Instantní kaše. Jsou vážně vhodné jako zdravá snídaně?

  • (istock.com)
    25. října  2020 
     06:00

    S příchodem podzimu se stává oblíbenou variantou snídaně hřejivá kaše. Můžete si ji připravit z klasických vloček nebo můžete sáhnout po instantní verzi kaše, která může být nejen ovesná, ale i jáhlová, pohanková nebo ječná. Mnozí výrobci už si dávají pozor na složení a přicházejí s výrobky, které jsou zdravé a nutričně vhodné i při dietě. Příprava instantních směsí je navíc velice snadná a rychlá. Zpravidla je stačí zalít pouze horkou vodou a do minuty máte snídani na stole!

    Slovíčko instantní už ve vás nemusí vyvolávat jen negativní emoce. Může se jednat o výrobek, který je zdravý a snaží se vám pouze ušetřit čas.

  • Vybírejte si instantní kaši podle složení

    Dříve než dáte kaši do svého nákupního košíku, podívejte se na její složení. Při výběru kaše v sáčku zkontrolujte obsah vlákniny a to, zda je ve složení dostatečné množství bílkovin a kvalitních sacharidů. Jen v minimálním množství by se v kaši měly nacházet přidaný cukr, sodík a nasycené mastné kyseliny. Co se týká dalších přidaných ingrediencí, jako jsou kousky čokolády či sušené ovoce, nemusíte se jim vyhýbat. Rozhoduje kvalita daného výrobku. „Skvělou volbou jsou instantní kaše s obsahem lyofilizovaného ovoce, tedy s ovocem sušeným mrazem. Díky tomu si ovoce uchovává důležité nutriční hodnoty, vlákninu, vitaminy a minerální látky,“ vysvětluje Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy společnosti Bonavita.

  • Kaše je klasikou mezi zdravými snídaněmi

    Ovesná, pohanková nebo třeba ječná kaše se řadí mezi zdravé potraviny, ale platí to i v případě instantních kaší? Instantní kaše dodá tělu důležité živiny a energii, proto není třeba se její konzumace bát. Kvalitní instantní kaše je chutná, obsahuje zdravé ingredience a vedle toho je rychlá. Nemusí se dlouze vařit, či dokonce nechat přes noc namočená ve vodě.

    Její rychlou přípravu oceníte i v případě, že snídáte až v práci. Rychlovarná konvice nebo barel s horkou vodou už bývají součástí vybavení každé kuchyňky. Jste zastáncem snídání v poklidu domova? Pak se zahřejte instantní kaší v době svačiny. Její kalorická hodnota bývá na porci poměrně nízká a zasytí vás tak akorát na dvě až tři hodiny do času oběda.

  • Ovesná kaše je evergreenem. Jaké další varianty se nabízejí?

    Autor: Shutterstock.com

    Ovesná kaše je asi nejtradičnější a nejoblíbenější variantou, proto na českém trhu narazíte na širokou škálu instantních kaší právě z ovesných vloček. Jejich výhoda je, že jsou lehce stravitelné, obsahují rozpustnou vlákninu a nacházejí se v nich vitaminy A, B1, B2, E, dále kyselina listová, omega-3 a -6 mastné kyseliny, vápník, fosfor, draslík, hořčík, zinek a mají i velký obsah železa. Instantní pohanková kaše je pro změnu bohatá na vitamin C, zinek a mangan. „Pokud si chcete snídani ozvláštnit, stojí za vyzkoušení instantní ječná kaše. Ječné vločky jsou v porovnání s jinými větší, obsahují vitamin B6 a draslík. Jsou skvělým pomocníkem pro snižování cholesterolu,“ doporučuje Michaela Ryglová.

  • Jak je to s tím přidaným cukrem?

    Autor: istock.com

    Vraťme se ale ještě jednou ke složení instantních kaší – konkrétně k přidanému cukru. Na českém trhu jen sotva najdete instantní kaši, ve které by nebyla alespoň trocha přidaného cukru. To ovšem neznamená, že jsou tyto kaše špatnou volbou. V přiměřeném množství není cukr škodlivý. „Lidské tělo se bez cukru neobejde. Pokud bychom měli v těle nedostatek cukru, náš organismus by mohl zkolabovat a mozek by nebyl schopen fungovat. Cukr je pro lidské tělo tím nejdůležitějším a zároveň nejrychlejším zdrojem energie. Klíčové je, abychom cukru nekonzumovali více, než ho ve skutečnosti potřebujeme,“ tvrdí garantka výživy. Podle ní by člověk neměl přijmout více než 60 až 70 gramů cukru na den. Přesná denní dávka cukru je však závislá především na hmotnosti člověka, jeho fyzické aktivitě a pohlaví.

  • Instantní kaši si můžete ještě vylepšit

    Výhoda instantních kaší spočívá v rychlosti a jednoduchosti jejich přípravy. Pokud nemáte čas, zalijete směs ze sáčku vodou a máte hotovo. Jestliže ale zatoužíte po inovaci nebo chcete nutriční hodnoty kaše ještě trochu pozdvihnout, můžete sobě a svým blízkým naservírovat instantní kaši v upravené verzi.

    Ingredience:

    • instantní kaše dle chuti
    • 1 lžička chia semínek
    • špetka skořice
    • čerstvé ovoce
    • dle chuti 1–2 lžíce oříškového másla

    Do misky či hlubokého talíře nasypejte instantní kaši a zalijte horkou vodou nebo mlékem. Můžete použít živočišné nebo rostlinné mléko. Promíchejte a nechte chvíli odstát. Pak přidejte skořici a chia semínka. Promíchejte. Navrch přidejte oříškové máslo, které kaši obohatí o bílkoviny a zdravé tuky. Ozdobte nakrájeným ovocem. Stejně tak můžete do kaše přidat bílý jogurt nebo třeba tvaroh, čímž dodáte jídlu notnou dávku bílkovin.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji