Neděle 24. listopadu 2024
Svátek slaví Emílie, zítra Kateřina
Oblačno, déšť se sněhem 5°C

Zákulisí natáčení Marie Terezie: Lesbická láska, honba za rekvizitami a další zajímavosti

19. prosince 2021 | 06:00

Koprodukční seriál České televize Marie Terezie se těší obrovské oblibě diváků a předcházející epizody trhaly rekordy ve sledovanosti. Ovšem tento zájem byl i v ostatních koprodukčních zemích. Na Nový rok se můžete těšit na poslední a ti, kteří seriál tvořili, prozradili pár zajímavostí ze zákulisí.

Každé natáčení má svá úskalí a veselé historky, které občas vyjdou na světlo světa. Tak obrovský koprodukční projekt, jakým je minisérie o jedné z největších panovnic, má samozřejmě své. Představitelky Marie Terezie se v roli vystřídaly tři a Vojta Kotek, který hrál jejího manžela Františka Štěpána, se udržel ve své roli ve všech dílech, i když v tom posledním musel zestárnout o dvacet let! „To pro mě bylo velmi zajímavé, neboť všechny tři měly přístup odlišný. I když mi bylo líto, že nemůžeme navázat na něco, co jsme začali, tak mi ta herecká proměna vždy dodala novou energii. Vždy mě to nakoplo posunout i Františka Štěpána někam dál. Měl jsem výhodu, že jsem měl na čem stavět, ale vždy jsem se nechal inspirovat novou představitelkou. Zatímco Marie-Luise Stockinger byla velmi soustředěná, velmi látce oddaná a vždy připravená, se Steffi Reinsperger jsme hodně spolu mluvili a probírali scény společně, než jsme šli na plac,“ svěřil se Kotek a na otázku, která z nich byla nejlepší, diplomaticky řekl: „Kdybych měl v reálném životě být v manželství se třemi takovými ženami, myslím, že bych byl šťastný muž.“

Podívejte se na rozhovor s Vojtou:

Video se připravuje ...
Vojta Kotek: Netušil jsem, že člověka mohou bolet vlasy

Vojta Kotek si rozhodně užil své s nasazováním masky a strávil spoustu času v maskérně. „Tři až čtyři hodiny v maskérně jsem trpěl s velkou radostí. Byl jsem rád, že jsem mohl s Františkem projít celou sérií. Barvy, kterými se maska dodělává, jsou alkoholové, a tak mě postupně uspávaly a poslední hodinku jsem většinou prospal celou,“ smál se Vojta, který také přiznal, že se určitě bude na poslední díl dívat v televizi, aby si pořádně prohlédl, jak bude vypadat za pár let.

Producent Jan Novotný zase prozradil, jak v každém díle bojují s tím, jak získat historické kousky, které zvyšují autentičnost seriálu, ale jsou mnohdy opravdu těžko k sehnání. Jako třeba koruna v posledním díle. Muselo dojít k obrovskému pátrání, zda někdo nevlastní duplikát. „Takový člověk se našel u jednoho sběratele, ale bylo opravdu složité ho přesvědčit, aby nám ji zapůjčil, protože je to nesmírně cenný kousek. Nakonec dorazil i s ochrankou a korunu nesměl vzít do ruky nikdo jiný než on, takže ruce, které jsou v záběru na korunu, jsou jeho,“ vyprávěl producent.

Narazilo se ale samozřejmě ještě na několik takových překážek. „Pohřeb Marie Terezie byl také oříškem a hledali jsme adekvátní pohřební vůz. Našli jsme ho v muzeu kočárů, byl čtyři metry dlouhý a přes tři tuny vážící. Majitel ho nechtěl transportovat, ale nakonec se to podařilo a my jsme si ho půjčili. Kočár samotný měl zajímavý příběh. V Napajedlech v lidovém domě stál zazděný a majitel muzea o tom dostal echo, získal ho a tři roky ho rekonstruoval,“ sděloval s nadšením producent Novotný.

Video se připravuje ...
Trailer k filmu Marie Terezie • VIDEO: Česká televize

A co nejvíc překvapilo scenáristku Mirku Zlatníkovou? „Mě samotnou překvapilo, o co byla její láska k manželovi větší než láska k dětem. Jak moc ho milovala. Jinak předpokládám, že diváky stejně jako mě překvapí lesbická aféra na císařském dvoře. O ní jsem před sbíráním podkladů ke scénáři nic netušila.“ Mirka také vysvětlila, že dílo není klasickým životopisem. „Celá minisérie je fikcí, snahou pochopit její příběh jako lidský osud. Není to životopis, natož pak výukový film. Po druhé sérii se v jakémsi rozhovoru ptali historičky, co si o našich filmech myslí. Odpověděla, že se z nich mnoho nedozvěděla. Z toho mi spadla brada. Mojí ambicí rozhodně nebylo přinášet nové informace historikům! Čerpala jsem z dostupné populárně vědecké literatury a v zásadě jsem mezi fakty spíše bruslila, než abych se jich držela. Šlo mi o emoce, motivace, dramatické zápletky. Snažila jsem se vyvarovat se velkých přešlapů, ale co si Marie Terezie myslela nebo cítila, koho milovala a koho nenáviděla, je vážně jen moje autorská licence. Její osobní deníky jsem opravdu nenašla.“

Poslední představitelku Marie Terezie si zahrála Ursula Straus. Ta přiznala, že role panovnice jí pomohla v soukromém životě. „Procházela jsem si těžkým obdobím během natáčení. Proto jsem si pomáhala pomyšlením na Marii Terezii a její sílu, což bylo pro tuto postavu určující.“ Prozradila také, že se v Čechách cítila jako doma, a dokonce se naučila i malinko česky.