Máte dnu? Váš jídelníček už nikdy nebude stejný | Pro ženy | Blesk.cz

Máte dnu? Váš jídelníček už nikdy nebude stejný

  • 26. července 2020 | 06:00

    Dlouhodobé bolesti kloubů mohou z artritidy přejít až k opakovaným zánětům, jejichž příčinou je zvýšená hladina kyseliny močové. Ta se ukládá do kloubů, a způsobuje tak metabolické onemocnění zvané dna. Dna se pak nejčastěji vyskytuje u mužů po čtyřicítce a u žen po menopauze. Důvodem může být nejen genetická predispozice, ale také nevhodné stravování. Po diagnóze je tak třeba změnit jídelníček a vyhýbat se potravinám s obsahem purinů.

    Dna je často doprovázena obezitou, vysokým krevním tlakem a mnohdy i cukrovkou. Tato přidružená onemocnění bývají často důsledkem špatné životosprávy. 

  • Je třeba zacílit na redukci

    Vaším cílem by tak měla být redukce váhy pomocí dietního jídelníčku, který by ale neměl obsahovat potraviny jak s vyšším, tak i se středním obsahem purinů. Do této skupiny se neřadí jen nezdravá strava, ale i některé druhy zeleniny, maso, ryby, či dokonce celozrnné pečivo. „Základem běžné terapie je vynechání potravin, ze kterých vzniká kyselina močová. Konkrétně jsou to potraviny, které obsahují více než čtyřicet až padesát miligramů purinů na sto gramů," píše v jednom ze svých odborných článků přední specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

  • Čemu se v jídelníčku vyhnout?

    Dna bývá také nazývána "nemocí králů", jelikož vzniká z přemíry alkoholu a příliš časté konzumace červeného masa, jako je zvěřina. Mezi další potraviny bohaté na puriny ale také patří vnitřnosti, mladé maso jako kuřecí a telecí, paštiky, uzeniny, kvasnice, mořské plody a ryby, celozrnné i kynuté pečivo, ořechy, kakao, čokoláda, vybrané luštěniny a potravinové výrobky slazené fruktózou.

    „Sestavit jídelníček někomu, kdo trpí dnou, je opravdu složité. Vedle běžných potravin, jako je maso, které je u zdravého jedince hlavním zdrojem bílkovin, je třeba vyvarovat se i některých druhů zeleniny s vyšším obsahem purinů, jako jsou chřest, špenát, kapusta, rebarbora, česnek, houby nebo křen," tvrdí výživová poradkyně Veronika Duží, která ale zároveň dodává, že u těchto druhů zeleniny záleží jen na množství. Nemusíte se jim proto zásadně vyhýbat.

  • Potraviny s nízkým obsahem purinů

    Je zapotřebí zcela vynechat či maximálně omezit alkohol a snížit příjem všech potravin s vysokým obsahem cukrů. Zejména fruktóza je obsažena ve spoustě zpracovaných výrobků, včetně slazených nápojů. Nejenže omezuje odbourávání kyseliny močové v těle, ale zároveň i sama o sobě vede k její tvorbě.

    Ve své stravě nezapomínejte na bílkoviny. Ty čerpejte z nízkotučných mléčných výrobků a vajec. Z příloh vybírejte převážně bezvaječné těstoviny, pohanku, rýži nebo jáhly. Pečivo je vhodné trochu omezit, ale nebojte se zařadit tmavé druhy včetně sucharů a knäckebrotů. Dále konzumujte dostatek ořechů, zeleniny a ovoce. „Bioaktivní látky z ovoce mohou být také prospěšné pro prevenci zánětů. K důležitým antioxidantům v něm patří antokyany a bioflavonoidy, které brání vzniku zánětů v těle. Najdete je třeba v banánech, třešních, hruškách, pomerančích a bobulovitém ovoci," radí Margit Slimáková.

  • Pijte hodně čisté vody!

    Přestože správný jídelníček je při léčbě dny, ale i pro její prevenci zásadní, neméně důležitý je i kvalitní pitný režim. Větší množství vody tělo pročistí a zabraňuje vzniku zánětu. „V pitném režimu dejte přednost alkalickým minerálkám, protože napomáhají alkalizaci moči. Přispívají tak k udržení jinak špatně rozpustné kyseliny močové v roztoku, čímž se snižuje riziko krystalizace kyseliny," tvrdí Margit Slimáková.

    Vedle vody můžete zařadit také čaje, a to nejlépe z močopudných bylin, jako je kopřiva. Určitě však omezte kofeinové nápoje včetně samotné kávy. Co se týče alkoholu, podle webu nemoc-dna.eu se riziko dny liší podle typu alkoholického nápoje. Pivo představuje větší riziko než lihoviny, zatímco mírné pití vína (1 dl denně) toto riziko nezvyšuje. 

  • Pohyb při dně pomáhá

    Dnu doprovází tzv. záchvaty, neboli ataky, které jsou náhlé a velice bolestivé. Postižený kloub je zpravidla zarudlý, citlivý na dotek a bývá v něm horečka. Omezit tyto záchvaty vám pomůžou nejen vhodná strava a dostatečný pitný režim, ale také pohyb.

    Netrpíte-li velkými bolestmi, snažte se denně věnovat alespoň půlhodinu aktivnímu pohybu, jako je procházka. Právě zvýšení pohybu kloubů vám pomůže zlepšit jejich pohyblivost. Do náročnějšího cvičení se ale raději nepouštějte sami a oslovte nejlépe specializovaného fyzioterapeuta. Ten vám poradí konkrétní cviky, které váš zdravotní stav ještě nezhorší," radí výživová poradkyně a fitness trenérka Veronika Duží.

Autor: red
Diskuse ke článku
.