Pozor, dnes se mění čas! Sedm rad, jak se s tím vypořádat | Pro ženy | Blesk.cz

Pozor, dnes se mění čas! Sedm rad, jak se s tím vypořádat

  • Děsí vás posun času? Podle odborníků je přechod na zimní čas pro náš organismus méně náročný.
    24. října 2015 | 06:00

    Hurá, konečně budeme spát o hodinu déle! Ve tři hodiny ráno se totiž posune čas o hodinu zpět. Vidina delšího spánku je pro některé lidi snad jediným důvodem, proč se na zimní čas těšit. Na druhé straně pomyslných vah totiž stojí to, že tma bude už v pět hodin. Podle lékařů je ale posun ručičky o hodinu zpět pro naše zdraví téměř neškodný. Oproti tomu jarnímu. 

  • Hodina k dobru

    Přechod na zimní čas je mnohem příjemnější.
    I když mnozí lidé nadávají na změnu času, na podzim by zas tak negativní vůči tomu být nemuseli. "Věřte nebo ne, ale lidé snáší tuto změnu mnohem lépe než v březnu," říká klinický psycholog Michael Breus. Získáváme tím o hodinu déle, s čímž je naše tělo schopno lépe se popasovat, než když jednu ztratíme. Hodiny, které tikají uvnitř nás, nejsou naprogramovány přesně na čtyřiadvacet hodin, ale na o trochu delší dobu. Podle odborníků také nemáme takový problém se vyrovnat s touto změnou – na rozdíl od té na jaře. 
  • Neměňte návyky

    V neděli si můžete přispat.
    To, že se mění čas a vy si ráno můžete o hodinu déle přispat, ještě neznamená, že kvůli tomu půjdete dnes do postele o hodinu později. Stejně jako v dětství jste měli radost z toho, že si můžete přispat, berte to jako takový malý dárek i tentokrát. Jděte si tedy lehnout v tu dobu, na kterou jste zvyklí, a ráno vstaňte ve stejnou hodinu, jako to děláte obvykle – i když bude o hodinu více, než je dnes tou dobou. Hodinu k dobru využijte k tomu, abyste si udělali dobrou snídani nebo si vyšli na procházku. Ale klidnou! 
  • Srovnejte si spací návyky

    Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
    Zimní čas můžete brát jako pozitivum i z toho hlediska, že si konečně pořádně upravíte svou spací hygienu. To, že je brzy tma, vás donutí jít si lehnout dříve, než když v létě slyšíte zvenku šum na zahrádkách a cinkání půllitrů o sebe. A s kratší dobou spánku jsou spojena i některá zdravotní rizika. Je všeobecně známo, že mnohem méně infarktů je během zimního času, zatímco na jaře – poté co posuneme ručičky o hodinu dopředu – se jejich počet zvýší. 
  • Pozor na únavu

    Tím, že je brzy tma, na některé lidi padne únava mnohem dříve.
    Nicméně ani tato změna času není pro všechny tak pozitivní, jak by se mohlo zdát. Někdy to trvá i několik dnů až týdnů, než se denní režim vrátí do starých kolejí. Brzy po setmění se mohou někteří lidé, zvláště ti starší, cítit unaveni. "Večer se lidé koukají na televizi, na chvíli mohou zavřít oči, usnout – a v noci pak mají problém se spaním," varuje Robert Oexman z Institutu spánku v Severní Karolíně. To pak neprospívá jejich biorytmu, protože v noci pak zírají do stropu  a budí se brzy. To se ale nemusí týkat pouze starších lidí, ovlivňuje to i citlivější jedince.
  • Sezonní afektivní porucha

    Citlivější jedinci mohou trpět sezónní afektivní poruchou.
    Citlivější jedinci, kteří všechny tyto změny vnímají mnohem intenzivněji, se mohou potýkat také s tzv. sezonní afektivní poruchou. Laicky řečeno je to vlastně zimní deprese. Může za to brzká tma a s tím spojená nerovnováha melatoninu. Člověk cítí ztrátu energie, špatnou náladu, apatii, nechuť komunikovat s okolním světem, neodbytnou únavu a v některých případech se může objevit zvýšená chuť k jídlu. Pokud na sobě shledáváte příznaky sezonní afektivní poruchy, řekněte o tom svému lékaři.
  • Jděte na světlo

    Podzimní procházky mohou být velmi romantické.
    Abyste se vyhnuli všem neduhům zimního času a měli co nejlepší náladu, snažte se trávit co nejvíce času na světle. Když se venku začne stmívat, rozsviťte si doma, aby váš mozek poznal, že ještě není čas jít spát. Během dne se pak snažte vyjít alespoň na chvíli ven, abyste nebyli zavřeni za umělého osvětlení v práci. Stačí třeba jen během obědové pauzy. O víkendu se pak snažte nasát co nejvíce denního světla, ať už při procházce nebo nějaké jiné pohybové aktivitě.
  • Odpočiňte si od alkoholu

    Domácí bylinkový čaj vás zahřeje i vyléčí.
    Pokud má na vás změna  času vliv, spánek vám dělá problémy a nejste ve své kůži, měli byste se na chvíli vymanit z vlivu alkoholu, který stavy může ještě zhoršovat. Místo toho sáhněte po bylinkách, například kozlíku lékařském, dejte si meduňkový čaj nebo třeba klasiku: mléko s medem. To vás zaručeně uspí. 

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile