Neděle 20. září 2020
Svátek slaví Oleg, zítra Matouš
Polojasno 20°C

7 varovných příznaků, že vám chybí v těle vitamin C

  • 3. května 2020 | 06:00

    Vitamin C je díky svým všestranným účinkům mnoha odborníky považován za všelék. Přestože ho většina lidí užívá jen jako prevenci před chřipkou, jako silný antioxidant nachází využití při onkologické léčbě a účinně bojuje i proti chronickému zánětu. Denní doporučená dávka vitaminu C je tak nezbytná nejen pro posílení obranyschopnosti, ale také jako prevence před mnoha chorobami. Co když ho však máte v těle nedostatek?

    Pokud vaše tělo vitamin C postrádá, okamžitě to na sobě pocítíte. Jaké jsou nejčastější projevy? 

  • Oteklé a krvácející dásně

    Vitamin C je zásadní pro zdraví dásní. Pokud vaše tělo dlouhodobě nedosáhne doporučené denní dávky, pravděpodobně se u vás projeví zánět.

    Pokud tedy máte pocit, že se kvalitně staráte o svůj chrup, a přesto máte dásně oteklé a často vám krvácejí, zkuste se zaměřit na příjem vitaminu C. Podle obecných doporučení byste měli přijímat ideálně 100 mg denně. Vědci doporučují ženám minimální dávku od 75 mg denně a u dospělého muže by neměla být nižší než 90 mg. V případě, že patříte mezi kuřáky, svůj příjem vitaminu C o třetinu navyšte.

  • Snadno se vám tvoří modřiny a nehojí se vám rány

    Vypadá vaše tělo, jako byste se srazili s náklaďákem? Možná postrádáte vitamin C! Modřiny jsou při nedostatku kyseliny askorbové podobně zabarvené jako broskve. Pokuste se tedy navýšit hladinu vitaminu C konzumací citrusových plodů, za zkoušku nic nedáte!

    Nedostatek vitaminu C se také často projevuje pomalým hojením řezných ran a škrábanců. Tělo totiž potřebuje vitamin C k produkci kolagenu. Ujistěte se proto, že jíte zdravě, a do svého jídelníčku denně zakomponujte nejrůznější druhy ovoce i zeleniny. 

  • Vlasy jsou křehké a snadno se lámou

    Pokud trpíte častým vypadáváním vlasů a při pročesávání se vám snadno lámou, tak než utratíte spoustu peněz za drahé vlasové produkty, zkuste navýšit svou denní dávku vitaminu C. Nemusíte však běžet do lékárny pro doplněk stravy. Stačí do jídelníčku zařadit potraviny, jako jsou červená paprika, brokolice, jahody nebo kiwi. Tyto potraviny jsou bohatší na vitamin C než citrusy.

  • Často vás bolí klouby

    Bolest kloubů je dalším velmi častým příznakem toho, že tělo postrádá kyselinu askorbovou. Její nedostatek totiž způsobuje poškození kolagenu. Ten je významnou složkou pojivové tkáně kloubů, a tak dochází k degeneraci chrupavky a omezení pohyblivosti.

    Bolest kloubů ale může být projevem i jiného problému. Vitamin C totiž mimo jiné plní funkci silného antioxidantu, a při jeho nedostatku se tak ve vašem těle může vytvořit zánět. Ten pak způsobuje nepříjemnou bolest. Následné zvýšení dávky vitaminu C vám tak pomůže jak svými antioxidačními vlastnostmi, tak podporou stability a syntézy kolagenu.

  • Neustále bojujete s nachlazením

    Pokud se vám neustále vrací chřipka, nachlazení nebo bojujete s infekcí, pak máte značně oslabenou imunitu. Vitamin C stimuluje produkci bílých krvinek, které bojují s infekčními chorobami. Svou imunitu tak snadno posílíte tím, že zvýšíte denní dávku kyseliny askorbové.

    Přestože je vitamin C rozpustný ve vodě, a přebytek tak tělo vyloučí močí nebo stolicí, nedoporučuje se přijímat více než 2000 mg denně. Vyšší dávky mohou způsobit průjem. Vhodnější je také rozdělit potřebné množství do většího počtu menších dávek během celého dne, čímž jeho účinek zvýšíte.

  • Přibíráte bez zjevné příčiny

    Nezměnili jste nijak zásadně životní styl, a přesto přibýváte na váze? Možná za tím stojí nedostatek vitaminu C! Ten se totiž mimo jiné podílí i na hubnutí, a to hned ve třech směrech:

    1. Pomáhá vstřebávat železo, které se podílí na správném trávení, a tedy i hubnutí.
    2. Podporuje tvorbu tyroxinu, hormonu štítné žlázy, který má výrazný vliv na spalování tuků. 
    3. Zásadně podporuje také tvorbu karnitinu, kterému se ne nadarmo přezdívá spalovač tuků. 

    Nepříjemná vyrážka - co teď s ní?
  • Únava a povadlá pleť

    Únava je jedním z mnoha příznaků, které pramení z nedostatku vitaminu C v těle. Vedle svých sedmi hodin spánku si tak denně dopřejte alespoň jednu porci ovoce a zeleniny. Vedle zvýšení energie se vám také rozzáří pleť, která dosud vypadala jako bez života. Nedostatek vitaminu C, a tedy i kolagenu, se totiž okamžitě projeví na jejím vzhledu. Zařaďte tento malý zázrak i do své kosmetické péče v podobě sér či krémů, a zahájíte tím i účinnou prevenci proti vráskám. 

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.