Co jíst před a po cvičení, abyste hubli? Pozor na železo a minerální látky!

  • 22. září  2017 
     06:00

    Pravidelný pohyb, sport a občasná dávka potu jsou zdravé nejen při snaze zhubnout. Lidé potřebují sport především kvůli tomu, aby žili. Ano, je to tak! Pravidelným pohybem totiž předcházíme postupnému chátrání svalů a kostí. Aby nás cvičení bavilo, nevyčerpávalo nás a vždy nám přineslo chtěný výsledek, potřebujeme naše tělo správně krmit. Naštěstí víme, jak na to!

  • Železo

    ...

    Pokud patříte mezi milovníky zdravého cvičení a pravidelně se mu věnujete několikrát týdně, pak nastražte uši. Tělo při zvýšené aktivitě nejvíce spotřebovává právě železo a mohlo by se stát, že vám začne scházet. Železo by ve svém jídelníčku neměly zanedbávat ani těhotné nebo menstruující ženy. Železo potřebujeme především k tvorbě funkčních červených krvinek. Červené krvinky okysličují tělo a nedostatek železa by mohl způsobit, že se budeme cítit unavení. V nejtěžším případě můžeme trpět chudokrevností. Předcházejte tak zbytečné únavě a do svého jídelníčku zařaďte listovou zeleninu, špenát, mořské řasy, oříšky nebo luštěniny.

  • Bílkoviny

    Chcete se příští léto na koupališti chlubit břišáky? Pak začněte cvičit a nezapomeňte si dopřát dostatek bílkovin. Bílkoviny jsou totiž základní stavební jednotkou našeho těla, a tedy i svalů. Svaly ale nejsou dobré jen pro vychloubání se. U dobře vyvinutých svalů platí fakt, že spalují kalorie i v momentě, kdy lenošíte na pohovce. Vedle masa, vajec a mléčných výrobků jsou zdrojem bílkovin také luštěniny, ořechy nebo semínka.

    Bílkoviny pro zdravé hubnutí? Jistě!

    Proč je nutné jíst bílkoviny, pokud chcete zhubnout? • VIDEO: 

  • Sacharidy

    ...

    Také jste už zkoušeli držet dietu, která vás nutila vzdát se všech cukrů? Určitě jste brzy přišli na to, že takovou dietu dlouhodobě držet nelze! Nedostatek sacharidů může dokonce z dlouhodobějšího hlediska poškodit tělo. Sacharidy tělo používá jako palivo, neboli jsou zdrojem energie nejen pro fyzickou, ale i mentální stránku našich životů. Sacharidy tělo jednoduše potřebuje, bez nich bychom totiž před jakoukoliv fyzickou aktivitou omdleli. Je proto důležité se před jakýmkoliv vypětím lehce nasnídat. Vyberte si ty správné sacharidy a nemlsejte čokoládové tyčinky nebo karamelové pudinky. Zvolte si raději ovoce, zeleninu, semínka nebo celozrnné potraviny.

  • Tuky

    ...

    Podobně jako tomu bylo u sacharidů, jsou i tuky častokrát vyškrtnuty z jídelníčků některých drastických diet. Přitom není třeba se jich obávat. Důležité je vědět, které tuky jsou ty "hodné", a které naopak ty "zlé". Kvalitní tuky jsou potřeba pro dostatek energie, pro činnost nervové soustavy, pro produkci hormonů a pro udržování tělesné teploty.

    Při konzumaci nasycených mastných kyselin bychom měli být krapet pozornější, protože jejich nadměrná konzumace zvyšuje hodnotu špatného cholesterolu, zanáší cévy, a může tak způsobovat srdeční onemocnění. Najdete je například v tučném mase, sádle, smažených potravinách nebo tučných mléčných výrobcích. Nenasycené mastné kyseliny jsou ale pro naše tělo velice prospěšné. Najdete je v semínkách, především těch lněných a konopných, v ořeších, v zastudena lisovaných rostlinných olejích nebo avokádu.

  • Minerály

    ...

    Během sportu tělo potem vyloučí i velké množství minerálních látek. Složení potu je ale u každého člověka jiné, a proto je těžké říci, které minerální látky chybějí právě vám. Dá se ale říci jedno: pokud vás během cvičení nebo i nezávisle na něm chytají křeče, pak vám zaručeně chybějí hořčík a draslík. Hořčík určitě najdete v mandlích a na draslík jsou zase machři banány. Proto koktejl z mandlového mléka a banánu po cvičení bude ideální pochoutka právě pro vás.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.