Oteklé nohy jsou problémem léta: Jak si pomoci? | Pro ženy | Blesk.cz

Nohy oteklé z vedra: Jak si pomoci? Vyzkoušejte tyto cviky!

  • Otékají vám nohy v létě? Vyzkoušejte tyto cviky!
    27. července 2016 | 06:00

    Máte v létě také nohy jako konve? Není se čemu divit, teplé počasí a častější otoky nohou spolu souvisí. Když ale správně ulevíte žilám, už vás nebude vůbec nic trápit. Kromě cvičení, která vám pomohou v akutních situacích, tak i zdravá strava může působit preventivně. 

  • Co oteklé nohy způsobuje?

    Oteklé nohy mohou značit i rakovinu děložního čípku.
    Dolní končetiny mohou otékat z různých důvodů. Když pomineme tak závažné příčiny, jako jsou srdeční onemocnění, porucha funkce ledvin nebo metabolické choroby, zbývá jeden hodně častý důvod. A tím je zhoršená funkce žilního systému. Když žíly dobře nefungují, krev má problém vzdorovat zemské gravitaci a vracet se z nohou nahoru zpět k srdci a plicím. Není divu, že jí menší či větší množství zůstává v oblasti kotníků či lýtek. Tam pak způsobuje to, že jsou nakonec nohy oteklé.
  • Máme se otoky znepokojovat?

    Jedním z příznaků rakoviny mohou být i otoky nohou.
    Otoky na dolních končetinách, které se opakují, určitě není dobré přehlížet, protože se může jednat o jeden z příznaků chronického žilního onemocnění. „Chronické formy žilního onemocnění člověka přímo neohrožují na životě, ale hodně zhoršují kvalitu života,“ říká Petra Zimolová, specialistka na žilní choroby z pražské Fakultní nemocnice Motol. Na počátku onemocnění ještě otoky chybějí a pacient zejména pociťuje bolesti, jejichž intenzita se mění a u nichž nelze přesně určit, odkud vycházejí. Bez včasné diagnostiky a léčby se však nemoc může rozvinout, přidají se další bolesti, otoky, únava. Nejtěžším projevem chronického žilního onemocnění dolních končetin může být až otevřený bércový vřed.
  • Můžeme si pomoct jídlem?

    Váha
    Změna jídelníčku je účinná. Především je důležité se nepřejídat, protože obézní lidé trpí chronickým žilním onemocněním daleko častěji než lidé s normální hmotností. Stejně jako nadměrná váha, škodí žilám i zácpa. Obsah střeva, který v něm zůstává příliš dlouho, střevo roztahuje, a tím se utlačuje žilní systém v pánvi. Proto je důležité jíst stravu s vysokým obsahem vlákniny, pít dostatek tekutin, které kromě jiného přispívají k lepšímu proudění krve, a omezit ve stravě živočišné tuky a jednoduché cukry.

    Čtěte také: Jak zhubnout o pět kilo za měsíc? Někdy stačí, když přestanete solit!

  • Jaké potraviny jsou nejlepší?

    Celozrnné těstoviny
    Mezi potraviny doporučené proti otokům patří pohanka, ovoce, zelenina, citrusové plody, luštěniny, těstoviny, celozrnné pečivo, rýže nebo červená řepa. Naopak nevhodné jsou potraviny konzervované, polotovary, smažená jídla, dorty a sušenky.
  • Nejlepší cviky proti unaveným nohám

    Když už se otoky objeví, můžete si pomoct i nejrůznějšími cviky. Sundejte si boty a choďte střídavě po patách a po špičkách alespoň deset minut. Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu postupně na paty a zpátky. Opakujte alespoň 20krát. Chvíli se zkuste soustředit jen na sebe: přeneste váhu na vnější hrany chodidel a znovu se projděte po místnosti. V kanceláři si pak sedněte na okraj židle. Narovnejte se, obě chodidla dejte na zem. Pak se střídavě opírejte o paty a o špičky. Opakujte alespoň 20krát. Natáhněte končetiny před sebe a pomalu postupně propínejte a krčte chodidla jedné a druhé nohy. Opakujte 20krát.
  • Kdy vyrazit k lékaři?

    Právě kvůli tomu, že opakované otoky mohou být příznakem choroby, konzultace u lékaře je žádoucí. „Pokud při vyšetření zjistím, že pacient trpí žilní nedostatečností, doporučím mu režimová opatření a předepíšu léky, které se odborně nazývají venofarmaka. Jejich role je během léčby důležitá, neboť podporují žilní oběh, zmírňují v žilách vysoký tlak, zpevňují žilní stěnu, zlepšují průtok krve žilami, a tak zasahují již na úplném počátku procesu změn žilní stěny,“ vysvětluje doktorka Zimolová.

    Vyzkoušejte také babské rady, které mohou proti oteklým nohám pomoci. Jaké to jsou se dočtete ZDE.

Autor: lac
Diskuse ke článku
.