Pozor na detox! Může vám uškodit víc, než si myslíte | Jak zhubnout | Blesk.cz

Pozor na detox! Může vám uškodit víc, než si myslíte

  • 8. července  2019 
     06:00

    Pokud vás trápí nadváha, či dokonce obezita, pak možná nejste s letním šatníkem příliš zadobře. Co ale dělat, když se nevejdete ani do loňských kousků? Detoxy patří mezi populární řešení, jak rychle zhubnout a zároveň své tělo očistit od škodlivých toxinů. Co když si ale naopak uškodíte? Zjistěte, který z detoxů je opravdu nebezpečný!

    Žádná studie nepotvrdila, že by po některém z detoxů došlo k výraznému zlepšení zdraví. Naopak vám restriktivní očista může značně uškodit. Do čeho byste se tedy v žádném případě neměli pouštět?

  • Detoxy na šťávách nebo smoothie

    Tekutá strava ve formě šťáv a smoothie nápojů je ve výběru detoxů nejoblíbenější. Po dobu tří až jednadvaceti dní se vzdáte pevné stravy a pijete pouze ovocné a zeleninové šťávy. Ty si můžete připravit doma nebo si je objednat ve specializovaných prodejnách či e-shopech.

    Ovoce i zelenina jsou zdrojem mnoha vitaminů a minerálů, a rozhodně by tak ve vašem jídelníčku neměly chybět, ale pouze jako doplněk vyvážené stravy! Připravit tělo o veškerou pevnou složku může na něj mít neblahý vliv, jelikož pak postrádá důležité živiny.

    Kvůli nedostatku vlákniny nedochází k čištění střev, bez bílkovin přicházíte o svalovou hmotu a bez tuků se vám spousta vitaminů nevstřebá. Během dne navíc můžete bojovat s nízkou hladinou cukru, únavou, bolestí hlavy, špatnou náladou a nízkou produktivitou v práci. 

  • Detox jater

    Dalším horkým trendem v této oblasti je detoxikace jater. Jejím cílem je podpořit detoxikační systém těla zlepšením funkce tohoto orgánu.

    Ačkoli to zní jako skvělý nápad, k tomu, abyste podpořili zdraví jater, nepotřebujete projít žádným detoxem. Naštěstí jsou játra natolik výkonný orgán, že si poradí i se škodlivými toxiny. 

    Místo detoxu se raději zaměřte na své běžné stravování, které by mělo zahrnovat ovoce, dále syrovou, ale i vařenou zeleninu a potraviny bohaté na vlákninu, jako jsou luštěniny, ořechy nebo semena. Naopak byste měli omezit pití alkoholu. Pokud se budete držet těchto základních doporučení, budou vaše játra dokonale zdravá. 

  • Omezení jídla

    Mezi detoxy se dá také zahrnout vyřazení určité skupiny potravin na časově omezenou dobu. Nejčastěji se lidé vyhýbají cukru, lepku a laktóze. V tomto případě je však nezbytné v omezení postupovat strategicky.

    Začněte s úpravou jídelníčku postupně. Místo toho, abyste vyřadili celou skupinu potravin, vyřaďte pouze vybrané druhy. Příkladem může být podezření na intoleranci lepku – zatímco viníkem vašich zažívacích problémů je pouze bílá mouka, vy se vyhýbáte mnohem širší skupině potravin.

    Vyřadit najednou více potravin s cílem tělo očistit vám může také uškodit. Nejenže budete postrádat důležité látky, ale velice často tímto i snížíte svůj kalorický příjem, což může mít negativní vliv na váš metabolismus. 

  • Očista tlustého střeva

    Většina detoxů má za cíl očistit tělo prostřednictvím změn ve stravování. Existují ale i očišťující přípravky, které slibují očistu tzv. z druhého konce.

    Očista tlustého střeva by měla zbavit tělo toxinů tím, že podporuje pohyby střev formou doplňků, nebo dokonce projímadel. Tento typ očisty může být poměrně nepříjemný a velice nebezpečný. Vedle průjmu mohou "očistu" doprovázet i žaludeční křeče a zvracení.

    Závažnějšími důsledky tak můžou být dehydratace, bakteriální infekce, protržení střev a nerovnováha elektrolytů, která může způsobit zdravotní problémy se srdcem a ledvinami. 

    Účinné zdravé očisty střev dosáhnete snadno pomocí rozpustné a nerozpustné vlákniny, která účinně odstraní nečistoty z tlustého střeva způsobující nadýmání, bolestivé vylučování nebo zácpu. 

  • Čím nahradit detox?

    Neposuzujte účinnost detoxu podle své váhy. Zaměřte se celoročně na zdravou stravu, která přirozeně povede k úbytku hmotnosti. Mějte ale vždy na paměti, že vaším hlavním cílem by nemělo být hubnutí, ale zdraví.  

    Jak podpořit zdraví bez detoxu?

    • Pijte denně dostatek vody. 
    • Mějte ve stravě dostatek rozpustné i nerozpustné vlákniny.
    • Vyhýbejte se přidanému cukru.
    • Konzumujte syrovou zeleninu a ovoce.
    • Vyřaďte vysoce zpracované potraviny.
    • Věnujte čas odpočinku, regeneraci a relaxaci.
    • Meditujte a naučte se hluboce nenásilně dýchat.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji