Chybí vám hormon štěstí? Tady je 6 způsobů, jak přirozeně zvýšit hladinu serotoninu | Pro ženy | Blesk.cz

Chybí vám hormon štěstí? Tady je 6 způsobů, jak přirozeně zvýšit hladinu serotoninu

  • ...
    15. prosince 2019 | 06:00

    Neříkejte, že jste nebyli nikdy smutní. Nešťastní. Neprožívali pocity beznaděje a neříkali si, že život nemá smysl. Pesimismus ale není zrovna ideální pro naše zdraví. Na druhou stranu je celkem běžné cítit se někdy pod psa a nebýt spokojený s tím, co nám život přináší. Je to přirozený pocit a v posledních desetiletích se životní styl dramaticky změnil, tudíž jsme i náchylnější k psychickým nemocem.

    Důležitou roli v našem psychickém zdraví hrají takzvané hormony štěstí a dobré nálady, mezi které patří především serotonin. Ten je jedním z nejdůležitějších neurotransmiterů, které jsou spojeny s řadou tělesných funkcí. Když ho máte málo, nemáte chuť k jídlu, máte špatnou náladu, nebaví vás sex, jste unavení a trpíte nespavostí. Můžete být taky agresivní, impulzivní a neklidní. Jak ho přirozeně zvýšit bez léků?

  • Zamyslete se nad tím, co jíte

    Autor: Podravka

     

    Strava je velmi důležitá pro spoustu věcí, ale také pro hladinu serotoninu. Nesprávná výživa může vést přímo k problémům s doplňováním tohoto hormonu. Nejvhodnější podle odborníků pro zvyšování serotoninu je středomořská strava, protože obsahuje hodně omega-3mastných kyselin, vitaminu B12, zinku, hořčíku a železa, které udržují v dobré kondici nejen tělo, ale taky mozek. Tryptofan je aminokyselina, která se v mozku přeměňuje na serotonin. Tryptofan se nachází hlavně v potravinách bohatých na proteiny, jako jsou například krůta, losos, dýně, čokoláda, jogurt, tvaroh, vejce, hovězí maso, fazole, čočka i sójové boby.

     

  • Vyhledávejte slunce

    Autor: istock.com

     

    Sluneční světlo pomáhá nejen při tvorbě vitaminu D v našem těle, ale pomáhá taky nastavit správné množství serotoninu v těle. Výzkumy taky naznačují, že serotonin je na nejnižší úrovni po zimní sezoně, ale poměrně vysoko na podzim a v létě. Odborníci doporučují pobyt na slunci (slunce nemusí přímo zářit, důležité je být venku za denního světla), denně aspoň 15 až 20 minut, nejlépe ráno, protože ranní paprsky jsou méně „kruté“. Můžete-li, cvičte venku na čerstvém vzduchu a místo posilovny choďte ven. Umělé osvětlení sluneční svit nenahradí.

  • Hýbejte se

    Autor: istock.com

     

    Cvičení je rozhodně prospěšné pro udržení dobrého zdraví a taky pro zvýšení absorpce tryptofanu z krve. Je známo, že cvičení (zvláště aerobní) zvyšuje srdeční frekvenci, což prospívá mozku. Vhodné jsou svižná chůze, cyklistika, plavání, tanec, zumba, silový trénink. Vyberte si to, co vás baví, a praktikujte to denně po dobu aspoň 30 minut, abyste vyvolali tvorbu serotoninu.

     

  • Spěte více!

    Autor: Shutterstock

     

    Buďte kamarádi se svou postelí. Kolik z nás ale každý den řádně a kvalitně spí? Bohužel mnoho z nás ne. Ukrajujeme si z hodin na spaní ve prospěch práce navíc, trávíme čas na sociálních sítích a kdo ví co ještě. Chybí nám nejdůležitější nástroj pro udržení normálního fungování našeho těla. Jedna studie provedená na potkanech zjistila, že chronická spánková deprivace u potkanů ovlivnila serotoninové receptory v jejich mozku, takže nebyli tak citliví na pozitivní účinky serotoninu. Samozřejmě na lidech se tento pokus nedělal, nicméně se ví, že málo spánku má na mozek neblahý vliv, a tedy i na naši náladu.

  • Investujte do masáží

    Autor: istock.com

     

    Není to super, dopřát si čas od času nějakou relaxační masáž? Dokonce i snění o masáži může mít podle odborníků pozitivní vliv na naši náladu. Masáž pomáhá uvolňovat hormony štěstí, jako jsou serotonin a dopamin, které s dobrou náladou souvisejí. Pomáhá taky snižovat hladinu stresového hormonu kortizolu v naší krvi, takže nás masáž vlastně doslova zbavuje stresu. Jedna studie z roku 2014 prováděná vědci na těhotných ženách, které trpěly depresemi, zjistila, že ty, které 2krát týdně absolvovaly masáž od partnera, po 16 týdnech byly méně úzkostné a měly vyšší hladinu serotoninu.

     

  • Meditujte s mantrou óm

    Autor: istock.com

     

    Tahle posvátná mantra óm je známá z prastarého sánskrtu. Mantra může být verš či zaříkávací formule nebo modlitba. Indická slabika „óm“ má frekvenci (podle indických nauk) 7,83 a je známá jako Schumannova frekvence. Je shodná s přirozeným rytmem planety Země. Pomocí tohoto zvuku dochází k vyladění mozku na alfa a théta vlny a ke zvýšení hodnot serotoninu. Jde o vědomou meditaci, která pomůže, aby se v krvi zvýšila dávka serotoninu. Denní meditace by měla začít 10 minutami, postupně zvyšujte na 30 minut. Ke zlepšení nálady ale prospěje i „obyčejná“ meditace, ovšem když přidáte zvuk, účinek znatelně posílíte.

Autor: aši
Diskuse ke článku
.