Pečivo a dieta: Proč vám celozrnné vůbec nemusí pomoci zhubnout

Foto: iStock
9. října  2017 
 06:00

Víte, jaký je jeden z největších mýtů o pečivu? Že se po něm tloustne! Není to pravda, netloustne! Za tloustnutí nemůže jedna potravina, a tedy ani pečivo ne. Tloustnete proto, že přijímáte víc energie, než vydáte. Na pečivo tedy vinu nesvalujte. Nicméně ale platí, že když držíte dietu, měli byste pečlivě vybírat, jaké pečivo jíte. Umíte se vyznat v názvosloví, které je s pečivem spojené?

Pečivo a složení

Základem při výběru pečiva při redukci hmotnosti není jeho barva, ale jeho složení. „Do zdravého jídelníčku vybírejte na prvním místě pečivo z žitné mouky, na dalším z žitno-pšeničné a pečivo z pšeničné mouky zařazujte do jídelníčku jen občas. Nutričně zajímavé je pečivo z celozrnné mouky, které obsahují až osmdesát procent celozrnných obilovin,“ radí nutriční specialistka Hana Málková ze STOB. A ještě něco. Důležité také je, kolik pečiva sníte. Vážíte-li pětasedmdesát kilogramů, pak jedna porce pečiva by neměla mít více než 70 gramů.

Cereální pečivo

Cereální neboli obilný. Slovo cereální vyjadřuje skutečnost, že rohlík nebo chleba byly vyrobeny z obilí. Může to být ale klidně i bílý rohlík, který do redukčního jídelníčku nezapadá.

 

Tmavé pečivo

Jestli se domníváte, že tmavé rovná se zdravé, nemáte pravdu. Jak říká nutriční terapeutka Lada Nosková z Diet Planu, na tmavé pečivo si dejte pozor. „Může být vyrobené z bílé mouky a pouze obarvené praženým žitem, sladem nebo karamelem. Tmavé pečivo je největší chyták, kdy se falšuje v mezích zákona.“

Vícezrnné pečivo

Vícezrnné neznamená celozrnné! Jak říká Lada Nosková, vícezrnným pečivem může být cokoli, co obsahuje aspoň pět procent jiných zrn kromě pšenice či žita. Může to být tedy i bílý chléb posypaný ovesnými vločkami. Hana Málková ze STOBu dále dodává: „Pokud pečivo neobsahuje alespoň osmdesát procent celých zrn, nesmí být označeno jako celozrnné.“

 

Grahamové pečivo

Vyrábí se z celozrnné mouky, do níž se ještě přidávají mleté otruby (vnější obal zrna). Grahamové pečivo si tedy při dietě můžete dopřát.

Celozrnné pečivo

Podle Lady Noskové je celozrnná mouka lepší, protože je zdrojem prospěšné vlákniny, obsahuje i spoustu vitaminů a minerálních látek (fosfor, draslík, mangan, železo, vápník). V klíčku jsou ukryty nenasycené mastné kyseliny, které jsou zdravé, jsou v nich také kvalitní bílkoviny, vitaminy E, B, B6 a enzymy. To v bílé mouce nenajdete. Pokud tedy chcete při hubnutí pečivo jíst, pak celozrnné.

Pozor také na to, že celozrnné pečivo není dietnější. „Obsahuje více vlákniny, proto je vhodnější v rámci zdravé životosprávy a při redukci hmotnosti, ale jeho energetická hodnota je však shodná s běžným bílým pečivem,“ říká Hana Málková. 

 

Hodí se tmavé pečivo k hubnutí? Zapomeňte na to! Podívejte se na VIDEO:

Tmavé pečivo se hodí k hubnutí? Zapomeňte! Je to složitější. • VIDEO: 

 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.