Úterý 18. května 2021
Svátek slaví Nataša, zítra Ivo
Oblačno, déšť 15°C
Premium

Test proteinových nápojů: Který je za nás ten nejlepší, a který si raději nekupujte?

1. května 2021 | 06:00

Pořád slyšíte, že při dietě musíte jíst hodně bílkovin. Jak je ale do těla dostat? Proteinové nápoje vám mohou pomoct. Ale ne všechny.

Maso, sýry, vajíčka, jogurty a další, ano, to přesně bych měla jíst, nejen když chci zhubnout – jsou v nich bílkoviny, které zasytí a neublíží postavě. Ale někdy na to nemám chuť. Raději bych si dala těstoviny nebo chleba. Dá se to změnit! Díky bílkovinným nápojům. Porozhlédla jsem se na trhu, vybrala čtyři a vyzkoušela je – jak mi chutnají a jak sedí žaludku. Pak jsem je odnesla výživové poradkyni, aby mi poradila podle složení, které jsou pro mě nejlepší. A radím vám hned na úvod jedno: Neberte všechno, co má na etiketě napsáno protein. Proč? Poradím vám.

Odborník radí

Odpovídá: Lada Nosková, DIETPLAN.CZ

Některé jsou určeny pro diety a jiné pro sportovce. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Právě v poměru bílkovin. Koktejl, který je „náhražkou jídla“, by měl být komplexním jídlem, to znamená, že by měl obsahovat i sacharidy a tuky – jedině pak je to plnohodnotná náhrada jídla. Což u fitness koktejlů zase neplatí, protože u nich se stojí právě o to, aby bílkoviny navýšily oproti klasickým zdrojům z potravin.

Je rozdíl, když ho zalévám mlékem a když vodou?

V chuti rozhodně rozdíl je, v kaloriích taky. Ale vždy záleží na individuálním záměru konkrétního člověka. Co si od koktejlu slibuje a jaké očekává výsledky. Pokud si může dovolit pár kalorií navíc, je rozhodně lepší si ho dát do mléka. Více si člověk pochutná a delší dobu ho to zasytí.

Jaký mají volit ti, kteří mají intoleranci vůči mléčné bílkovině?

Výhoda dnešní doby je, že si můžete zvolit už tolik variant, že je to až k nevíře. Můžete ho mít veganský (hráškový, rýžový, slunečnicový, sójový, konopný…), nebo živočišný (hovězí, mléčný…). Pravidla jsou ale pořád stejná (zvlášť u těch veganských variant) – minimální podíl proteinu je 70 %.

Podle čeho vybrat ten pravý?

Podle obsahu bílkovin. Myslím, že 70 % je minimum. Je velmi úsměvné, když některé výrobky mají v názvu proteinový koktejl a v tabulce nutričních hodnot popisují 30 % bílkovin. Takový výrobek je podle mého názoru k ničemu, podobný podíl najdete i v přirozených potravinách.

Výživová poradkyně Marie Makovská a redaktorka Blanka Kubíčková vyzkoušely čtyři proteinové nápoje. Jak je hodnotí?

Dietní koktejl pistáciový Chia Shake, 300 g, 399 Kč:

Marie: „Má sloužit jako náhrada jídla v průběhu dne, pokud ale máte celkově nižší příjem energie, než byste měla mít, nahradila bych jím spíše svačinu než hlavní chod. Nejde o proteinový prášek, vedle bílkovin obsahuje také sacharidy a tuky, i když v nižším množství. Výhodou je obsah komplexu vitaminů a minerálních látek. Celkový obsah cukru je nízký díky využití sladidel, která jsou bezkalorická.“

Blanka: „Chutná jako pistáciový mléčný koktejl, tedy moc dobře. Mně osobně ale množství bílkovin nestačí, je jich v něm jen 47 procent.“

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium
Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně

Chci předplatné Premium
Autor: Blanka Kubíčková