7 způsobů, jak zjistit, jestli tyto potraviny neškodí vašemu zdraví | Pro ženy | Blesk.cz

7 způsobů, jak zjistit, jestli tyto potraviny neškodí vašemu zdraví

  • ...
    8. března 2020 | 06:00

    Každý den většina z nás jí vejce, ovoce, maso a jiné potraviny, u kterých jsme přesvědčeni o tom, že jsou zdraví přínosné. Ve skutečnosti si ale můžeme zcela nevědomě vybírat potraviny ve špatné kvalitě. Obzvlášť u zpracovaných výrobků je snadné nechat se zmást barevnými obaly a lákavými slogany. Naučte se pár triků, díky kterým budete svému tělu dávat to nejlepší.

    U běžných potravin si dávejte pozor na čerstvost a u balených se nenechte zmást obalem.

  • Jak si vybrat kvalitní a čerstvá vejce?

    Učinit kvalitní výběr vajec můžete už v samotném obchodě, kde se stačí řídit označením na skořápce, pod kterým se skrývají údaj o způsobu a zemi chovu a identifikace drůbežárny. Ty nejkvalitnější vejce začínají číslicí nula, která značí, že je vejce v bio kvalitě. Jednička označuje vejce z chovu ve volném výběhu, dvojka chov nosnic v halách a nejhorší vejce s číslem tři pocházejí z nosnic v klecích.

    Vaší prioritou by tak měla být česká vejce s označením CZ a číslicí nula nebo jedna. I taková vejce však můžete přinést domů zkažená. Jak to odhalit bez toho, že byste vejce rozklepli? Ponořte ho do sklenice s vodou, a pokud vyplave na povrch, patří přímo do koše. 

  • Kontrolujte dobu expirace

    Tím nejjednodušším způsobem, jak zjistit, zda nekupujete zkaženou potravinu, je kontrola data spotřeby. To vymezuje maximální dobu, po kterou si potravina při dodržování skladovacích podmínek zachovává své specifické vlastnosti a je zdravotně nezávadná. 

    Zatímco u instantních potravin a rýže, těstovin či mouky není přesáhnutí expirační doby až takovým rizikem, u mléčných výrobků si můžete zadělat na okamžité zažívací problémy. Neohrožujte se proto na zdraví a kontrolujte při každém nákupu dobu spotřeby.

  • Nevěnujte pozornost označením, která nejsou pravdivá

    Kolikrát jste si koupili potravinu s označením "bez tuku" nebo "přírodní" a měli ze sebe dobrý pocit? S cílem prodat mohou někteří výrobci označovat některé potraviny tak, že ve vás vyvolají pocit, že si kupujete zdravou věc. Ve skutečnosti je to ale velký klam!

    Spousta konzervovaných výrobků obsahuje konzervační látky, velké množství sodíku a cukru. I přes veškerá další označení si tak stále kupujete nezdravou potravinu. Přestože neobsahuje přidaný tuk nebo slibuje spoustu vlákniny. Nenechte se zmást a čtěte složení výrobku.

  • Nenechte se nalákat obalem výrobku

    Ukázalo se, že pouhá barva výrobku může ovlivnit naše nákupní chování. Například pokud je obal zelený, pravděpodobně si budeme myslet, že se jedná o organický produkt.

    Zkuste ignorovat barvy a soustředit se pouze na přísady. Přečtěte si seznam přidaných ochucovadel a konzervačních látek a hned poznáte, zda kupujete zdravou potravinu. Snažte se také věnovat pozornost jídlu, které je zabaleno do průhledných obalů bez atraktivních nápisů. 

  • "Bez přidaného cukru" neznamená, že výrobek cukr neobsahuje

    Pokud si v obchodě kupujete například džus, často se můžete setkat s tím, že je na něm uvedeno "bez přidaného cukru". Zkuste ale zkontrolovat nutriční údaje na zadní straně obalu. Budete překvapeni! Na jeden šálek obsahuje džus okolo pětadvaceti gramů přírodního cukru, což je opravdu hodně. Běžné množství cukru na den by nemělo přesáhnout devadesát gramů.

    Pokud se tedy snažíte udržovat si štíhlou postavu a jíst zdravě, naučte se rozlišovat tato zavádějící označení. I nápis "bez cukru" může znamenat jen to, že byl cukr nahrazen sirupem či jiným sladidlem. 

  • Jak poznat zkažené maso?

    Na první pohled by nemělo být maso ničím podezřelé. Na omak se nesmí lepit nebo být slizké a hovězí by nemělo mít jinou než červenou barvu. Vyhněte se také kouskům s okoralým povrchem. V neposlední řadě si pak k masu přivoňte. Jakýkoli podezřelý zápach značí problém, který může vyústit ve vážné střevní onemocnění.

    Stejný postup aplikujte i u kuřecího masa s narůžovělou barvou. Pozor si dejte na průhlednou bledou kůži, která může značit, že maso leží v regálu už nějakou tu dobu. To však zjistíte i díky datu spotřeby. Vždy kupujte ty nejčerstvější kousky!

  • Nekupujte banány bez stopky

    ...

    Nekupujte banány bez stopky jen kvůli tomu, abyste ušetřili čtyři gramy. Existuje mnoho různých bakterií, které se mohou v supermarketu skrz otvor dovnitř snadno dostat. Vybírejte banány, které jsou bez zářezů či jiného viditelného poškození. Nebudou mít ani takovou tendenci se kazit.

    Tip: Pokud nestíháte jakékoli ovoce včas zkonzumovat, připravte si čerstvou šťávu plnou vitaminů nebo si ho zamrazte. Konkrétně mražené banány jsou skvělé pro přípravu smoothie, nebo dokonce zdravých zmrzlin.

     

Autor: Veronika Duží, Veronika Duží
Diskuse ke článku
.