Zapomeňte na "superpotraviny". S hubnutím vám pomůže to, co už máte v lednici

  • (iStock)
    30. ledna  2019 
     06:00

    Snažíte se dostat do formy? Při cvičení je důležité dbát na dostatečný příjem bílkovin a zařazovat potraviny, které vám dodají dostatek energie a přispějí ke svalové regeneraci. Buďte proto při nakupování jídla mnohem důslednější a tentokrát se ujistěte, že jste nevynechali žádnou z těchto surovin, včetně kakaa!

    Ať už pravidelně cvičíte nebo ne, vaše tělo vždy ocení nutričně bohaté potraviny. Kdy a v jaké podobě můžete právě tyto zařadit?

  • Mléko

    Mléko vám pomůže nejen s hydratací, ale obsahuje i bílkoviny, které pomáhají svalům regenerovat. Mléčný cukr laktóza vám navíc dodá energii a doplníte i zásoby vápníku pro silné a zdravé kosti.

    Sklenice teplého mléka před spaním vám, díky tryptofanu, pomůže usnout a pomalu vstřebatelná bílkovina kasein se postará o kvalitní svalový odpočinek. 

    Fitness benefity:

    Čokoládové mléko používají už dlouhá léta vytrvalostní sportovci. Obsahuje totiž dvě základní složky, které potřebujete po cvičení. Sacharidy, které dodávají energii, a bílkoviny, jež přispívají k opravě svalů. Mnohem zdravější verze je však mléko v kombinaci s ovocem, a tak si po tréninku nezapomeňte udělat zdravý ovocný milkshake. 

  • Sušené ovoce

    Sušené ovoce má vysoký obsah přírodních cukrů, a je tak koncentrovaným zdrojem sacharidů. Velice rychle vám doplní chybějící energii. Najdete v něm ale i spoustu vlákniny, draslíku, fytonutrientů, vitaminů a minerálů.

    Fitness benefity:

    Pokud se chystáte na sportovní závod, jakým je např. maraton, energetické gely vám mohou žaludek podráždit, a tak raději sáhněte po sušeném ovoci, které má přirozeně vysoký glykemický index. Jednu až dvě porce (tj. např. tři sušené fíky) si dejte před samotným závodem a další dvě až tři porce si dávejte v průběhu běhu, nejlépe co hodinu.  

  • Brokolice a další zelená zelenina

    Brokolice, kadeřávek, špenát a listová zelenina patří mezi nejvýživnější potraviny, které si můžete v supermarketu koupit. Jsou zdrojem antioxidantů, které bojují proti volným radikálům, vlákniny pro snadnější trávení, a zejména vitaminů a minerálů. Obsažená kyselina listová posiluje funkci srdečního svalu a ženám pomáhá k otěhotnění. 

    Fitness benefity:

    Rostlinná strava, ke které patří brokolice a kadeřávek, nabízí dostatečnou dávku vápníku, a tak může být vhodnou alternativou mléčných výrobků. Zejména pro vytrvalostní sportovce, ale i velké milovníky běhu je nezbytné dodržovat doporučenou denní dávku vápníku, která činí osm set miligramů, jelikož jim jinak hrozí riziko únavových zlomenin.

  • Batáty

    Vařené, šťouchané nebo pečené si můžete připravit nejen klasické brambory, ale i batáty. Jejich využití v kuchyni je všestranné a jsou nesmírně zdravé. Pomáhají v boji proti nejrůznějším nemocem, a to díky vysokému obsahu betakarotenu, železa, vitaminu C a vlákniny.

    Fitness benefity:

    Batáty zařazujte nejlépe jako předtréninkové jídlo, a to dvě až tři hodiny před sportovním výkonem. Jako zdroj komplexních sacharidů vám budou doplňovat energii v průběhu aktivity a vysoký obsah draslíku vám pomůže odvrátit případné svalové křeče. 

  • Rajčata

    Vedle toho, že jsou rajčata nabitá vitaminem C, obsahují také silný antioxidant zvaný lykopen, který jim dodává sytou červenou barvu. Tato mocná živina získala na popularitě zejména u mužů, a to v boji proti rakovině prostaty.

    Fitness benefity:

    Rajčata vám ale pomohou i s hubnutím. Mají totiž pozitivní vliv na hormon leptin, který reguluje chuť k jídlu a snižuje pocity hladu. 

  • Banány

    Banány jsou skvělé fitness jídlo. Proč? Jelikož jsou ideální k přenosu, měkké na žvýkání, a  ještě obsahují spoustu živin. Vedle vysokého obsahu draslíku přijmete i notnou dávku vitaminů C, B6, dále manganu, hořčíku, vlákniny a antioxidantů.

    Fitness benefity:

    Ačkoli oproti jiným druhům ovoce jsou banány kaloričtější, během nebo po tréninku jejich vyšší množství sacharidů oceníte. Velice snadno jimi doplníte cukry, které jste během cvičení vyčerpali.

    Bylinkové kúry pro lepší trávení
  • Losos

    Losos je hodnotným zdrojem omega-3 mastných kyselin, o kterých je známo, že udržují vaše srdce v kondici a pomáhají snižovat riziko poškození mozku a následné ztráty paměti.

    Fitness benefity:

    Po cvičení zakládejte svá jídla na kvalitních bílkovinách, které napomáhají k budování svalů i k regeneraci. Vedle libového masa a vajec můžete sáhnout i po rybách, jako je právě losos.

  • Kakao

    Kakao je nutričně bohatá potravina, která obsahuje hořčík, antioxidanty i aminokyseliny. Chcete-li získat jeho plný účinek, pak preferujte jeho nejryzejší podobu. Kakaové boby nebo kvalitní (raw) prášek můžete snadno zařadit do svého jídelníčku, např. do jogurtu s ovocem a zdravým domácím müsli.

    Fitness benefity:

    Na cvičení oceníte, vedle formování postavy, i to, že si díky němu budete moci i trochu zahřešit. Stále ale sahejte po těch nejkvalitnějších surovinách, jakou je např. hořká vysokoprocentní čokoláda, která obsahuje oproti dortíku mnohem méně cukru. Vybírejte nejlépe čokolády se sedmdesáti a více procenty kakaa.

    Palte kalorie podle temperamentu!

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji