Středa 17. srpna 2022
Svátek slaví Petra, zítra Helena
Polojasno, bouřka 30°C
Premium

Největší výživové přešlapy moderní doby. Těmito 5 věcmi si ničíme zdraví

1. srpna 2022 | 06:00

Dnešní výživa se dost liší od té, na kterou jsme se během našeho vývoje adaptovali, což samozřejmě nese své následky... Na co si dát pozor, aby se vám žilo zdravě?

Přiznávám, že zdravou výživu mám už tak nějak přirozeně pod kůží a nedělá mi problém se některým věcem vyhýbat. Vím, že mi nedělají dobře, především při sportování, které mi přináší radost. A tak ráda obětuji nezdravá jídla nebo potraviny, které mi nesedí. „Některé stravovací návyky moderní výživy fungují zcela proti naší přirozenosti a vedou k postupnému narušování řady tělesných systémů udržujících zdraví v optimálním chodu,“ říká kouč zdravého životního stylu Adam Česlík z Plstyle.cz. „Pokud se tedy pokusíte některé zažité návyky změnit, tak pro své zdraví a dlouhověkost nebo třeba výkonnost uděláte spoustu práce, která vám nebude brát energii.“ Nad čím stojí za to zauvažovat?

Video se připravuje ...
Nejsi v tom sama: Šéfredaktorka časopisu Dieta - Přehnaná péče o sebe sama je také příčinou závažné poruchy příjmu potravy • VIDEO: Videohub

Přešlap č. 1: průmyslově zpracované rostlinné oleje

U nás mezi ně patří nejčastěji řepkový a slunečnicový olej. Jedná se o koncentrované polynenasycené mastné kyseliny, které snadno podléhají oxidaci, ať už samotným zpracováním, skladováním nebo tepelnou přípravou. Takové tuky pak dělají v těle pěknou paseku.

Co udělat: Na tepelnou přípravu jsou vhodnější přepuštěné máslo (ghí), sádlo, máslo, kokosový olej.

Přešlap č. 2: průmyslově zpracované obiloviny

To je třeba klasické konvenční pečivo, cukrovinky, cereálie a další. V nich jsou většinou slunečnicový olej, přidané cukry, železo… K snídani se obecně nehodí vysoká porce cukru a sacharidů sama o sobě (vyletí inzulin a serotonin a klesne dopamin). Často v kombinaci s nedostatkem spánku nebo nedostatečnou regenerací pak pomáhají zvyšovat zánětlivost.

Co udělat: Klasické obiloviny vyměňte za celozrnné. Oproti klasické variantě totiž obsahují více vlákniny, která zvýší jejich syticí schopnost, a rovněž vyšší množství některých minerálních látek. Sladké věci volte v přirozené formě (třeba ovoce), snažte se o snídani naslano, kupujte potraviny sezonní a kvalitní.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus
Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Blesk.cz

Odemknout článek
Autor: bla
Video se připravuje ...