Umíte číst etikety? Můžou vám zachránit zdraví | Pro ženy | Blesk.cz

Umíte číst etikety? Můžou vám zachránit zdraví

22. března 2013 | 07:00

Víte, co všechno znamenají údaje na etiketách potravin? A jaká jsou vlastně pravidla, která by měly splňovat? Možná vás překvapí, co všechno se z obalu dozvíte.

Za prvé je potřeba říct, že výrobci potravin jsou povinni řídit se platnými zákony, které se týkají balených i nebalených potravin. Pokud si tedy koupíte něco, co na sobě nemá „lísteček“ s údaji o výživových hodnotách, energetické hodnotě a složení výrobku, pak výrobek raději nekupujte. Rčení "nekupuj zajíce v pytli" platí i o potravinách!

Co byste měli na etiketách hlídat?

Čitelnost

Všechny údaje byste měli bez obtíží přečíst, a to i bez brýlí na čtení. Stejně tak by měl být text srozumitelný a měl by být vždy v českém jazyce. Jsme přece v Česku!

Datum spotřeby

Hledáte na obalu marně datum expirace? Pak si výrobek nekupujte! Nápis „Spotřebujte do…“ znamená, že od uplynutí vyznačeného dne, měsíce a roku by už mohla být potravina závadná (jde hlavně o jogurty, maso apod.).

...
Autor: Shutterstock

Minimální trvanlivost

Tohle berte spíše jen jako doporučení, neznamená to, že je výrobek zdraví škodlivý. Přesto by ho měl prodejce výrazně označit jako prošlý!

Složení potravin

Důležitá informace zejména pro alergiky. Řada zdánlivě nealergizujících potravin se totiž vyrábí v místech, kde může přijít do styku s alergeny, jako jsou ořechy, lepek, sója či ryby!

Výživové hodnoty

Zpravidla se uvádí obsah živin na 100 g výrobku, občas i na porci (třeba u müsli). Měli byste zde najít obsah sacharidů, tuků a bílkovin, někdy se uvádí i obsah vlákniny, případně cholesterolu.

Energetická hodnota

Udává se v kaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ) na 100 g výrobku. Energie využitelná z potraviny bude zajímat hlavně ty, kteří se pokouší shodit nějaké to kilo.

Co radí nutriční terapeutka?
Nutriční terapeutka Lada Nosková.
Nutriční terapeutka Lada Nosková.
Autor: archiv LN

"Sledujte i obsah tzv. éček," říká Lada Nosková z Diet Planu. "Éčka nebo aditiva poutají pozornost všech, kteří se zajímají o zdravou výživu a zdravý životní styl. Není divu, konzumujeme je každý den ve všech potravinách a nápojích, a můžou bohužel zásadně ovlivnit naše zdraví."

"Každé éčko však není škodlivé," dodává. "Můžou mít naopak pozitivní vliv na zdraví. Proto je fajn, když se v nich budete umět orientovat. Za škodlivé považujte některá barviva, konzervanty, zvýrazňovače chutí a umělá sladidla."

Některá nevhodná "éčka"

E110 - používá se k dobarvování sladkostí, nealko nápojů, ale i hořčic a instantních polévek)

E132 - najdete ho v pudincích, čokoládových tyčinkách a žvýkačkách)

E133 - nachází se ve sladkostech a džusech a zvyšuje hyperaktivitu dětí)

E 621 - glutaman sodný, dochucují se jím mražené výrobky, směsi koření či hotová jídla; nadměrná konzumace může způsobit bolesti hlavy, kožní vyrážky, nevolnost či astmatické potíže

Autor: iva