Jak žít zdravě po padesátce? Je to jednodušší, než si myslíte | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak žít zdravě po padesátce? Je to jednodušší, než si myslíte

  • (istock.com)
    18. září  2019 
     06:00

    Hubnutí je s přibývajícím věkem těžší a těžší. Zejména ženy po padesátce procházejí celou řadu změn, jednou z nich je menopauza. Tohle období však nemusí věstit nic špatného, naopak! Konečně jste ve věku, kdy se můžete věnovat sama sobě a žít zdravě bez zbytečného stresu. Doba náročných studií a vychovávání malých dětí je pryč, a tak vám nestojí nic v cestě. Budujte zdravou kondici a budete mládnout před očima.

    Přestaňte se vymlouvat na svůj věk, a naopak ho využijte ve svůj prospěch. Stačí znát pár jednoduchých tipů a budete se rázem cítit mnohem lépe. 

  • Už bylo dost extrémních řešení!

    Pokud patříte mezi ženy, které celoživotně bojují s nadváhou a zkoušejí nejrůznější diety, je na čase konečně zvolit tu správnou cestu. Zapomeňte na extrémní diety a začněte se stravovat zdravě.

    K tomu, abyste zhubla, se nemusíte vzdát žádné živiny ani podstupovat dietu o koktejlech nebo jiných instantních pokrmech za tisíce korun. Naopak zaměřte svou pozornost jen na ty skutečné potraviny, které vám dodají potřebné živiny a neobsahují žádné tělu nepřirozené látky. 

    Vyhněte se vysoce zpracovaným potravinám, jako jsou nejrůznější polotovary, a připravujte si jídla ze surovin, které vyrostly v zemi. Tam patří nejen zelenina, ale i luštěniny, rýže, brambory nebo celozrnné obiloviny. 

  • Vyhněte se nasyceným tukům

    Nemusíte počítat kalorie ani se příliš zatěžovat množstvím živin, které přijímáte. Stačí se převážně držet selského rozumu. Ovšem bez několika zásadních informací se neobejdete. Udělejte si jasno alespoň v tom, jaké tuky byste měla omezit a proč.

    Nasycený tuk ovlivňuje cholesterol, zdraví srdce i hmotnost. Většinou je tuhý, a tak ho naleznete např. v tučném masu, plnotučných mléčných výrobcích, ale i v čokoládě a jiných sladkostech. Dospělí by se měli snažit dodržovat příjem nasycených tuků na méně než dvaceti gramech denně. 

    Ve vaší stravě by tak měly převažovat tučné ryby, jako jsou losos, čerstvý tuňák, sardinky nebo makrela, dále řepkový olej, avokádo, semínka a ořechy. Nemusíte se ale vyhýbat ani řeckému jogurtu nebo vejcím, které obsahují nasycený tuk v přiměřené míře.   

  • Hrozí vám osteoporóza

    Po menopauze jsou ženy náchylnější ke vzniku osteoporózy (tj. řídnutí kostí), takže je nezbytné, abyste jedla velké množství potravin bohatých na vápník, čímž zamezíte ztrátě kostní hmoty a následným bolestem pohybového aparátu. Váš příjem vápníku by měl činit dvanáct set miligramů denně.

    Součástí vaší denní stravy by tak měly být zakysané mléčné výrobky, ale i zelená listová zelenina, ořechy a celozrnné obiloviny. Pro lepší vstřebávání vápníku se zaměřte i na dostatečný příjem vitaminu D, který se aktivuje pobytem na slunci. Ale najít ho můžete i ve vybraných mléčných výrobcích.

  • Aktivujte svaly i paměť

    S přibývajícím věkem přirozeně klesají energetický příjem i množství pohybové aktivity, a tak stárnutím často dochází k přibírání a úbytku svalové hmoty. V padesáti letech byste ale měla mít ještě spoustu energie na sportování. Vyberte si proto alespoň jeden druh pohybu, kterému budete věnovat přinejmenším dvě hodiny týdně, a doplňte ho o pravidelné procházky.

    Velkým pomocníkem v období menopauzy může být i jóga, která se zaměřuje nejen na pohyb, ale i duševní zdraví. Dále nezapomínejte na mozek a trénujte ho se stejnou intenzitou jako tělo. Rodinné večeře zpestřete stolními hrami, ve volných chvílích luštěte křížovky nebo čtěte naučné knihy. Ani v padesáti totiž není pozdě se i nadále vzdělávat!

     

  • Obraťte se na odborníky

    Možná tápete v oblasti zdravé výživy a sportu nebo vás trápí zdravotní či psychické potíže. Ať už je váš problém jakýkoli, nebojte se obrátit se na odbornou pomoc. Zatímco s jídelníčkem a pohybem vám může pomoct nutriční terapeutka a se zdravotními potížemi lékař, vyzpovídat se můžete psycholožce, která vám ukáže ten správný směr ke spokojenosti.

    V padesáti může dojít ve vašem životě k nemalé změně. Vaše děti už jsou samostatné a zakládají si své rodiny, kariéru jste si vybudovala a v partnerství už máte nastavenou určitou rutinu. Není divu, že vám může najednou život připadat až prázdný... Právě tohle období byste proto měla věnovat sobě! Začněte o sebe pečovat a splňte si přání, která jste doposud odkládala.

    Život se dá pořádně rozjet i po padesátce! Nevěříte? Přečtete si o tom v novém vydání magazínu Blesk pro ženy, které právě najdete v novinových stáncích. Nebo si ho můžete v tištěné i elektronické formě objednat v našem iKiosku ZDE.

     

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji