Přibíráte během menstruace? Tady jsou důvody, proč to tak je. A co může pomoct? | Pro ženy | Blesk.cz

Přibíráte během menstruace? Tady jsou důvody, proč to tak je. A co může pomoct?

20. června 2019 | 06:00

Stává se vám, že máte před menstruací a během ní těsnější džíny nebo pas sukně a není to zrovna tím, že byste byla nafouklá? Za nárůst vaší váhy i objemu může totiž ponejvíce voda. Ženy, které tento problém trápí, zaznamenají také často oteklé prsty a spodní části končetin. Proč ženy během menstruace přibírají na váze?

"Fakt, že ženy přibudou na váze během menstruace, se týká řady žen a u některých to může být i přes dvě kila," uvedla pro server Women´s Health Lauren Streicher, profesorka gynekologie a porodnictví na Northwestern University. Na druhou stranu to není žádný dramatický nárůst tukové hmoty, který by se špatně shazoval. 

Hormonální změny

Během druhé fáze menstruačního cyklu (tedy po ovulaci a před menstruací) klesá hladina estrogenů a vzrůstá hladina progesteronu. V důsledku toho pociťujeme nejrůznější škálu pocitů a příznaků souhrnně nazývaných premenstruační syndrom. Jedním z nich je právě zadržování vody. Během menstruace hladina těchto hormonů klesá, a když se ustálí, odejde z těla také přebytečná voda. Váha by se měla tedy opět vrátit na svůj standard.

Mimochodem  podle údajů Americké asociace gynekologů a porodníků trpí premenstruačním syndromem (PMS) pětaosmdesát procent žen a z toho až 90 procent udává problémy s nadměrným zadržováním vody v těle. Lépe snášet hormonální změny vám pomůže přiměřený pohyb. Nepřetěžujte se, pokud sportujete, tak trochu uberte. A pokud ne, můžete vyzkoušet třeba hormonální jógu. 

Mohou vám pomoci také fytoestrogeny  přírodní látky podobné ženským pohlavním hormonům. Mezi nejznámější léčivky s tímto účinkem patří například pupalka, měsíček, jetel, sója či ploštičník. Jisté estrogenní účinky má i tzv. mateří kašička.

Nepřekonatelné chutě

Hormonální koktejl má další nepříjemný důsledek – a sice nezvladatelné chutě. Stoupající progesteron zvyšuje chutě k jídlu, klesající estrogen má zase vliv na serotonin  další hormon, který je někdy nazýván hormon štěstí nebo hormon dobré nálady. V této situaci ho ubývá... Odtud tedy další z projevů PMS  sklíčená nálada, plačtivost nebo emocionální "rozhozenost". A také chuť na sladké nebo jiná vysoce kalorická jídla. Chybějící serotonin se pak tělo snaží doplnit prostřednictvím cukrů, proto to bažení po čokoládě nebo hamburgeru s pořádnou dávkou sýra a tatarky!

V tuto chvíli je dobré dát si pozor a nepřejídat se. Samozřejmě že kvůli dvěma dnům, kdy podlehnete chutím, nepřiberete dvě kila. Pokud byste se ale přejídala častěji, na vaší váze se to odrazí. V tomto období se mnohem více soustřeďte na vyváženou stravu  tedy na to, že každé jídlo by mělo obsahovat ovoce nebo zeleninu, kvalitní sacharidy a hlavně bílkoviny. Ty nejen zasytí, ale jsou i vaším spojencem v potlačování chutí na sladké. Vitaminy B6, E a zvýšený příjem vápníku také pomáhají některým ženám zmírnit premenstruační příznaky.

Další příčiny přibírání během menstruace najdete na webu Mojezdravi.cz

Autor: Pavla Skurovcová