6 denních návyků, které našemu zdraví škodí více než kouření

  • Nejen kouření škodí našemu zdraví.
    17. července 2016 | 06:00

    Nekouříte, abyste si neničili své zdraví? To je rozumné, ale schválně, jestli se vyhýbáte i dalším činnostem, které mohou poškozovat vaše zdraví? Některé z nich určitě děláte, aniž byste si to uvědomovali. Přitom dlouhodobě mohou vést k některým civilizačním chorobám.

  • Celodenní sezení

    Stres škodí vašemu imunitnímu systému.
    I přestože si jdete občas zacvičit, může mít celodenní sezení v kanceláři nebo třeba v autě vliv na vaše dlouhodobé zdraví. A to nejen, co se týče vašich zad, ale podle jedné studie prý celodenní sezení a nedostatek pohybu mohou být jednou z příčin, které vedou k nádorovým onemocněním, a to převážně tlustého střeva, konečníku, prostaty nebo prsou. Spíše ale než vaše pozice vsedě v kanceláři za to může životní styl s tím spojený. V potaz je také nutné brát fakt, že tyto výzkumy se prováději často v civilizovaných zemích, kde je výskyt těchto nemocí častější.
    1080p 720p 480p 360p 240p
    Rychlý cvik na protažení v kanceláři, který uleví bolavým zádům • VIDEO: 

    Abyste se trochu rozhýbali, snažte se být trochu aktivní už v kanceláři. Když se zdravíte s kolegou, vstaňte od stolu, alespoň jednou za hodinu se jděte projít. Jen co přijdete domů, nesvalte se ihned do gauče před televizi, ale udělejte si procházku. Byť se cítíte unaveni, věřte, že je to jen psychická znavenost, vaše tělo je po celodenním sezení čerstvé. 

  • Jíte příliš mnoho uzenin

    ...
    Určitě jste někde někdy slyšeli, že uzeniny nepatří mezi to nejzdravější jídlo. Ale neměli byste to brát na lehkou váhu. Letos na jaře Světová zdravotnická organizace zařadila uzeniny na černou listinu produktů, které mohou být rakovinotvorné. Týká se to těch masných výrobků, které jsou zpracovány uzením nebo jinou konzervací. Nemusíte ale hned z lednice vyhazovat všechny potraviny, které by se eventuálně mohly podepsat na vašem zdraví. 

    "Existuje jednoznačná spojitost mezi rakovinou tlustého střeva, stravou a pitím alkoholu. Důležité je zmenšit množství tuků, které konzumujeme," upozorňuje Kateřina Janovská, předsedkyně Národní sítě podpory zdraví. Jednou ze skvělých prevencí – ostatně proti většině neduhů dnešní doby – je používání selského rozumu. Pokud si jednou za čas dáte nějakou tu uzeninu, doplníte ji dostatkem zdravých potravin, hlavně botahých na vlákninu, které podporují zdraví střev, nemusíte se bát. 

  • Používáte na vaření nesprávný olej

    Rostlinný olej raději příliš nepoužívejte.
    Vybrat si ten správný olej je opravdu bojovka. Jeden je drahý, druhý je společensky nepřijatelný, třetí zase může být nezdravý, na čtvrtém se nedá pořádně smažit... Tak jak to tedy je? Rozhodně co se týče rostlinného oleje, dejte si při smažení pozor. Ne že by on sám snad mohl způsobit zdravotní problémy, ale výpary, které z něj stoupají při smažení, ano. Konkrétně jde o aldehydy a polycyklické aromatické uhlovodíky, tedy látky, které se nachází i v cigaretovém kouři. 
  • Příliš se opalujete

    Aby vám opálení dlouho vydrželo, budete tomu muset trochu pomoci.
    V posledních letech stoupá počet lidí s rakovinou kůže. Samozřejmě na tom má svůj značný podíl stále se zvětšující ozónová díra, ale také fakt, že kult krásy stále hlásá: čím opálenější, tím lepší! Takže se před sluníčkem příliš nechráníme, cestou do práce krémy nepoužíváme, což pak v celkovém součtu může být pro naše zdraví skutečně nebezpečné. A pokud to ještě podpoříme občasným grilováním v solárním studiu, na malér je zaděláno. 

    Snažte se tedy skutečně dodržovat všechny zásady správného opalování, používejte krémy, mažte se každé dvě hodiny. V létě si pořiďte kosmetiku s SPF, která vaši pokožku ochrání. Jezte potraviny bohaté na beta-karoten, tedy na vitamin A, ve kterém je obsažen. Je například v mrkvi, meruňkách, rybím tuku, játrech, vaječném žloutku nebo třeba brokolici.

    720p 480p 360p 240p
    6 otázek a odpovědí o opalovacích krémech, které potřebujete v létě znát • VIDEO: 
  • Spíte málo

    Také si občas přijdete jako princezna na hrášku?
    No jasně, život je příliš krátký na to, abychom ho prospali. Na druhou stranu právě nedostatek spánku nám ho může zkrátit. Pokud budete spát denně méně jak šest hodin, zaděláváte si na vysoký tlak, infarkt, mrtvici, obezitu a další civilizační choroby. Ačkoliv nemáte pocit, že byste byli unavení, nepodceňujte své tělo, ono si to všechno totiž bude pamatovat a pak vám to jednou pěkně spočítá. 

    Pozor ale, počítá se nejen nedostatek spánku, ale i jeho špatná kvalita. Jestli se cítíte dlouhodobě unaveni, rozhodně to není normální stav a měli byste to začít řešit s lékařem. Jasně, každý máme v životě období, kdy té energie příliš nemáme, ale to by nemělo trvat věčně. 

  • Sklenička za odměnu

    Sklenička piva denně prospívá organismu.
    Ačkoliv některé studie potvrzují, že sklenička alkoholu denně je v pořádku, příliš na to nespoléhejte. Pravidelné užívání alkoholu totiž může naopak uspíšit rozvoj některých onemocnění, případně celkově zhoršit zdravotní stav. S alkoholem, a to zejména s pivem,  jsou spojeny třeba rakovina tlustého střeva nebo vysoký cholesterol. 

    Kromě toho, až příště půjdete na pivo, vzpomeňte si, kolik kalorií má. Za večer tak můžete "urazit" takový energetický příjem, že by vám vystačil na celý den. Cukry v alkoholu se pak přeměňují v tuk, který se ukládá v oblasti břicha, tedy stává se pro nás nebezpečným.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile