Petr Havlíček radí, jakou svačinu si připravit na celodenní výlet

24. srpna  2020 
 06:00

Pamatujete si na svačiny, které jste jako malí dostávali na školních výletech? Ty by v dnešní době obstály jen stěží! Petr Havlíček má pár jednoduchých rad, jaké potraviny si zabalit do batohu na celodenní túru. Neměly by klasicky chybět bílkoviny, sacharidy, ale ani trocha kvalitního tuku. Myslete také na to, v jakém počasí zrovna vyrážíte – rozteklé máslo nebo napůl zkažená šunka určitě nebudou to pravé. 

 

„Pamatuju si velmi dobře, jak vypadalo stravování na výletě, když jsme byli třeba na letním turistickém táboře. Ráno jsme dostali vydatnou snídani, což byla nejčastěji míchaná vajíčka s pečivem, a pak jsme dostali balíček," vzpomíná na výlety se skautským oddílem výživový specialista Petr Havlíček. Obsah svačinového balíčku by dnes výživová doporučení pravděpodobně nesplnil. Konzerva lunchmeatu, dva bílé rohlíky, kousek ovoce typu kubánský pomeranč, jehož loupání člověk ihned vzdá, a také energie sbalená na cesty jako tatranka nebo jiná sladkost. „Večer jsme se dokodrcali do tábora a tam na nás čekala zase nějaká vydatnější večeře," popisuje Petr Havlíček, který upozorňuje na to, že svačina se v průběhu výletu snědla a pitný režim všichni poctivě dodržovali. Přestože se před lety zdravá výživa příliš neřešila, nikdo během výletu netrpěl hlady ani podvýživou. „Dělat vědu ze stravování na výletech asi není úplně potřeba," dodává Petr Havlíček, který přesto sdílí v pořadu Rozum v troubě pár užitečných tipů, jak se stravovat na výletě.

V případě rodinného výletu Petr Havlíček radí, abyste se ráno bohatě nasnídali a v průběhu dne si naplánovali, kde byste si mohli dát se svými ratolestmi kvalitní oběd. Večeři už si pak v klidu připravíte doma. „Při kochacím výletu dospělý člověk nebude pravděpodobně potřebovat doplňovat nějaké zásadní množství energie, jelikož ta energetická spotřeba nijak zásadní nebude," tvrdí Petr Havlíček. Dětem, které jsou fyzicky aktivnější, je však třeba nějakou svačinu přibalit. Ideální jsou například ovoce nebo oříšková či ovocná tyčinka. 

Chystáte-li se na vysokohorskou túru nebo tzv. nordic walking, pak už by měla být svačina součástí vaší výbavy. Zabalit si s sebou můžete ovoce nebo tyčinku, jako tomu bylo u dětí, nebo můžete zvolit vydatnější svačinu v podobě celozrnného pečiva se sýrem, šunkou a zeleninou. V takovém případě však pozor na počasí! „Jíst chléb s rozteklým máslem, změklým sýrem a téměř zkaženou šunkou asi není úplně optimální," upozorňuje Petr Havlíček. Chcete se na delším výletě vyhnout restauracím? Vyberte si z nabídky kvalitních hotových jídel, která jsou chutná i za studena nebo která se dají s menší pomocí novodobé technologie ohřát. 

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji