Co vyvolává chuť na sladké? Petr Havlíček poradil jediný způsob, jak ji zahnat!

13. října  2020 
 06:00

Jak nemít, respektive potlačit chuť na sladké? Čím zapeklitější otázka, tím častěji se pokládá a tím jednodušší odpověď se očekává. Na internetu se nejčastěji dočtete, že byste měli zahnat chuť na sladké kouskem ovoce. Ale má to háček! Petr Havlíček vám prozradí, v čem vězí a proč se raději podívat na příčinu, která chuť na sladké vyvolává.

Během třicetileté praxe v oblasti výživového poradenství se s touto otázkou Petr Havlíček setkal nesčetněkrát. Zaručená rada, jak zahnat chuť na sladké, ale neexistuje. „Na internetu najdete celou řadu rad na téma, jak se zbavit chutě na sladké. Respektive co si dát, když mě ta mlsná začne honit. Ta nejuniverzálnější rada, co se tam objevuje, je dát si kousek ovoce," popisuje nutriční specialista Petr Havlíček. Co se ale stane, když si to ovoce dáte? Nejenže chuť na sladké nezmizí, ale v mnoha případech i naroste. Vyřešit tento problém tak můžete pouze tehdy, když se zaměříte na jeho příčinu vzniku. 

Příčin vzniku chutě na sladké může být celá řada. „Emoce jsou těmi hlavními formovateli našeho stravování," poukazuje na jednu z nejčastějších příčin mlsání Petr Havlíček. Emoce může být vyvolána nedostatkem citů, stresem v práci nebo jiným negativním stavem a následně se projeví i ve stravovacím režimu. Sladké totiž náladu na okamžik zlepší. „Ale už se z toho vytváří nádherná smyčka. Je mi blbě, nejsem v pohodě, dám si kousek něčeho sladkého, uleví se mi," říká Petr Havlíček. Další příčinou může být špatně nastavený jídelníček, a to konkrétně nevyrovnaný příjem hlavních živin nebo příliš nízký kalorický příjem. „Jedním z výživových spouštěčů je také to, že ráno začnu sladkým," tvrdí Petr Havlíček a zmiňuje moderní sladké cereálie, které nejenže zvyšují celkový energetický příjem, ale také hned po ránu rozhodí hladinu krevního cukru, což vyvolá další poptávku po cukru.

Další problém vychází z vychýlené střevní mikrobioty a v neposlední řadě se také může jednat o závislost na cukru. Příčin vzniku chutě na sladké tak může být celá řada. „Důležité je pochopit spouštěcí momenty a správně se na ně připravit," radí Petr Havlíček. Pokud se ale nacházíte v bludném kruhu neustálého přejídání se sladkostmi, pak je zapotřebí od základů změnit své stravování a životní styl. Musíte se zbavit svých zajetých stereotypů a vydržet v novém režimu nejméně tři měsíce, abyste si ustálili nový typ stravování, a poptávka po sladkém začne následně klesat. Zapomeňte tak na zázračné rady, od kterých očekáváte, že váš problém vyřeší z minuty na minutu, a zaměřte se na příčinu. Pak už jen stačí pevná vůle a trpělivost.

Náš tip: V aktuálním čísle magazínu Blesk pro ženy najdete chytré tipy, co si dát u televize, když vás honí mlsná. Budou se hodit! Spoustu zajímavého čtení a inspirace najdete v Blesku pro ženy, který seženete v novinových stáncích nebo který si můžete objednat v tištěné či elektronické podobě v našem iKiosku ZDE.

Autor: red

 

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji