Sobota 24. února 2024
Svátek slaví Matěj, zítra Liliana
Zataženo, déšť 8°C

Pozor, dnes se mění čas! Sedm rad, jak se s tím vypořádat

Video se připravuje ...
Přechod na letní čas 26. března 2023
VIDEO: Videohub
24. března 2023 | 01:00

V neděli 26. 3. se ručičky posouvají o hodinu dopředu a začíná platit letní čas. Spousta lidí si na tuto změnu bude zvykat i několik dní, což se může projevit podrážděností a větší únavou během dne. Nejhůře tuhle změnu snášejí starší lidé, malé děti a pak ti, kdo spí méně než doporučených sedm hodin. Naštěstí se ale všichni můžeme řídit několika radami, díky kterým budeme změnu času lépe snášet.

Spousta lidí na změnu času nadává, jelikož jim naruší jejich spánek a jejich celkový biorytmus. Vyrovnat se se změnou může trvat dokonce několik dní. "Někomu to může trvat třeba tři dny, někomu čtyři dny, někomu to může trvat týden a někdo se s tím třeba bude vyrovnávat celý měsíc," tvrdí bývalá předsedkyně Akademie věd Helena Illnerová. Pro ty, co tak musí i během pandemie do práce, může být pondělní vstávání poměrně náročné. Nehledě na matky s dětmi, které měli do teď nastavený určitý režim. 

Od kdy platí letní čas a jak na něj?

Letní čas začíná platit poslední neděli v březnu a končí poslední neděli v říjnu. Změna času platí od roku 1996, a to ve všech zemích Evropské unie. Jelikož však přináší více škody jak užitku, mělo by se v budoucnu opět jednat o jejím zrušení. Letos nám však nezbývá nic jiného než další změnu času zvládnout. Jak na to?

1. Posuňte si večerku

Nechcete se přes den cítit unavení? Zabráníte tomu jedině tak, že si dopřejete dostatek spánku! Usínejte proto každý den v takovou hodinu, abyste splnili doporučených sedm hodin. Jelikož tělo reaguje na své vnitřní hodiny, což vypozorujeme tak, že se budíme a usínáme přibližně ve stejnou hodinu, může to znamenat, že tentokrát půjdete spát o hodinu dřív.

2. Udržujte se v režimu

I přes změnu na letní čas se váš denní režim nemusí nijak závratně měnit. Po probuzení se nasnídejte a pokračujte v aktivitách, na které jste byli doposud zvyklí. Cvičte ve stejnou denní dobu, pravidelně se stravujte a nezapomínejte ani na pravidelný odpočinek ve společnosti rodiny a přátel.

3. Vystavte se slunci

Slunce nás jednoznačně nabíjí dobrou náladou, energií, ale i vitaminem D. I přes aktuální riziko nákazy koronavirem a nařízenou karanténou se tak snažte alespoň na pár minut denně vyvětrat na čerstvém vzduchu. I kdybyste se měli vystavit slunečním paprskům jen přes otevřené okno.

4. Nedospávejte se přes den 

Pokud už jste před nařízenou změnou času naspali sotva sedm hodin, pak vás mohl letní čas připravit o další hodinu. A to už se může na vaší únavě dost projevit. Přesto jí zkuste nepodlehnout a odpusťte si odpoledního šlofíka. Akorát si tím narušíte váš biorytmus a večerní usínání v přijatelnou hodinu bude o to náročnější.

5. Vyhýbejte se cukru a kofeinu

Ať už pijete kávu pro její chuť nebo povzbuzující účinky, dejte si pozor, aby vám teď nenarušila spánkový režim. To se týká i ostatních nápojů s obsahem kofeinu, jako je zelený čaj nebo energetické nápoje. Dopřejte si je minimálně šest hodin před spánkem.

Dále se večer vyhněte sladkostem, které obsahují spoustu kalorií a rafinovaný cukr, který by vás, stejně jako kofein, povzbudil až na několik dalších hodin.

6. Začtěte se do knihy

Snažíte se usnout o hodinu dříve, ale nedaří se vám to? Zkuste se začíst do knížky. Čtení vám příjemně unaví hlavu i oči, a na rozdíl od modrého světla z mobilních telefonů, vám v usínání pomůže. Knížka je zdrojem ne jen zábavy, ale i uvolnění, pohody a odreagování. Ať už zvolíte jakýkoli žánr, čas strávený u knihy vám přinese samá pozitiva.

7. Zacvičte si

Pokud jste do teď necvičili, tak teď je pro to ideální příležitost. Extra výdejem tělo unavíte a večer tak nebudete mít sebemenší problém usnout. Vyhnete se ponocování a ráno vstanete s dobrou náladou a plní energie.

 

Autor: Veronika Duží
Video se připravuje ...