Na podzim musíte změnit jídelníček, jinak si rozhodíte metabolismus: Jak na to? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Na podzim musíte změnit jídelníček, jinak si rozhodíte metabolismus: Jak na to?

  • Dejte si na podzim polévku.
    3. listopadu  2016 
     06:00

    Je vám teď častěji zima a chytáte každý bacil, který letí kolem? Nebo vás únava tak obtěžuje, že byste nejraději prospala dva dny v kuse? Snědla byste nejraději vše, na co přijdete? Vliv na to má pochopitelně roční období, ale také jídlo. Chladnější počasí si zkrátka žádá změnu vašeho jídelníčku. 

  • Hlavně teplé

    ...
    Chytila jste se za hlavu, co tedy máte jíst? Hledejte cestu přes polévky, vývary, teplou zeleninu, ale i zdravé potraviny. Obecně jsou vhodné ty těžší, mastnější a výživnější. Mějte vždycky na paměti, že každý jsme originál, a proto co jednomu sedí, druhému vůbec sedět nemusí. Nejdůležitější je, abyste se po jídle cítila lépe než před ním. Co by vám tedy mohlo na podzim udělat dobře?
  • Silné polévky zahřejí

    Doba dýní je tu! Vyzkoušejte nové recepty!
    Skvělá volba pro tělo i duši. Zahřejí, zklidní, zavodní a nasytí. Zkoušejte sezonní zeleninu: dýňová, cuketová, kapustová, špenátová polévka je nejlepší formou zeleninového pokrmu pro toto období. A samozřejmě silné vývary – za málo peněz získáte hodně muziky, protože právě vývar (necháte ho hodinku bublat), ať kuřecí či zeleninový, je výborným pomocníkem pro posílení imunity! Vylepšit ho můžete ještě hlívou ústřičnou, což je houba, a ta – jak známo – „tahá“ z těla ven všechny škodliviny. Navíc se při pravidelném jedení polévek – silných, luštěninových, s pórkem, cibulí a kořením – vyhnete nachlazení a také tomu, že by vám byla zima.

  • Teplá zelenina zklidní

    ...
    Nikdo vám nebere chutě, ale uznejte, že čerstvá zelenina vás vlastně ani moc neláká. Spíš vám udělá dobře ji lehce orestovat nebo podusit – opět vám tak dodá teplo do těla. Umí také zklidnit a udělat v žaludku příjemně „jako v pokojíčku“. V tuhle chvíli je to ten nejlepší způsob, jak své tělo zásobovat vitaminy. Vsaďte tedy na dýni, řepu, lilek, cukety, mrkev, cibuli, česnek, fenykl, pórek, křen, vařenou kapustu, květák… Tyto potraviny posilují plíce a zvyšují imunitu. Pokud si nevíte rady s recepty, mrkněte na vegetariánské stránky nebo si zajděte do takovéto restaurace něco ochutnat – inspirace k nezaplacení!

  • Kyselé zahřívá

    Lesní houby nakyselo
    Jestli trochu tápete, co je vlastně ta zdravá výživa, máme tipy z tradiční čínské medicíny – ta radí zařadit do jídelníčku mírně kyselé potraviny. Napomáhají totiž stahování povrchu těla a uzavírání pórů, abyste v průběhu zimy neztrácela teplo a příliš intenzivně se nepotila. Doporučuje se vsadit v jídle na houby, ořechy a semena, med a vejce. „Na podporu plic, které trpí suchem, jsou zase dobré křen, syrová černá ředkev plus švestičky umeboši, hrušky s medem a citronem nebo houba reishi, cordyceps,“ doplňuje neobvyklé tipy terapeutka čínské medicíny Marta Tovtová.

  • Koření zažene bacily

    Kurkuma.Prospěšnost kurkumy a její léčivé účinky jsou známy a oslavovány po staletí východních tradic. Není se čemu divit. Kurkuma má silné protizánětlivé účinky, pomáhá při prevenci srdečních onemocnění a diabetu.
    V létě pochopitelně koření do jídla moc nepatří, protože zvyšuje pocení. Naopak na podzim a v zimě si ho dopřávejte. „Ostrá chuť zamezuje množení bakterií, rozptyluje chlad a uvolňuje zablokovanou energii. To je ideální v případě nachlazení nebo oslabení imunity,“ uvádí Marta Tovtová. Mezi koření, která umějí zahřát, patří třeba paprika, chilli, skořice, kari, kurkuma… Ostrému koření se vyhýbejte při vysokém krevním tlaku nebo v případě horka v organismu.

  • Čaj zvedá náladu

    ...
    Stejně tak například pití zázvorového čaje napomáhá k pocení a vypuzení chladu. Vždy k němu pijte i vodu, protože zázvor má odvodňovací schopnosti a mohla by vás bolet hlava. Naopak mátový čaj ochlazuje, takže s tím si dejte v tomhle období pauzu. Celkově je lepší zkusit místo čtyř kafí dobrý čaj. Má totiž i zklidňující účinky a umí zahřát. Nebojte se ani bylinek. „Skvělé jsou čaje z dobromysli, třapatky, šípku, ale také z černé jeřabiny. Při pravidelném užívání výrazně podporují imunitu a zamezují virové infekci,“ říká bylinkářka Kateřina Bílková z Katcinybylinky.cz. Najděte si tu svou bylinku!

  • Luštěniny osvěží

    luštěniny
    Jíst dokola stále stejná jídla je pěkná nuda. Vaše chuťové pohárky nemají zážitky a vy sama radost. Zkoušejte nové věci – receptů je všude spousta, kurzy vaření jsou otevřené a neříkejte, že vám kamarádka neporadí. Právě teď by vám neměly v menu chybět klasická ani červená čočka, fazole červené a bílé, zkrátka luštěniny. Mají vysoký obsah bílkovin a dalších potřebných látek. A co k nim? Úplně jednoduše: rýži, kroupy, třeba i celozrnné těstoviny, libové maso, tuňáka, dušenou zeleninu, trochu dobrého sýra – a máte dobrotu za pár korun!

    Ryby nejsou drahé, kuřecí maso stojí víc než pstruh • VIDEO: ...

/
Autor: Blanka Kubíčková

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji