům nahoru a dolů?

  • 23. února  2021 
     06:00

    Láska. Emoce, která má větší sílu, než si možná uvědomujete. Ať už jste single, zamilovaní nebo v nevyrovnaném vztahu, může to s vaší váhou pěkně zamávat. Zatímco taková zamilovanost vám může pomoct pár kil shodit, ve spokojeném vztahu spíš ztloustnete. Kila navíc se ale objevují i u nešťastně zamilovaných, kteří své negativní emoce zajídají. Odhalte všechna úskalí spojená s láskou a mějte svou váhu pod kontrolou.

    Možná jste se ve vztahu přestali hlídat nebo řešíte partnerské problémy čokoládou. V té prvotní zamilovanosti však můžete i hubnout!

  • Za vším stojí neurony

    Podle vědeckých poznatků je trávicí systém protkán neurony. Mezi naším mozkem a žaludkem se navíc nachází velké množství emotivních spojení, a právě ta mohou ovlivňovat to, jestli pociťujeme hlad, či nikoliv. Například zamilovaný člověk hlad obvykle nepociťuje. Pozitivní emoce, jako je romantická láska, zvyšují hladinu serotoninu v těle. Tento úžasný hormon funguje jako chemický posel. Dokáže potlačit chuť k jídlu, výrazně ovlivňuje naši náladu, energii, hmotnost, pozornost, a dokonce i bolest či sexuální život. 

  • Smutný žaludek má hlad

    Jídlo je úzce propojeno s emocemi, a tím nejsilnějším citem je láska. Pokud jste tedy ve vztahu vystresovaní nebo smutní, potřeba jídla se může zvyšovat. To platí jak pro nešťastně zamilované, tak i osamělé nebo pro ty, kteří žijí v permanentním strachu z toho, že budou opuštěni. „Tito lidé častěji podléhají potřebě utěšit se tabulkou čokolády nebo jinou sladkostí. Slouží jim totiž jako ochranné křídlo. Naneštěstí se pro ně zvýšená touha po sladkém či celkově přejídání se jídlem stávají drogou ohrožující nejen jejich hmotnost, ale i celkové zdraví a psychickou pohodu,“ varuje Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy ze společnosti Bonavita.

  • Společné návyky ve vztahu

    Přibírání na váze ve spokojeném partnerském vztahu může pramenit jednak z toho, že tzv. usneme na vavřínech, jednak mohou být důvodem špatně nastavené společné návyky. „Nebezpečí zvyšující se hmotnosti skutečně hrozí i v případě, že máte dlouhodobě dobře fungující partnerský vztah. Během společného soužití si totiž páry vytvářejí různé rituály kolem jídelního stolu a ne vždy se jedná o zdraví prospěšné návyky, zvlášť má-li pár zálibu v dobrém jídle a pití,“ vysvětluje odborná garantka výživy. Někteří si například vypěstují návyk dávat si pokaždé skleničku vína na dobrou noc, nějakou sladkost po milování nebo si společně dají vydatné jídlo po sexu.

  • Rada č. 1: Zhodnoťte své stravovací návyky a nastavte si režim

    Autor: istock.com

    Abyste měli to, co jíte, pod kontrolou, zamyslete se nad tím, jaká je vaše aktuální situace. Odpovězte sami sobě na otázku, kolik a co jíte, jestli jíte pravidelně a jestli je vaše strava pestrá. „Důležité je také to, jaký máte vztah k jídlu, po jakých potravinách sáhnete, když jste ve stresu, nebo jestli dokážete říct jídlu ne,“ říká Michaela Ryglová.

    Bez ohledu na to, jestli se nacházíte ve fázi největší zamilovanosti nebo vás trápí nešťastná láska, vytvořte si pravidelný, a především zdravý režim. Pravidelná strava zabrání přejídání, nezvladatelným chutím a slouží i jako prevence emočního jedení. To, jak si svůj režim nastavíte, je přitom čistě jen na vás, protože někomu vyhovuje například pět až šest menších porcí jídel denně, jiný se spokojí se třemi většími porcemi.

  • Rada č. 2: Rozeznejte skutečný hlad od emočního hladu

    Zajídání emocí je běžný problém, kterým si projde v životě téměř každý. Důležité je naučit se správně poslouchat své tělo. To vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Jakmile to ale dokážete, snadněji vyhodnotíte, jestli vás honí pouze chutě, chcete zajíst stres, nebo jde o opravdový hlad. Odborná garantka výživy k tomu ještě dodává, že není dobré se úplně vyhladovět. „Jestliže je váš jídelníček nutričně vyvážený a s dostatkem všech živin, neměl by se fyziologický hlad dostavovat dříve než za dvě až tři hodiny po dojedení,“ tvrdí Ryglová.

  • Rada č. 3: Nebojte se odměňovat se. Třeba tímto zdravým dezertem!

    Autor: Bonavita

    Máte ze slova režim nepříjemný pocit, protože si pod tím představujete striktní dodržování zdravého jídelníčku, a to bez jakéhokoliv odbočení? Režim v jídle neznamená, že si nesmíte už nikdy dát oblíbenou zmrzlinu, čokoládové sušenky nebo skleničku dobrého vína. Pokuste se svůj jídelníček vybalancovat. Navíc mlsat můžete i zdravě!

    Našlehaný tvaroh s čokoládovým müsli (dle Bonavity)

    Ingredience na 2 porce:

    250 g polotučného tvarohu, 150 g mascarpone, 3 lžíce javorového sirupu, 5 čerstvých jahod, čokoládové sypané müsli

    Nejprve rozmixujte jahody. Pak v míse smíchejte polotučný tvaroh a mascarpone. Přidejte rozmixované jahody a javorový sirup. Vše vyšlehejte. Servírujte sobě a své drahé polovičce s čokoládovým müsli.

  • Rada č. 4: Dejte přednost aktivně strávenému času

    Tento bod se vztahuje zejména na zamilované páry, protože návyky svobodných jsou obvykle více akční. Ostatně je logické, že nezadaný vyplňuje volný čas nějakými aktivitami, kde se může případně i seznámit. Chodí do posilovny, hraje volejbal, provozuje horskou turistiku a podobně, kdežto čerstvě zamilované páry mají spíše potřebu trávit čas jen spolu. Společné dny tak tráví v posteli, sledováním televize či mluvením o společné budoucnosti – mnohdy s dobrým jídlem a lahví vína. Chcete namítnout, že přebytečnou energii mohou zamilovaní spálit sexem? Pokud jsou fyzicky zdatní a zvládnou alespoň hodinu intenzivního milování, pak možná ano. Přesto doporučujeme zařadit i jiné aktivity. Můžete začít společně běhat, chodit na svižné procházky nebo zvolit hory.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji