Nízkotučná dieta nefunguje a může vám uškodit: Jak je to možné?

  • Nemyslete si, že nízkotučná dieta znamená, že všechno to jídlo vyměníte za sladkosti.
    Nemyslete si, že nízkotučná dieta znamená, že všechno to jídlo vyměníte za sladkosti. (Shutterstock.com)
    26. ledna  2017 
     06:00

    Tuk rovná se zlo. Takhle k tomu přistupuje spousta lidí, kteří se rozhodli, že chtějí zhubnout, a tak se vydali cestou nízkotučné diety. Ano, přehnaný příjem tuku nám rozhodně dobře nedělá, ale jeho úplná ignorace nám může ještě více uškodit. A místo toho, abychom hubli, půjdou nám kilogramy nahoru.

  • Škodíte si zdraví

    Nízkotučná dieta vám může spíše uškodit, než pomoci.
    Když se řekne tuk, většina lidí, kteří se snaží zhubnout, se před tím začne křižovat. A ze svého jídelníčku tuk nekompromisně vyškrtnou. To je samozřejmě špatně, protože tuk, rozuměj ten zdravý, potřebuje náš organismus k tomu, aby buňky v těle správně fungovaly a rostly. Tuky posilují naši nervovou soustavu, chrání naše srdce a cévy a dodávají nám energii.

  • Nasycené škodí!

    Sezóna grilování je konečně zase tady!
    Nejdůležitější na práci s tukem je naučit se rozlišovat mezi zdravým a nezdravým. Ten zdravý bývá označován jako nenasycené mastné kyseliny. Zdraví škodlivý tuk pak najdete v potravinách, kde se vyskytují nasycené mastné kyseliny. Pokud si nejste jistí, zda tuk v jídle, které si kupujete, je ten správný, podívejte se vždy na energetické složení. Údaje o obsahu nasycených či nenasycených kyselinách jsou zde uváděny povinně. 

  • Kde jaké tuky najdeme?

    Pozor na skryté tuky, třeba v čokoládových polevách.
    Pokud se chcete vyhnout nasyceným mastným kyselinám, hlídejte si především množství másla, nekvalitních olejů, uzenin, tučného masa, ale také sladkostí, polev, pytlíkových polévek a dalších polotovarů. Oproti tomu zdravé tuky najdete v ořeších, semínkách, avokádu, libovém mase, mléčných výrobcích, rybách nebo kvalitních olejích. Nesnažte se ale volit odtučněné varianty. To by byla akorát cesta do pekla, rozhodně ne k nižší váze. Spíše než na to, jestli tuk někde je nebo není, byste se měli zaměřit na to, kolik ho v daných potravinách je.

    10 tipů, jak snížit množství tělesného tuku
  • Nositel chuti

    Dejte si pozor na nízkotučné jogurty. Mohou být plné sacharidů.
    Z dietního hlediska je ale odstranění tuků špatné z toho důvodu, že si ihned hledáme alternativu, kde to dohnat. Tuk je totiž nositelem chuti. Není nutné dlouho spekulovat nad tím, co se stane, když jídlo tuku zbavíme. Je třeba chuť dohnat někde jinde. A to se většinou děje přidáním škrobů nebo cukrů. Takže sice přijmeme méně tuku, ale zvýšíme příjem sacharidů. Je to logické: ve chvíli, když někde ubereme, musíme jinde přidat. Přitom jídelníček by měl být vyvážený. "Třetinu talíře by měla zaujímat zelenina, třetinu sacharidy, jako jsou přílohy nebo pečivo, třetinu bílkoviny. V pomyslném středu talíře je tuk, zpravidla se počítá 5 až 10 g na porci,” říká odbornice na výživu Karolína Hlavatá.

  • Připravujete se o pestrost

    ..
    Základem hubnutí je tedy pestrý jídelníček. V případě, kdy se rozhodnete zbavit se tuku, a to nejen na těle, ale hlavně v jídle, připravíte se o spousty (zdravých) potravin, které jsou totiž většinou zároveň také nositeli vitaminů a minerálů potřebných pro naše tělo. Navíc vitaminy, zejména ty skupin A, D, E a K, jsou rozpustné v tucích. Jinak do našeho těla nejsou schopny se samy absorbovat.  

  • Cesta k depresím

    ...
    Nedostatek tuku ve stravě také může být prvním krokem k depresím. Ne že by vám snad chybělo všechno to tučné jídlo, ale nedostatek esenciálních mastných kyselin, jako jsou omega-3 a omega-6, ovlivňuje naše psychické zdraví. Ty jsou totiž důležité pro nervové buňky vyskytující se v našem mozku. S nadsázkou řečeno – tuk prostě obaluje naše nervy, tak si ho neodepírejme! 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji