Chřipka vás letos nedostane! Takhle se v novém roce vyhnete nemocem

  • 1. ledna 2019 | 06:00

    Byli jste v uplynulém roce hodně nemocní a rádi byste se tomu letos vyhnuli? Chcete si užít naplánovanou zimní dovolenou a bojíte se, že to zase nevyjde, protože budete muset zůstat doma a léčit se z chřipky nebo nachlazení?

    Pokud se chcete vyhnout nemocem, začněte s posílením imunity. Zároveň se také vyhýbejte místům, kde je riziko, že se nakazíte, zbytečně vysoké. Co všechno tedy můžete udělat pro sebe a pro své zdraví?

  • Dopřejte si spánek

    Spánek a žena

    Schválně se zamyslete. Kdy jste byli naposled nemocní, kdy vás skolila viróza nebo nachlazení? Nebylo to třeba v období, kdy jste spánku příliš nedali? Protože právě nedostatek hodin strávených v posteli může imunitu ovlivňovat. Zvyšuje totiž hladinu kortizolu. To je stresový hormon, který tělo při dlouhodobém vyplavování vyčerpává. A právě unavené tělo se mnohem hůře brání před nemocemi. 

  • Hýbejte se

    Běhání v zimě nemusí být utrpení. Musíte se ale pořádně protáhnout.

    Kdo se v lednu rozhodne se hýbat, na tom vydělá dvojnásob. Kromě toho, že se pravděpodobně zbaví nějakých přebytečných kilogramů, tak si zároveň posílí imunitu. Nemusíte se nějak přepínat, a pokud nemáte k pohybu zrovna blízko, bude vám stačit i třicet minut chůze denně. Ať už cestou do práce nebo z práce – nebo i kdybyste si měli jen obejít kolečko kolem domu. Navíc pokud budete trávit čas venku, v nepříznivém počasí, tělo si spíše zvykne na okolní viry a bakterie a bude pak schopno se jim lépe bránit.

    720p 480p 360p 240p
    Po běhání se nezapomeňte pořádně protáhnout! • VIDEO: 

  • Zapomeňte na cukr

    ...

    S cukrem jde sice všechno lépe a svět se zdá občas veselejší, ale jen na chvíli. Ve skutečnosti nám spíš jen ubližuje, což si nemusíme plně uvědomovat. Nadmíra cukru ohrožuje schopnost bílých krvinek deaktivovat nebo zabíjet bakterie, které tělo začnou ohrožovat. Pokud máte rádi sladké a nechcete se vzdát úplně slazení, pak rafinovaný cukr vyměňte za jeho zdravější alternativy. Co takhle zkusit třeba stévii nebo agávový sirup?

  • Dopřejte si tuky

    Chutného lososa si při dietě rozhodně dopřát můžete. Ale bez přílohy.

    Samozřejmě ale ty zdravé, nikoliv tuky skryté ve smaženém jídle a čokoládových polevách. Nejlepšími zdroji jsou ryby, které obsahují omega-3 mastné kyseliny, dále pak třeba ořechy. Tyto mastné kyseliny totiž snižují produkci zánětlivých látek a zároveň zvyšují schopnost těla se proti nim bránit. Navíc podle klinických studií omega-3 mastné kyseliny dokážou aktivovat imunitní systém ve chvíli, kdy je potřeba, a poté, co je jeho práce splněna, ho zase vypnout.

  • Nezapomínejte na vitamin C

    Zobete doplňky stravy? Pak si dejte pozor na to, co s čím kombinujete. U vitamínů to nevadí, u  železa ano.

    Možná se vám to může zdát jako ohraná písnička, ale skutečně vitamin C je pro naši imunitu nepostradatelný. Zvyšuje totiž aktivitu fagocytů, což jsou buňky chránící nás před infekcemi a podporující další reakce imunitního systému, které přicházejí po ataku virů nebo bakterií na náš organismus. Nicméně vitamin C nemusíte získávat pouze z citrusů. Ještě větší koncentraci najdete třeba v brokolici, červené paprice, šípku nebo zelí. Samozřejmě klidně můžete sáhnout po doplňcích stravy s vitaminem C. Neměli byste je ale používat jako náhradu za pestrou stravu, ale skutečně jen jako doplněk. 

  • Uzdravte se jídlem

    ...

    Alfou a omegou správně fungujícího imunitního systému je zkrátka do velké míry skutečně to, co jíme. Měli bychom vždy dbát na dané roční období, a jíst tedy sezonní potraviny. V zimě zapomeňte na saláty a zeleninu si raději vařte. Stejně jako polévky. Cibule a česnek, které do ní přidáte jako suroviny, jsou skvělým zdrojem protibakteriálních látek, které mohou zvýšit odolnost vůči infekcím. Mezi další superpotraviny napomáhající utužit náš imunitní systém patří třeba také chilli, zázvor, houby shitake, goja nebo kustovnice čínská. 

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p