Sedavé zaměstnání má zdravotní rizika: Víme, jak jim zabránit! | Pro ženy | Blesk.cz

Sedavé zaměstnání má zdravotní rizika: Víme, jak jim zabránit!

  • 24. září 2018 | 06:00

    Sedíte celý den v kanceláři, zíráte do počítače a cítíte, že zdravotně na tom nejste nejlépe? Máme pro vás několik tipů, jak to změnit k lepšímu. 

    Neustále sezení u pracovního stolu vašemu zdraví zrovna neprospívá. Sedavé zaměstnání často způsobuje bolesti zad, pálení očí nebo únavu, ale může zapříčinit mnohem vážnější zdravotní potíže. Těmto problémům ale můžete snadno zabránit. Poradíme vám, jak!

  • Polední přestávka? Je nutná!

    "Spousta lidí, kteří tráví v práci celý den, si nedělá čas na obědy. Nemají zavedenou polední přestávku, aby neměli pracovní resty. Tahle filozofie je ale v podstatě kontraproduktivní,“ vysvětluje psychiatr Dimitrios Paschos z britského institutu RECognition Health. Důvodů, proč bychom si v poledne měli dávat pauzu, je přitom mnoho. Bez ní začne klesat výkon mozku, snižuje se úroveň pozornosti, zpomaluje se rychlost rozhodování. Při obědě v kanceláři se zvyšuje pravděpodobnost, že budeme jíst méně zdravě. „Když si jídlo servírujeme u počítače, máme sklony jíst rychleji a žaludek nemá dost času na to, aby mozku vyslal signál, že je plný – to pak vede k přejídání a příjmu více kalorií, než když pohodově obědváme někde mimo pracoviště," dodává.

  • Žádejte květiny!

    Osaďte si kancelářské prostory vzduch čistícími rostlinami. Dokážou pohltit až 90 % toxinů v ovzduší kanceláří. Nejsou to přitom žádné „babské povídačky“, detoxikační schopnost některých rostlin je vědecky prokázána například odborníky z Amerického úřadu pro letectví a kosmonautiku. Nejvýkonnějšími čističkami jsou například břečťan popínavý, filodendron, tchynin jazyk, lopatkovec nebo dracéna. 

  • Pokec s kolegy!

    Přestávky bývají pozitivním impulzem pro kontakt s kolegy. Během společných hovorů a posezení se nejen zlepšují vztahy, ale často se i rodí zajímavé a podnětné myšlenky užitečné pro společnou práci. Pauzy jsou důležité, aby si odpočinul mozek.

  • Hýbejte se, co to jde!

    Nedostatek pohybu je pro organismus stejně škodlivý jako kouření. Minimálně jednou za hodinu byste se měli alespoň protáhnout, zajít si k oknu, na chvíli na vzduch, napít se do kuchyňky, odskočit si na WC, prostě nesedět. „Ideální je také trochu si někde na pracovišti pocvičit. Obzvlášť ve velkých firmách by měly být prostory, kde si zaměstnanci můžou protáhnout tělo,“ míní rehabilitační lékař Jan Sedmík. 

  • Pozor, kopírka!

    Pravda, není vždy možné si poroučet, kde budete na pracovišti sedět, ale jestli je to možné, tak by to mělo být co nejdál od kopírek. Jemné částečky z barevných náplní kopírek a laserových tiskáren můžou podle vědců z německého Freiburgu způsobovat rakovinu. Údajně ohrožují hlavně dýchací cesty. Vědci podle agentury DPA poprvé dokázali, že plicní buňky můžou být geneticky poškozené, jestliže jsou vystavené emisím z kopírek. I proto musí být filtry těchto přístrojů často vyměňovány. Ideální není ani sedět blízko klimatizačních jednotek, které na vás celý den foukají chladný, nebo naopak teplý vzduch. I v tomto případě je nezbytné, aby byla klimatizace kontrolována, jinak může jít o závažný zdroj šíření patogenů. 

    Další tipy, jak v práci chránit své zdraví, najdete v zářijovém čísle Blesk zdraví:

Autor: sia
Diskuse ke článku
.