Kolik kroků denně byste měli ujít? Údajných deset tisíc je jen marketingový tah!

15. února  2021 
 06:00

Deset tisíc kroků denně – to je mantra zakořeněná v různých aplikacích i médiích. Kde se tohle číslo vzalo a jaké má opodstatnění? Přední výživový odborník Petr Havlíček zjistil, že je to už poněkud zastaralý údaj a původně byl vymyšlen jako marketingový tah firmy, která začala prodávat krokoměry. Nicméně proběhl výzkum, zda je tohle číslo opodstatněné a jaký má vliv na zdravotní stav, a výsledky jsou rozhodně zajímavé!

„Kolik kroků denně má člověk ujít, když jinak vůbec nesportuje?" Tak zní dotaz, na který v pořadu Rozum v troubě na Mall.tv odpovídá výživový specialista Petr Havlíček. Všichni máme zažité jedno číslo, a tím je deset tisíc kroků denně. Tato hodnota bývá přednastavena i v mnoha sportovních náramcích a hodinkách jako cíl. Pokud máte tento údaj také zakořeněný jako ten nejmenší počet, kterého musíte dosáhnout, pak budete možná překvapeni. Tohle číslo totiž nemá žádnou oporu ve vědeckých datech. Americká profesorka a epidemioložka z Harvardovy univerzity I-Min Lee zjistila, že tohle číslo pochází z roku 1965 a byl to marketingový tah jedné japonské společnosti, která začala vyrábět krokoměry. Následný výzkum byl však překvapující!

„Pokud starší žena ujde čtyři tisíce čtyři sta kroků, významně se jí sníží riziko úmrtnosti oproti ženám, které jsou neaktivní," popisuje výsledky výzkumu Petr Havlíček. A pokud počet kroků navýšíte až na sedm a půl tisíce, tak se efekt ještě navýší. Ovšem při překročení této hodnoty už se daný efekt nijak nemění. „To znamená, že to minimum kroků, které bychom denně měli nachodit, není pravděpodobně těch deset tisíc kroků, což je marketingový tah, ale že to je minimálně čtyři tisíce čtyři sta, optimálně sedm a půl tisíce kroků denně," tvrdí Petr Havlíček, který ale zároveň upozorňuje na to, že se jedná o pouhá čísla a je třeba přihlédnout k individualitě každého z nás. Jsme odlišní svým genetickým základem, ale i prostředím, které nás formuje, a máme odlišný zdravotní stav. Orientovat se pouhými čísly tak může být pro mnohé i nebezpečné.

Dívejte se na paušální doporučení s nadhledem a změny zařazujte postupně! V případě, že jste byli doposud neaktivní, počet kroků začněte den po dni navyšovat a následně přidávejte i další fyzické aktivity. Stejným způsobem přistupujte i ke změnám ve svém stravování. Začněte nad jídlem přemýšlet jinak a do svého jídelníčku zařaďte více zdravých potravin. „Pro spoustu z nás je mnohem výhodnější začít věci měnit postupně a přibližovat se ke svému cíli. Jinými slovy – řídit se podle hesla, že cesta je cíl, je lepší než se orientovat pouze na nějaká paušálně doporučená čísla," říká závěrem Petr Havlíček.

Náš tip: Chcete zhubnout? V aktuálním čísle magazínu Blesk pro ženy najdete návod na to, jak hubnout chytře! Znáte dietu 3N? Kupte si v novinovém stánku nebo v tištěné či elektronické podobě nový Blesk pro ženy - v našem iKiosku ZDE.

Na co se můžete těšit v novém čísle Blesku pro ženy? • VIDEO: Blesk pro ženy

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji