Úterý 27. února 2024
Svátek slaví Alexandr, zítra Lumír
Oblačno 11°C

Máte mozek jako v mlze? Bylinkářka radí, jak zlepšit paměť a soustředění

Trápí vás mozková mlha?
18. prosince 2023 | 06:00

Máte před sebou spoustu úkolů, jenže sotva zvládnete jeden, protože vám myšlenky neustále někam odbíhají nebo nečinně koukáte do prázdna? Přečtete odstavec a uvědomíte si, že si nepamatujete, o čem byl? Zapomínáte dokonce na domluvené schůzky nebo na to, že jste něco slíbili? Váš mozek nejspíš nepracuje tak, jak má, protože mu něco chybí.

Pokud se nedokážete soustředit po probdělé noci, tak je to naprosto normální. V případě, že se problém táhne a vy nevíte proč, tak rozhodně nejde o žádný banální problém, který vyřešíte vydatným spánkem. Potíže se soustředěním a ztráta paměti zásadním způsobem zasahují do vašeho života a je třeba to řešit. Jakmile kvůli roztěkané mysli nedokončujete úkoly v práci, nedokážete si zorganizovat čas, tak určitě jednejte.

VIDEO: Jógou pro lepší spánek:

Video se připravuje ...
 • VIDEO: Videohub

Porucha pozornosti jako diagnóza

Někdo má neklidnou mysl celý život a může mít i diagnostikovanou některou z poruch pozornosti. Nejčastější z nich je ADHD a zdaleka jí netrpí jenom děti. Projevuje se celý život a jejími znaky jsou právě impulzivita, problémy s udržením pozornosti nebo hyperaktivita.

Na léčbu ADHD neexistuje žádná zázračná pilulka. Lidé s touto poruchou si musí vytvořit mechanismy, které jim každodenní život usnadní, například pečlivé zapisování si úkolů do diáře, vytvoření klidného prostředí pro práci nebo sezení s terapeutem.

K částečnému utlumení příznaků ADHD mohou pomoct i bylinky. „Na zklidnění doporučuji třezalku a lípu, které podporují relaxaci. Na poruchu pozornosti můžou pomoct gotu kola a jinan,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná.

Mozek zahalený mlhou

V mnoha případech však porucha soustředění není spojena s vrozenými dispozicemi, ale projeví se v důsledku nemoci nebo náročné životní situace. Říká se tomu „mozková mlha“ a jde o stav, kdy se člověk cítí malátný, má problém udržet myšlenku, trpí výpadky paměti a potížemi se soustředěním.

Jednou z nejčastějších příčin těchto obtíží bývá nedostatek spánku. Dochází k tomu, když máte problém s usínáním nebo když máte neklidné a lehké spaní. Kvůli nekvalitnímu spánku se pak narušují procesy v mozku, a čím déle tento stav trvá, tím jsou příznaky mozkové mlhy silnější. Narušení rovnováhy chemických procesů v těle vede k oslabení imunity, zvýšení krevního tlaku a dalším zdravotním potížím.

Dbejte proto na odpočinek i během pracovního týdne a neprodlužujte práci do pozdních nočních hodin. Protože pokud nemá mozek čas na regeneraci, nemůže správně pracovat. Uvolnění těla i mysli lze podpořit pomocí meditace i bylinek. „Pro dobrý spánek se hodí bacopa. Na podporu regenerace nervů je vhodný bělotrn a na zlepšení vedení vzruchu v nervu javor babyka,“ radí Jarmila Podhorná.

Mozek potřebuje živiny a kyslík

Správné fungování mozku ovlivňují také hormonální výkyvy. Zvýšená únava nebo problémy se soustředěním se mohou projevovat během těhotenství či s příchodem menopauzy. Na vině může být rovněž strava chudá na živiny. Pro zahnání mozkové mlhy je proto vhodné zařadit do jídelníčku čerstvé potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vitaminy C a D, draslík a antioxidanty.

Kromě živin z potravy potřebuje mozek ke správnému fungování také dostatek kyslíku. K lepšímu soustředění může proto pomoct i krátké cvičení, například svižná chůze, díky čemuž se krev více okysličí a pomůže mozku pracovat na plný výkon. I když se cítíte unaveni, dopřejte si alespoň procházku na čerstvém vzduchu.

Autor: Štěpánka Bínová
Video se připravuje ...