Cereálie jako zdravá dietní snídaně? Bohužel, jen některé!

  • ...
    19. září  2017 
     06:00

    Nasypete do misky, zalijete mlékem nebo jogurtem a máte rychlou a zdravou snídani pro sebe i pro děti. Co když ale místo zdravých cereálií snídáte kalorickou bombu? Některé lupínky obsahují příliš mnoho cukru, jiné zase příliš mnoho soli. Poradíme vám, které cereálie jsou zdravé a plné vlákniny.

  • Nenechte se ošálit lákavým balením

    ...

    Pohled na mísu cereálií snad v každém evokuje pocit zdravé a výživné snídaně. I obaly cereálií jsou často označeny slovem fit nebo na obrázku rovnou pózuje slečna s metrem kolem pasu a radostně se šklebí nad svou štíhlou postavou. Nenechte se ale oklamat! Některé cereálie mohou být příliš kalorické, plné cukru, přesolené, a některé dokonce neobsahují ani slibované množství vlákniny.

    To, jestli skutečně kupujeme výživově hodnotnou snídani, se vždy dočteme na etiketě výrobku. Průměrné výživové hodnoty, o kterých byste se měli z krabice dobrých cereálií dovědět, vypadají přibližně takto: 100 g balení má energetickou hodnotu asi 1490 kJ/353 kcal, obsahuje přibližně 12 g bílkovin, 70 g sacharidů, 15 g cukru, 5 g tuku, 0,6 g nasycených mastných kyselin, 9,5 g vlákniny a 0,1 g sodíku.

    Jak si vybrat zdravé cereálie?

    Jak si vybrat müsli k snídani: Kolik má obsahovat cukru a kolik vlákniny? • VIDEO: 

  • Cereálie s přidaným cukrem

    ...

    Největším problémem cereálií je přidaný cukr. Cereálie, které jsou vyrobeny z obilovin, jsou už tak energeticky vydatné. Samotné cereálie mají v průměru 1800 až 2200 kJ na 100 g. Energetickou hodnotu zvyšují i přidané sušené ovoce nebo kousky čokolády. V některých baleních cereálií můžete vidět i zalepené kousky vloček, které se vyrábějí právě karamelizovaným cukrem. Zvýšenou pozornost v nutriční tabulce tedy věnujte právě řádku hodnot s jednoduchými sacharidy, tedy cukry. Dobré cereálie by měly obsahovat maximálně 28 g cukru na 100gramové balení.

  • Dejte si pozor na cornflakes

    ...

    Dokonce i kukuřičné lupínky mají někteří z nás ještě pořád zažité jako zdravě vybranou snídani. Pravdou ale je, že v jedné porci těchto lupínků je ukrytá denní dávka soli pro dospělého člověka. Přesolené jídlo rozhodně není zdravé! Dlouhodobá konzumace nadměrného množství soli zvyšuje krevní tlak, hrozí kvůli ní riziko vzniku  infarktu, způsobuje otoky a namáhá ledviny. Na etiketě zdravých cereálií byste tedy neměli najít větší množství soli – respektive sodíku – než je 0,5 g na 100 g.

  • Celozrnné cereálie s větším množstvím vlákniny

    ...

    Co dělá cereálie skutečně zdravou a výživnou snídaní, je obsah vlákniny. A obiloviny jsou skutečně ideálním zdrojem vlákniny, pokud jsou ovšem celozrnné. Stejně tak jako celozrnné pečivo vítězí nad pečivem z bílé mouky, i cereálie vyhledávejte spíše celozrnné. Nejvíce vlákniny je totiž skryto v neopracované povrchové vrstvě zrna.

  • Jakou si dopřát porci?

    ...

    Ideální porce cereálií pro děti, ženy s nižší fyzickou aktivitou nebo pro ty, kteří se snaží zhubnout, je 40 g cereálií. K tomu je ideální doplnit bílkoviny z 50gramového polotučného jogurtu a cukr z 50 g čerstvého ovoce. Muži si mohou dopřát dvojnásobnou porci cereálií, k tomu přibližně 200 až 250 g polotučného mléčného výrobku a dostatečné množství ovoce. Pokud jste si tedy navykli porci cereálií jen zakápnout trochou mléka a upalovat do práce, potom po ránu spíše mlsáte, než byste zdravě snídali.

  • Zdravé müsli domácí výroby

    ...

    Není nad to připravit si zdravé cereálie přímo doma, tedy bez obav, že byste jedli potraviny s nevhodnou výživovou hodnotou. Cereálie plné vlákniny nejsnadněji připravíte z ovesných vloček. Ovesné vločky nasucho opražte na pánvi. Po vychladnutí můžete přidat ořechy, vysokoprocentní hořkou čokoládu, sušené ovoce nebo kokos.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.