Největší mýty o potravinách: Přestaňte slepě věřit celebritám a blogerům!

  • 26. listopadu 2018 | 06:00

    Znáte ty sliby věčného zdraví a štíhlosti, když budete konzumovat jen určité superpotraviny a když jiné nevezmete do úst? Tak tomu rozhodně nevěřte. Přečtěte si, jak funguje svět módní stravy a jak na první pohled rozpoznáte nesmysly!

    Vědci a lékaři šílí z nesmyslů o potravinách, které se šíří mezi lidmi – často ústy celebrit nebo polovzdělaných blogerů. Je to jasné – každý z nás má nejraději rychlá a snadná řešení a neváhá za ně vydat spoustu peněz. Tahle situace už hodně dlouho štve britského šéfkuchaře Anthonyho Warnera. Proto před dvěma lety založil svůj internetový blog Nabroušený šéfkuchař (Angry Chef ) a začal nesmysly o jídle rozkrývat. A má s tím úspěch. Čemu byste rozhodně neměli věřit?

  • Lepek

    Bezlepková strava jako záchrana lidstva? U celiaků samozřejmě ano. Lidem, kteří kvůli autoimunitnímu onemocnění nesnášejí lepek, hrozí při jeho konzumaci poškození střevní výstelky a může se u nich zvýšit i pravděpodobnost určitých druhů rakoviny. Bezlepkový jídelníček je nesmírně složité sestavit, protože bez potravin s lepkem člověku může hrozit nedostatek některých živin. Nemocným lidem tahle dieta hodně znepříjemňuje život a rádi by se jí okamžitě zbavili. Naopak řada zdravých lidí, kteří nemají celiakii, usoudila, že bezlepková strava je nový zábavný módní doplněk životního stylu, který stojí za to vyzkoušet. 

    Proč je to nesmysl? Není nijak prokázáno, že je vyloučení lepku ze stravy u zdravých lidí prospěšné. Vypráví vám kamarádka, jak se jí po vyřazení lepkových potravin ze stravy zlepšilo zdraví? A udělala jenom to? Gluten, který celiaci nesnášejí, je jen jedna malá bílkovina mezi tisícovkami chemických látek obsažených v pšeničné mouce a v dalších moukách. Bezlepková dieta znamená vyřazení množství základních potravin, takže kdo se jim vyhýbá, obvykle omezí příjem kalorií a zhubne. Také asi víc uvažuje o svém jídelníčku a ozdraví celkový životní styl, takže se cítí lépe. Nemůže za to ale pouhé vyřazení lepku. 

  • Detoxikace

    Jeden z nejpevněji zakořeněných mýtů propagují i mnohé celebrity, doslova posedlá je jimi například herečka Gwyneth Paltrow. Jak ale Anthony Warner upozorňuje: „Představa, že můžeme detoxikovat své tělo řízením příjmu potravy, je ukázková pseudovědecká kravina. Pokud jde o naše biologické pochody v těle, nemá to žádnou oporu ve skutečnosti a neexistují žádné důkazy o tom, že má detox nějaké skutečné zdravotní účinky.“ Naopak průmysl, který vyrábí nejrůznější detoxikační přípravky, si mne ruce, protože každý rok vydělá miliardy. 

    Proč je to nesmysl? Detoxikace znamená zbavit tělo něčeho, co ho otrávilo. Je to mýtus, že nás moderní život neustále vystavuje mimořádnému množství nebezpečných jedů a že naše tělo není schopno tyto toxiny odstraňovat. Odůvodněnou detoxikační kúru v rámci své léčby podstupují alkoholici nebo lidé závislí na jiných návykových látkách. Také pokud máte smůlu, otrávíte se a sanitka vás odveze v prudkých bolestech do nemocnice, budete muset podstoupit detox. Jisté je ale jedno: nebude spočívat v popíjení zelených šťáv, nebude zahrnovat vodu s citronem ani kajenský pepř. Nebude to ani speciální detoxikační čaj, po němž bude následovat čisticí masáž nohou. 

  • Kokosový olej

    Z kokosového oleje, který byl řadu let spolu s palmovým vnímaný jako nejméně kvalitní, se náhle a nevysvětlitelně stala superpotravina. Je to tuk číslo jedna téměř každého učitele jógy, vychvalovaný je pro svou pozoruhodnou kulinářskou všestrannost a zázračné vlastnosti ve prospěch zdraví. Celebrity jej oslavují a propagují o sto šest. Navíc prý podporuje hubnutí, působí antimikrobiálně, proti zubnímu kazu, nebo dokonce proti rakovině. Madonna jí lžíci této látky denně jako doplněk stravy, Jennifer Aniston využívá kokosový tuk na hubnutí. Gwyneth Paltrow jej používá jako ústní vodu či lubrikant.

    Proč je to nesmysl? Tuk v kokosovém oleji je z devadesáti procent tvořen nasycenými mastnými kyselinami. Obecně řečeno: nasycené tuky jsou chemicky stabilnější a pro tělo je obtížnější je rychle metabolizovat – takže je pravděpodobné, že se budou v těle zadržovat a působit tu škodu. Množství velkých klinických studií prokázalo, že vysoká hladina nasycených tuků ve stravě zvyšuje také riziko srdečních onemocnění. Antibakteriální vlastnosti prý má v kokosovém tuku obsažená kyselina laurová, to ale bylo dokázáno pouze ve zkumavce. 

  • Odkyselení

    Před několika desítkami let kdosi bez jakýchkoliv vědeckých podkladů, tedy naprosto nesmyslně, roztřídil potraviny na kyselinotvorné a zásadotvorné. K těm kyselinotvorným prý patří mléko, mléčné výrobky, maso, ryby, luštěniny, cukr, káva, rýže, brambory, pšenice, banány, třešně, oleje a jiné tuky a většina semen a ořechů. Tyto potraviny byly označeny za špatné a organismus zakyselující. Naopak nálepku těch správných, zásadotvorných dostaly zelenina, ostatní ovoce, no a nic moc jiného. Nelze se divit, že příklon k takové dietě vede k rychlému úbytku hmotnosti. Současně to ale tělo ochudí o drastické množství sacharidů, bílkovin a tuků. 

    Proč je to nesmysl? Naše tělo je zázračná věc a v různých orgánech si udržuje různá pH. Krev opravdu zásaditá, její pH se drží někde mezi 7,35 a 7,45. Je ovšem nesmysl, že by se její pH dalo nějak ovlivnit příjmem potravy. Kdyby se pH naší krve jen trochu uchýlilo od optimálního rozsahu, rychle se spustí řada procesů, hlavně dýchání, aby se původní stav obnovil. 

    Jaká je pravda a jak poznat ty, kdo vám říkají bludy o jídle, se dozvíte v listopadovém čísle Blesk zdraví

Autor: Zdena Lacková
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile