BMI, váha nebo obvod pasu: Která čísla při hubnutí by vás měla zajímat? | Jak zhubnout | Blesk.cz

BMI, váha nebo obvod pasu: Která čísla při hubnutí by vás měla zajímat?

  • Nehubnete? Možná byste si to nejprve měli srovnat v hlavě.
    Nehubnete? Možná byste si to nejprve měli srovnat v hlavě. (Shutterstock.com)
    8. prosince  2016 
     06:00

    Hubnutí může být větší otrava než matematika. Pořád je to akorát o nějakých číslech, tu jedna nemáme řešit, tu na další musíme dbát... Neustále je to o slovních úlohách, přímých a nepřímých úměrách, základem každého cvičení je "když je můj denní příjem 8000 kJ, jakou energii za den musím vyvinout, abych spalovala?". Jaké proměnné je ale při hubnutí skutečně důležité sledovat? 

  • BMI

    ...
    BMI, neboli Body Mass Index, je všeobecný vzorec, který na sebe může aplikovat kdokoliv z nás. Jde o poměr mezi váhou a výškou, který by měl vypovědět něco o tom, jestli náhodou netrpíme nadváhou či podváhou. Ačkoliv jde o celkem spolehlivý ukazatel, nelze se tím řídit úplně na sto procent. Pokud bude muž měřit pouhých 160 centimetrů a vážit bude 80 kilogramů, přičemž to budou převážně jen svaly, výsledek bude hovořit o nadváze. Podobně zavádějící mohou být výsledky i u starších lidí. Výpočet je jednoduchý. Svou tělesnou váhu v kilogramech vydělte svou výškou v metrech na druhou.

    Jednoduše si to můžete vypočítat ZDE.

  • Hmotnost

    Možná si to neuvědomujete, ale za vaši nadváhu může i sůl.
    Asi nejvíce zavádějící měření toho, jak na tom jsme, je vážení se. Celý měsíc totiž naše váha neustále kolísá plus minus jedno dvě kila. Záleží na mnoha aspektech, v případě ženy je hmotnost ovlivněna tím, v jaké fázi cyklu se zrovna nachází. Během našich dnů totiž v těle zadržujeme více vody, což se může projevit výkyvy na váze a naší hlubokou depresí, že ať děláme, co děláme, prostě ta kila neshodíme. Proto bychom se neměly tolik soustředit na kilogramy. Navíc – uvědomte si, že svaly něco váží, stejně tak kosti, voda v těle. A pokud nemáte speciální váhu, nemůžete vědět, jaký je poměr mezi jednotlivými složkami v těle. Pokud se ale vážit chcete, zvolte si vždy stejný okamžik. Třeba vždy první pondělí v měsíci, ihned po probuzení. Pak by výkyvy měly být minimální.

  • Obvod

    Vyzkoušejte některé z netradičních triků, jak zhubnout.
    Pokud chcete parťáka, který bude objektivně sledovat vaše výsledky, vezměte si klasický krejčovský metr. A měřte si partie těla. Tak totiž budete moct sledovat, jak jednotlivé partie těla pracují, kde je potřeba zabrat a zda skutečně hubnete. Měřit můžete krk, ramena, hrudník, ruce, pas, boky, stehna a lýtka. Stejně jako u vážení, i zde platí, že měřit byste se měla vždy ve stejnou dobu. Možná budete mít tendence metr obepínat těsněji, abyste si ubrala nějaké centimetry, ale nedělejte to. Raději si počkejte, až se výsledky opravdu objeví. A jedna podstatná informace: v pase rozhodně nemusíte mít 60. Naopak. Podle dietoložky Dity Pichlerové je zdravá míra v pase 80 centimetrů. 

  • BMR

    ...
    Asi nejpodstatnější údaj, který byste měla znát a podle kterého je třeba se řídit, je BMR, neboli bazální metabolismus. Ten určuje množství energie, kterou tělo potřebuje pro normální fungování a rychlost spalování. Tedy čím větší budeme bazální metabolismus mít, tím rychleji budeme hubnout. U průměrné dospělé ženy mezi 25 až 35 lety, která sportuje, má sedavé zaměstnání a není obézní, by měl být kolem 8000 kJ. To znamená, že váš denní příjem by měl být 8000 kJ. Pokud chcete zhubnout, je nutné příjem trochu snížit. Bazální metabolismus je přitom ovlivňován věkem, pohlavím, sportovní aktivitou i váhou. Ačkoliv existují výpočty pro BMR, je lepší nechat si ho změřit u odborníka. 

  • Důvěřujte svému tělu

    ...
    Tato čísla je dobré znát, protože toho mohou hodně vypovědět i o vašem zdravotním stavu. Pokud máte obvod pasu větší než osmdesát centimetrů, je nejvyšší čas s tím něco udělat, protože to znamená, že máte příliš mnoho viscerálního tuku, který obaluje vaše orgány, způsobuje vysoký cholesterol a může jednou vést k nemocem srdce a cév. Stejně tak jako nadváha, kterou zjistíte orientačně podle BMI. BMR vám zase napoví, kolik byste toho za den měla sníst, pokud si chcete udržet linii, nebo naopak zhubnout. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji