Úterý 3. srpna 2021
Svátek slaví Miluše, zítra Dominik
Oblačno, déšť 22°C

Zhubněte jednou provždy! 13 tipů, jak se zbytečně nepřejídat

16. června 2021 | 06:00

Nechcete držet drastickou dietu, ale potřebujete na léto shodit pár kilo? Přestože zdravé hubnutí si žádá především čas a trpělivost, můžete udělat pár snadných kroků, díky kterým se budete hned cítit lépe a vaše váha o pár kilo klesne. Většinou se jedná o malé změny v jídelníčku, které sníží váš kalorický příjem. Ovšem důležité je také načasování jídel a správný balanc.
 

 

Pokud vás neustále honí mlsná, sáhněte po méně kalorických pochutinách, jimiž uspokojíte chutě, a přitom budete hubnout! Vybírat můžete nejen z různých druhů ovoce a zeleniny, ale taky z dalších potravin, které zasytí, ať už jde o bílkoviny nebo zdravé tuky. „Stejně důležitý jako strava je i dostatečný pitný režim, spánek a pohyb. Vyvarujte se co nejvíce stresu, který má na hubnutí nemalý vliv, a zaměřte se na to, abyste věnovali denně alespoň hodinu jen sami sobě," radí výživová poradkyně Veronika Duží, která přichází se třinácti tipy, jak zhubnout rychleji.

1. Zelenina na stole

Zelenina by měla být součástí každého slaného jídla, a to alespoň v malém množství. Zvětšíte si tak objem jídla a zároveň navýšíte příjem vlákniny, která prodlužuje pocit sytosti. Pokud navíc rádi mlsáte, taková miska zeleniny na pracovním stole může být snadným řešením, jak předejít hledání nejrůznějších laskomin.

2. Meloun

S příchodem léta se objevují na trzích první melouny. Věděli jste, že patří mezi zeleninu? I přes sladkou chuť jsou nízkokalorické, jelikož obsahují vysoké procento vody. Chystáte-li se někam k vodě, pak je meloun ideální svačina do krabičky. „Osobně mám ráda meloun s citronovou šťávou a mátovými lístky, a pokud mám chuť na slanou svačinu, pak ho nakombinuji s feta sýrem," inspiruje svými oblíbenými kombinacemi Veronika Duží.

3. Jezte každé 3 až 4 hodiny

Četnost jídel je jednou z individualit každého z nás. V létě má však spousta lidí tendenci během tropického dne nejíst, a jakmile slunce zapadne, vezmou lednici útokem. Nedělejte tedy mezi jídly příliš velké přestávky. Když budete jíst pravidelně po pár hodinách, váš organismus nepocítí na konci dne hlad.

4. Ryba

„Jelikož jsme vnitrozemský stát, ryby se v našem jídelníčku neobjevují tak často, jak by měly. Přitom je rybí tuk bohatý na nenasycené mastné kyseliny, a to především takzvané omega-3 mastné kyseliny, které ve stravě často postrádáme. Zkuste je proto do jídelníčku zařadit alespoň jedenkrát do týdne," radí Veronika Duží. Kromě lososa, tresky a tuňáka můžete vybírat i ze sladkovodních druhů. Například pstruh se skvěle hodí na gril!

5. Supersemínka

Smíchejte stejným dílem dýňová jadérka, sezam, slunečnicová jadérka a hnědá a zlatá lněná semínka. Z této směsi si dejte každý den jednu polévkovou lžíci například do jogurtu. Jsou nejen zdravá, ale díky obsahu prospěšných tuků a vlákniny vás zasytí na dlouhou dobu.

6. Jezte ovoce

Vyhýbáte se ovoci, protože obsahuje jednoduché cukry? Jedna až dvě porce denně jsou doporučovány už pro obsah vody, vlákniny, a zejména vitaminů a minerálů. Přidejte si do snídaně hrst malin, například do jogurtu a müsli, a na odpolední svačinu, kdy vás pravděpodobně bude honit mlsná, si nachystejte pár meruněk, broskev nebo jiný sezonní druh ovoce.

 

7. Mlsací plán

Nedokážete se vzdát sladkostí? Položte si ráno na talířek porci laskomin o maximálně 250 kcal a ty mlsejte během dne. Tuto porci byste však nikdy neměla překročit a měla by být započítána místo jedné ze svačin.

8. Voda je základ

Jste hladová? Vypijte vždy napřed sklenici vody. Často totiž zaměňujeme hlad se žízní. Pokud vám nechutná čistá voda, můžete si připravit i bezkalorické drinky v podobě ledového čaje nebo limonády z jemně perlivé vody, ovoce a máty.

9. Hubněte v noci

Spánek zeštíhluje! Každou noc si dopřejte alespoň sedm hodin spánku. Unavení lidé totiž často dodávají tělu nenačerpanou energii jídlem! „V případě, že budete usínat po půlnoci a budit se do práce v pět ráno, zkrátíte si nejen dobu odpočinku, ale i tzv. hladovějící okno. Během dne tak přijmete mnohem větší množství kalorií, což se odrazí na vaší váze," tvrdí výživová koučka Veronika Duží.

10. Nevynechávejte snídani

Kdo ráno nesnídá, mívá během dne větší chutě, a sní tedy více nepatřičných jídel. Posnídejte vydatně, a pak vám budou během dne stačit lehčí jídla. I k salátům však přidávejte přílohu a zdravé tuky, aby jídlo bylo dostatečně nutričně vyvážené.

11. Jezte často s přáteli

Pokud můžete, jezte v kruhu přátel. Studie totiž prokázaly, že ve společnosti jíme mnohem pomaleji a spořádáme až o čtvrtinu méně jídla než normálně. Jednou týdně si naplánujte oběd nebo večeři ve městě a dopřejte si jídlo z restaurace, abyste uspokojili chutě a vychutnali si jídlo při hezké příležitosti.

12. Víkend bez omezování

Pokud přes týden dodržujete v jídle disciplínu, můžete si během víkendu dopřát i něco mimořádně chutného, abyste neměli pocit omezení a drilu. S natěšením na pochoutku se vám bude dieta lépe dodržovat. „Dávejte si však pozor, aby se vám jedno volné jídlo nezvrtlo v celodenní přejídání," varuje Veronika Duží.

13. Bez pohybu to nepůjde

Nepatříte-li mezi aktivní sportovce, zařaďte do svého denního režimu alespoň krátkou procházku. Chůze je ten nejlepší a nejsnazší způsob, jak začít spalovat, a navíc přispívá k lepšímu trávení a rozpohybuje i nahromaděnou lymfu.



Autor: red