10 superpotravin: Budete díky nim hubenější i zdravější | Jak zhubnout | Blesk.cz

10 superpotravin: Budete díky nim hubenější i zdravější

  • Na podzim má smysl jíst zdravě, možná více než kdy jindy.
    Na podzim má smysl jíst zdravě, možná více než kdy jindy. (Shutterstock)
    12. října  2015 
     06:00

    Zatímco venku je stále chladněji, vy byste měli jíst tak, aby vás jídlo tím spíše zahřálo. A ne, nemyslí se tím talíř horké polévky či porce svíčkové, po které se ani nehnete. Zahřát vás může i ovoce, když víte, jak ho upravit. Výsledek? Pevnější postava, pevnější zdraví. Když si budete zároveň hlídat denní energetický příjem a budete se hýbat, nemusíte na podzim přibrat ani deko, spíše naopak. Podívejte se, jaké tipy na podzimní superpotraviny přináší magazín Health.com. 

  • 1. Jablka

    ...
    Syrová – nebo ještě lépe pečená – jablka, to je ideální podzimní potravina. Rozhodně si je dejte i se slupkami, pod nimi je nejvíce flavonoidů, které zpomalují stárnutí buněk. Navíc jediné průměrně velké jablko obsahuje čtyři gramy vlákniny. 

  • 2. Růžičková kapusta

    ...

    Neošklíbejte se, růžičková kapusta může chutnat výborně, pokud narazíte na správný recept na její přípravu. Mírně nahořklá chuť se skvěle doplňuje jak s octem balsamico, tak s různými pikantními omáčkami. Je navíc skvělým zdrojem železa, kyseliny listové a vitaminu K.

  • 3. Pastiňák

    ...
    Vypadá podobně jako kořenová petržel, ale je sladší a chutná mírně po ořeších. Dá se jíst pečený, ale můžete díky němu zajímavě ochutit rýži nebo bramborovou kaši, hodí se i do polévek a omáček. Plusem je vysoký obsah draslíku a vlákniny.

  • 4. Hrušky

    odpolední svačina

    Dejte si je syrové, třeba s kouskem sýra. Nečekaně dobré jsou pečené, klidně s masem.  Jsou dobrým zdrojem vitaminu C a mědi, jediná hruška obsahuje čtyři gramy vlákniny. 

  • 5. Tuřín

    ...

    Zemitou chuť tuřínu si musíte nejdřív oblíbit, nicméně určitě to zkuste. Přidávejte ho k pečené zelenině, do pyré i do polévek. Výborný je například pečený se zázvorem. Tuřín je skvělým zdrojem vlákniny i vitaminu C. 

  • 6. Květák

    Květák

    Lehce nasládlá a mírně oříšková chuť květáku z něj činí ideální přílohu pro chladnější dny. Dá se jíst celý, ale klidně ho rozmixovaný přidejte do bramborové kaše nebo z něj udělejte pyré, případně ho zapečte jako nákyp se sýrem a vajíčky. Vědci tvrdí, že obsahuje sloučeniny, které mohou snížit riziko rozvoje rakoviny, platí také na vysoký cholesterol, zanedbatelný není ani obsah vitaminu C.  

  • 7. Tykev

     

    Máslová dýně

     

    Že nevíte, jaký je rozdíl mezi dýní a tykví? Tak vězte, že pravověrnou dýní je jen ten jeden velký druh (pumpkin), z něhož se vyřezávají halloweenská strašidla, všechno ostatní jsou tykve – platí to jak o máslových dýních, tak třeba o populárních dýních hokkaidó. Všechny tyhle tykve mají silnou slupku, a vydrží tak až několikaměsíční skladování. Při vaření jim prospěje třeba kombinace se skořicí a zázvorem. Obsahují omega-3 mastné kyseliny a jsou rovněž vynikajícím zdrojem vitaminu A. 

  • 8. Dýně

    ...

    Dá se upravovat naslano i nasladko, je to ta pravá dýně do koláčů či dýňového pudinku. Je bohatá na draslík, jedna porce vám dodá pětinu doporučeného denního příjmu vlákniny, získáte z ní také slušné množství vitaminu B. 

  • 9. Batáty

    Jsou po výživové stránce mnohem hodnotnější než brambory – batáty, neboli sladké brambory, jsou mimo jiné skvělé na pečení, díky němuž v nich může zůstat více vitaminů než při vaření. Vynikající jsou jako zdroj vitaminu A, mají slušný obsah železa a připisují se jim také protizánětlivé účinky. 

  • 10. Granátové jablko

    ...

    Mírně nakyslé ovoce proslulo jako zdroj antioxidantů, které zpomalují stárnutí buněk. Šťáva je skvělým základem pro marinády, semena se hodí do salátů. Studie Kalifornské univerzity ukázala, že šťáva z granátového jablka má vyšší hladinu antioxidantů než červené víno, ovoce je rovněž dobrým zdrojem vitaminu C a kyseliny listové. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji